SELAMAT DATANG KE BLOG AYRA ZAHRA.TERIMA KASIH KEPADA MEREKA YANG SUDI MELAWAT KE BLOG INI.SEBARANG COPY PASTE TIDAK DIBENARKAN SAMA SEKALI.THANKS

Followers

Monday, August 10, 2015

[E-NOVEL] : DIA PEMBURU CINTA @ KTAC BAB 39 & 40

Assalamualaikum u ollsss..

Lagi dua bab sambungan kisah Amani dan Rafique. Aduhai kekangan masa sungguh sekarang ni. Banyak nau keje perlu di uruskan. Mss ni terus terbengkalai. Sob sob sob.. T_T . Terima kasih singgah dan baca. 


                                             
TAJUK BARU : KTAC 
 Mss Asal: Dirimu Satu - Jangan konpius ya


BAB TIGA PULUH SEMBILAN



              “KAMARUL kau ni kenapa semenjak tadi lagi diam saja. Kau ajak aku keluar tapi kau pula yang diam. Apa masalah kau ni? Cuba cerita dekat aku. Kalau diam begini apa yang aku boleh tolong.” Soal Doktor Rafiqi. Dia dan Encik Kamarul sedang lepak di sebuah cafe.  

              “Aku tengah sedih dan kecewa Rafiqi. Gadis yang aku suka yang aku sayang rupa-rupanya milik orang. Bakal isteri kepada kawan baik sendiri.” Luah Encik Kamarul sambil bermain straw yang ada di gelas minumannya. Berkerut dahi doktor Rafiqi.

                 “Bakal isteri kawan baik sendiri? Siapa yang kau maksudkan?” Soal Doktor Rafiqi.

                 “Rafique. Rupa-rupanya aku dan Rafique suka pada perempuan yang sama. Amani adalah pelajar yang aku ceritakan dulu yang mana dia merupakan calon isteri Rafique dua tahun lalu malah bakal menjadi isteri Rafique tak lama lagi. Sungguh aku tak sangka. Amani menolak cinta aku dari dulu lagi. Patutlah dia tolak aku rupa-rupanya dia tunggu Rafique.” Tambah Encik Kamarul dengan hampa.

                  “Jadi kau nak buat apa pula sekarang ni?” Doktor Rafiqi turut terkejut. Dia juga tidak menyangka yang gadis yang di ceritakan oleh mereka berdua sebelum ini adalah orang yang sama.

                 “Buat apa lagi . Terima dengan rela hatilah. Tak kan aku nak rampas Amani kot. Lainlah kalau Amani tu suka dekat aku . Kalau macam tu bolehlah aku dapatkan Amani. Agaknya begini Emelyn rasakan dulu sewaktu aku menolak cinta dia suatu ketika dulu. Sakit di sini Rafiqi.” Encik Kamarul menunjukkan ke arah dadanya.

                  “Aku faham apa yang kau rasakan ketika ini. Apa yang aku boleh cakap pada kau adalah bersabar. Mungkin dia bukan jodoh kau. Rafique tu kawan baik kita. Jangan sebab seorang perempuan kau nak bermasam muka dengan dia pula.” Nasihat doktor Rafiqi. Dia turut bersimpati dengan apa yang berlaku pada Encik Kamarul.

                   “Mungkin ini kot balasan aku sebab tolak cinta Emelyn dulu. Allah nak bagi aku rasa macam mana sakitnya bila cinta kita di tolak. Sekarang ni jangan katakan Amani malah Emelyn pun aku dah terlepas. Emelyn dah jumpa pengganti aku.” 

                   “Janganlah kau bersedih hati Kamarul. Anggap saja ini salah satu ujian buat kau. Pasti ada hikmahnya. Mencintai seseorang tak semestinya memiliki Kamarul. Belajar menerima. Kau patut bagi peluang pada orang lain. Jangan kejar gadis yang bakal menjadi milik kawan baik kau sendiri. Perjodohan antara Rafique dengan Amani sudah pun bermula sejak dua tahun yang lepas. Keadaan saja yang tak mengizinkan mereka bersatu dulu.” Pujuk doktor Rafiqi. 

