SELAMAT DATANG KE BLOG AYRA ZAHRA.TERIMA KASIH KEPADA MEREKA YANG SUDI MELAWAT KE BLOG INI.SEBARANG COPY PASTE TIDAK DIBENARKAN SAMA SEKALI.THANKS

Followers

Monday, March 10, 2014

[E-NOVEL] : ALAHAI MISS BLUR BAB 20

Assalamualaikum u ollsss...


Minggu lepas cik writer bercuti dari menulis sebab ada urusan yang perlu di selesaikan. Minggu ni cuba untuk menulis kembali. Ok ni sambungan kisah Awa untuk minggu ni. Mekasih singgah dan baca ya..:D

                                     



BAB DUA PULUH




     TASHA duduk di balkoni apartment miliknya. Dari jauh dia melihat panorama malam di Kuala Lumpur yang di terangi dengan cahaya lampu. Pandangan Tasha jauh sekali merenung kawasan sekitarnya. Sesekali rambutnya yang panjang beralun-alun di tiup angin malam.

   Semakin hari hati Tasha merasa tidak senang sekali dengan kehadiranAwatif di Aspirasi. Semuanya berkaiatan Adam. Hatinya bagaikan di siat siang tadi apabila melihat jambangan bunga rose sempena birthday Awa. Sepanjang dia bekerja di bawah satu bumbung dengan Adam belum pernah sekali pun Adam berikan dia hadiah sempena hari lahirnya. Malahan Adam langsung tidak mengetahui bila hari lahirnya. Tasha agak terkilan dengan sikap Adam yang memang pilih kasih.

  Beberapa hari yang lepas, Tasha ada cuba untuk memikat hati Adam namun percubaannya itu boleh di katakan gagal. Pagi itu dia bersungguh-sungguh menyediakan air minuman untuk Adam. Sebaik Adam sampai saja di pejabat terus Tasha berlari ke pantry.

   “Adam nah air untuk kau. Aku buat air lebih tadi jadi bagi kaulah.” Tingkah Tasha dengan senyuman lalu menghulurkan air yang di buat olehnya sebentar tadi. Adam yang kelam kabut mengemas mejanya yang agak berterabur sikit. Adam mendonggakkan kepalanya.

   “La Tasha buat susah-susah je. Aku boleh buat sendirilah.” Jawab Adam lalu menyambut cawan tersebut. Tasha sudah tersenyum puas.

   “Tak apalah. Kebetulan aku buatkan air untuk aku jadi jadi aku  buatkan untuk kau sekali. Jemput minum ya.” Ujar Tasha dengan wajah yang begitu ceria dan gembira.

   “Terima kasih Tasha. Eh Awa dah sampai ke belum? Aku ada hal sikit nak bincang dengan dia.” Soal Adam . Dia kemudiannya menghirup air yang di buat oleh Tasha. Sebaik saja mendengar nama Awa mula Tasha tarik muka.

   “Aku  tak tahulah Adam. Aku ni bukan penjaga si Awa tu. Dia dah datang ke belum aku tak sempat nak ambil tahu.” Jawab Tasha . Adam menganggukkan kepalanya. Adam terus menyemak sesuatu. Tasha di depannya tidak di endahkan. Makinlah Tasha terasa hati dengan layanan Adam padanya.

     “Kau dah sarapan ke Adam?” Soal Tasha lagi. Adam mendonggakkan kepalanya pada Tasha.
   “Aku dah sarapan tadi. Tasha aku nak minta tolong dari kau sikit boleh tak?” Soal Adam. Tasha memandang Adam dengan pelik.

   “Kau nak minta tolong apa? Amboi sejak bila pula nak minta tolong dengan aku minta izin ni?” Seloroh Tasha dengan senyuman.

   “Aku nak minta tolong kau, Kalau Awa dah masuk nanti suruh dia jumpa aku sekejap. Ada hal penting. Aku ni kalau dah buat kerja tak perasan dah Awa masuk office.” Terang Adam. Mendengar saja nama Awa , terus mati senyuman di bibir Tasha. Dia memejamkan matanya seketika. Adam masih dengan kerjanya.

   “Errmm yalah. Kalau aku ingat aku bagitahulah Awa nanti. Aku sambung kerja dulu.” Tingkah Tasha lalu membelakangi Adam.

   “Ok . Tolong tau. By the way Terima kasih sekali lagi ya untuk air ni.” Ujar Adam. Tasha hanya mengangkat tangannya saja . Laju kakinya melangkah menuju ke meja.
    “Nama Awa je yang dia sebut. Sakit hati aku.” Tasha menghentakkan tangannya ke pagar besi di balkoni.

    Tasha kemudiannya beralih tempat ke sebuah kerusi untuk bersantai di situ. Tasha menghenyakkan punggungnya ke kerusi tersebut lalu bersandar. Kakinya di lunjurkan lurus.Tasha terus berpeluk tubuh dan berfikir.

    “Aku akan lakukan apa saja untuk dapatkan Adam. Aku sayangkan Adam tapi aku tak mampu untuk luahkan. Adam tak boleh suka pada Awa.” Ujar Tasha dengan perlahan. Selepas itu dia terus berdiam diri. Memang dia diam tetapi kepala otaknya sedang berjalan memikirkan strategi apakah yang perlu dia lakukan untuk mengenakan si Awatif budak blur itu.

    ADAM keluar minum bersama dengan teman-temannya. Teman yang tinggal serumah dengannya memang selalu ajak keluar makan dan minum bersama. Adam mengambil tempat duduk yang berdekatan dengan televisyen. Mereka mahu menonton rancangan bola sepak sekejap lagi.

   Adam dan teman-temannya terus order makanan dan minuman. “Eh Adam betul ke kau nak pindah?” Soal salah sorang dari temannya itu.

   “Aah.Aku ingat nak beli rumahlah lepas tu aku nak kahwin.” Jawab Adam dengan sengihan.
    “Pergghh kau nak kahwin Adam? Dengan siapa? Kau mana ada awek Adam tiba-tiba je kau nak kahwin ni. Kau biar betul Adam.Jangan-jangan kau ada buat benda yang tak senonoh tak?” Soal teman Adam dengan kerutan di dahi.

    “Ish Kau ni Joe janganlah fikir yang bukan-bukanlah. Aku bukannya nak kahwin esok atau lusa. Aku tak tahu bila nak kahwin cumanya aku naklah beli rumah sendiri. Bila dah kahwin nanti senang dah ada rumah sendiri.Aku sebenarnya ada berkenan dekat seseorang ni.”

   “Siapa siapa?” Soal Joe dengan penuh keterujaan. Adam sudah tersenyum penuh makna.
    “Budak dekat tempat kerja aku. Nama dia Awatif.” Jawab Adam dengan wajah yang berseri. Terserlah wajah orang yang di lamun cinta di situ.

    “Wow budak baru ke? Setahu aku kau dulu balik kerja selalu bercerita tentang perempuan yang bernama Tasha . Sekarang ni hati kau beralih arah ke apa?” Soal Amri pula.

   “Aah dia budak baru. Actually Awa ni setiausaha bos aku. Dia sangat comel dan aku suka dengan sikap dia. Korang nak tahu tak budak comel ni kan sebenarnya blur sikit tapi aku suka.Tasha tu kawan sepejabat aku je.” Sengih Adam . Amri dan Joe berpandangan sesama sendiri.

   “Blur?” Soal mereka berdua serentak sambil memandang Adam.
    “Yup blur. Dia ni adakalanya lambat pick up sikit suka sangat tayang muka blur tapi dia sweet dan comel itu pasallah buat aku jatuh cinta dekat dia.” Jawab Adam.

    “Kau dah luahkan perasaan kau pada dia?” Soal Amri. Adam menggelengkan kepalanyanya.
     “Aku ada juga cuba tapi Awa ni tak dapat tangkap kot maksud aku.” Luah Adam lalu menghela nafasnya dengan berat. Dia ada cuba untuk meluahkan rasa di hatinya namun Awa seperti tidak berminat dan tidak memberikan apa-apa reaksi positif pun padanya.

     “Adam Adam. Kau ni mudah sangat jatuh cintakan. Kau jangan nak jadi playboy sudahlah Adam. Aku tak nak kau mainkan perasaan perempuan je.” Joe mengingatkan Adam.

   “Bila masa aku jadi playboy ni? Korang berdua tahukan aku ni pencinta yang setia. Aku tak akan permainkan hati perempuan sesuka hati. Sekarang ni aku dah bersedia nak bagi komitmen untuk berkahwin.” Jawab Adam sambil menyedut air minumannya yang sampai sebentar tadi.

   “Kalau kau dah ready kau kenalah bertindak. Luahkan perasaan kau tu. Jangan kau syok sorang diri nanti sudahlah. Kau juga yang merana nanti.” Amri memandang Adam .

   “Aku setuju dengan kata-kata kau tu Amri. Adam aku rasa kau bertindaklah cepat . Bukan apa aku takut kau sorang je yang bertepuk sebelah tangan. Naya tu kau juga yang frust menonggeng nanti.” Tambah Joe pula. Adam memandang wajah kedua-dua teman serumahnya itu sambi berfikir .
    Adam sedar bukan mudah untuk menawan hati Awatif. Adam juga tidak pasti sama ada Awa pura-pura tidak mengerti atau memang dia langsung tidak dapat tangkap maksud yang tersirat di sebalik layanannya.

     HARI minggu itu , Awa keluar bersama teman baiknya Fatin. Selepas kejadian di majlis reunion hari itu dia tak berjumpa dengan Fatin kerana masing-masing sibuk dengan kerjaya . Awa menunggu di ruang tamu. Fatin sudah menelefonnya semalam yang dia akan mengambil Awa di rumah.

    “Kak Awa nak pergi mana?” Soal Akid yang baru saja pulang dari kelas tuisyen.
     “Jalan-jalan. Eh apasal Akid balik awal sangat ni. Baru pukul sebelas pagi. Bukan selalunya habis pukul dua belas lebih ke?” Soal Awa dengan pelik apabila melihat adiknya tercegat di pintu utama . Akid berjalan mendekati Awa yang berada di ruang tamu.

   “Hari ni ada cikgu yang tak datang jadi kelas minggu ni cancel jadi Akid bolehlah balik awal.” Jawab Akid lalu meletakkan beg galasnya di tepi. Dia kemudiannya mengambil remote tv lalu di tekan.

    “Awa .. Kamu dah bagi cookie makan belum?” Jerit Puan Fauziah dari dapur. Dia mendengar cookie suara cookie.

     “Ya Allah.. Kak Awa lupa nak bagi cookie makan. Kasihannya cookie.” Dengan pantas Awa bangun dan berlari ke dapur mencari kucing kesayangannya itu. Dia hampir-hampir terlupa tentang cookie.

   “Sorry mummy, Awa terlupa nak bagi cookie makan.” Puan Fauziah menggelengkan kepalanya.
   “Kamu ni Awa muda-muda lagi tapi pelupa .” Bebel Puan Fauziah. Awa terus mengambil makanan cookie yang berada di dalam cabinet khas yang telah daddy nya belikan untuk barang keperluan cookie.

   “Sayang mummy.. Sorry sayang.. Mummy lupa bagi cookie makan. Sorry sangat. Kasihannya cookie mummy. Ini makanan cookie. Makan ya sayang.. Mummy nak keluar sekejap lagi jumpa kawan. Petang nanti mummy peluk cium cookie tau. Sayang cookie.. Muah muah..” Ujar Awatif sambil menuangkan makanan untuk cookie yang berada di dalam sangkar.

   Sebaik bangun dari tidur pagi tadi Awa terus membawa cookie keluar dari biliknya dan letakkan ke dalam sangkar. Selepas bersarapan Awa terus naik ke tingkat atas untuk bersiap selepas itu dia terus terlupa untuk bagi cookie makan.

   “Mummy minta maaf ya sayang sebab lambat bagi makan. Mummy janji lain kali mummy tak akan lupa lagi.” Awa bercakap dengan kucingnya sambil duduk bertinggung di depan sangkar cookie.

    Cookie pula ngiau-ngaiu sambil memandang tuannya sebelum makan . Awa sudah meletakkan makanan dan juga air untuk cookie. Mata Awa terus ralit memandang cookie yang sedang makan. Tanpa sedar bibir Awa mengukir satu senyuman manis.

   Akid mendengar bunyi hon kereta di hadapan rumahnya. Dia terus bangun dan melihat kereta siapa yang tersadai di depan pintu pagar rumahnya.

   “Kak Awa.. Kawan Kak Awa dah sampai.” Jerit Akid. Awa yang tengah ralit melihat cookie ketika it uterus terperanjat mendengar suara Akid.

   “Sekejap.” Laung Awa lalu bangun meninggalkan cookie yang sedang menjilat bulu-bulunya. Awa tersenyum melihat cookie yang sudah pun kekenyangan. Senang hatinya untuk tinggalkan cookie.

   “Mummy.. Awa pergi dulu.” Ujar Awa lalu bersalaman dengan mummy nya sewaktu bertembung dengan mummy nya di ruang tamu.

   “Yalah. Hati-hati.Jaga diri baik-baik.” Pesan Puan Fauziah. Itulah yang seringkali di pesan oleh Puan Fauziah setiap kali anak-anaknya keluar.

   “Kak Awa jangan lupa belikan Akid coklat ya..” Jerit Akid. Sempat lagu tu Akid mengirim makanan segera untuk dia.

   “Ya kalau Kak Awa ingat Kak Awa belikan.” Jawab Awa lalu menyarungkan sandle dan melangkah menuju ke pagar. Dia tersenyum pada Fatin yang sedang menunggunya di dalam kereta. Fatin melambaikan tangannya pada Awa sambil tersenyum.

   “Awa.. Jangan balk lambat ya..” Pesan daddy nya pula . Awa menoleh dan tersenyum sambil menaikkan ibu jarinya. Encik Fathudin tersenyum melihat karenah anak gadisnya itu.
   “Awa , Farhan ada ganggu kau ke lepas kes malam tu?” Soal Fatin sewaktu di jalan raya. Awa menoleh pada teman baiknya.

   “Tak ada pula tapi kan dia ada hantarkan aku bunga masa birthday aku minggu lepas. Itu je la.” Jawab Awa.

    “Kau tak kasihan ke dekat Farhan tu?” Soal Fatin lagi.Awa mengeluh seketika.
     “Aku memanglah kasihan dekat dia Fatin tapi aku ni anggap dia best friend aku je tak lebih dari itu. Biarlah dia. Aku harap satu hari nanti dia terimalah hakikat tentang itu . Kepala aku ni tak terfikir pun lagi nak kahwin. Kalau betul dia sayangkan aku dia akan tunggu aku sampailah aku bersedia untuk kahwin tapi kalau dia asyik memaksa aku memang boleh jalanlah. Aku tak suka orang paksa-paksa aku.” Ujar Awa . Fatin tersenyum.

   “Cuba kau cerita dengan aku kau nak lelaki yang macam mana?” Soal Fatin lagi.
   “Kau nak tahu. Aku nak yang simple saja. Aku perlukan seorang lelaki yang boleh bimbing aku, terima segala kekurangan dan kelebihan aku . Dia kena terima yang aku ni selalu blur .” Fatin sudah tergelak kecil apabila mendengar perkataan blur yang keluar dari mulut Awa.

   “Itu aku setuju. Orang yang nak kahwin dengan kau haruslah menerima diri kau seadanya. Blur kau tu bukan kekurangan cik Awa tapi ianya adalah kelebihan untuk kau yang tak ada pada orang lain.” Tambah Fatin.

   “Kawan-kawan dekat pejabat kau okey ke tak?” Soal Fatin lagi.
    “Setakat ni semua okey. Haa cakap pasal pejabat kau tau tak aku kan tiap-tiap minggu akan terima sejambak bunga dari seseorang yanga hanya di kenali sebagai Encik K. Misterikan? Pelik aku. Mana dia kenal aku pun tak tahu.”

   “Serius? Wah rupanya kau ada secret admirer ya.” Usik Fatin. Awa tayang muka blur.
    “Secret admirer ?” Soa Awa. Fatin menganggukkan kepalanya.

     Hai cik Awatif tak kan tak tahu kot apa secret admirer tu. Awa ni kalau dah datang perangai blur dia yang simple pun jadi complicated. Melihat saja wajah Awa Fatin sudah tahu yang Awa tengah blur sekarang ni.

   “Awa.. Awa..” Awa menoleh pada Fatin dan Fatin menoleh pada Awa .
    “Kau tahu kan apa secret admirer tu kan?” Soal Fatin.

    “Erkk secret admirer tu apa dah eh? Aku lupa.” Sengih Awa . Fatin tergelak kecil. Dia sudah agak .

    “Kau buka phone kau kan lepas tu kau google apa kebenda secret admirer tu.” Balas Fatin dengan selamba. Awa tersengih.

Bersambung...

NotaTersepit: Cuba fokus untuk menyambung semula mss AMB ni. Hehhee.




4 comments:

  1. Adui...awa..awa...blur sgt dia ni...hehe..sambung lg...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehehe. kalu mari penyakit blur dia benda kecik pun dia x leh nak faham . .Mekasih singgah dan baca :)

      Delete
  2. Dear Ayra, thanks 4 this n3! Penyakit blur Awa ni kadang2 boleh buat kita jadik geram pun ada. Hopefully, biarlah Mr. Secret Admirer ni org yg mmg Awa suka ye. Cepat2 sambung ye Ayra...

    ReplyDelete
    Replies
    1. mekasih Ida sentiasa singgah ke mari mengikuti kisah Awa.jgn lupa sambungannya esok.. :D

      Delete

Tq sudi komen.:D