                 “Bagi peluang pada orang lain? Maksud kau Mazlyn. Ish tak mungkinlah Rafiqi. Mazlyn tak sesuai untuk di jadikan calon isteri. Minta jauh. Aku ingat nak tukar kerja. Tak sanggup lagi nak berdepan dengan Mazlyn. Rimas dan tertekan aku dengan karenah dia. Tak 
pernah lagi aku jumpa perempuan macam tu. Obses gamaknya.” Doktor Rafiqi tersenyum.

               “Aku bukan suruh kau bagi peluang pada student kau yang bernama Mazlyn tu.” Encik Kamarul kebingungan seketika.

               “Habis tu siapa?” Soal Encik Kamarul.

                “Itu aku tak tahu. Mungkin kau tahu jawapannya. Adakalanya kita tak nampak seseorang yang sentiasa ada dengan kita sebelum ini. Mungkin kau tak pernah perasan akan kehadiran dia. Kau tahu dia memang wujud cuma kau saja yang tak dapat menilainya.” Doktor Rafiqi terus bermain teka teki. Ligat kepala Encik Kamarul berfikir.

                 “Siapa yang maksudkan ni?” Berlapis-lapis dahi Encik Kamarul memikirkannya. Bibir doktor Rafiqi terus mengulum senyum. Sengaja dia berteka-teki. 

                “Suatu hari nanti kau akan tau siapa orangnya. Buat masa ni kau carilah orang yang aku maksudkan. Selalu sangat kau sebut nama dia. Kau je yang tak perasan Kamarul.” 
                 “Orang yang aku sering sebut?” Satu persatu nama yang menerjah di ruang kotak fikiran Encik Kamarul.

                  “Sorry aku lambat. Korang dah lama ke sampai sini?” Sapa Syed Rafique. Dia baru saja tiba di cafe tersebut. Dengan pantas dia menarik kerusi lalu di duduknya. Syed Rafique memandang sahabat karibnya.

                  “Yang sorang tersengih-sengih yang sorang lagi tengah mengelamun. Apa dah jadi dengan korang berdua ni?” Syed Rafique pelik melihat wajah doktor Rafiqi dan Encik Kamarul.

                 “Aku tengah main teka-teki dengan Kamarul. Amboi wajah kau malam ni bukan main lagi ceria dan berseri. Seri bakal pengantin ke apa ni?” Seloroh doktor Rafiqi.  Syed Rafique tersenyum.

                  “Nampak sangat ke?” 

                  “Macam mana? Jadi ke kau dengan Amani tu nak kahwin?” Doktor Rafiqi menyoal lagi. Encik Kamarul masih lagi berfikir orang yang di sebut oleh teman baiknya tadi.

                 “Alhamdulilah. InsyaAllah tak lama lagi aku dengan Amani akan berkahwin. Keluarga aku dan dia akan uruskan.” Jawab Syed Rafique dengan gembira sebelum matanya berkalih pada Encik Kamarul.

                  “Kamarul kau ni dah kenapa?” Syed Rafique menyiku temannya.

                 “Aku tengah fikirkan siapa orang yang Rafiqi maksudkan tadi.” Jelasnya. 

                 “Tahniahlah Rafique. Aku minta maaf sebab aku pun suka pada Amani. Serius aku tak tahu langsung Amani adalah orang yang kau maksudkan selama ni.” Syed Rafique langsung tidak merasa cemburu pada Encik Kamarul saat ini.

                  “Tak ada hallah bro. Bukan salah kau pun. Apa-apa pun terima kasih. Aku pun tak sangka Amani adalah orang yang sepatutnya aku kahwin dulu. Menyesal aku dulu sebab pergi tanpa mengenali siapa dia. Aku tertipu dengan permainan Syed Zarith. Alhamdulilah Amani dapat terima aku kembali. Mungkin benar apa yang orang selalu cakap kalau dah jodoh pasti akan bertemu.” Sungguh Syed Rafique bersyukur dengan penerimaan Amani. Peluang kedua ini dia tidak akan sesekali sia-siakan. Hatinya sudah merasa sayang pada Amani. 

                 “Aku tumpang gembira untuk kau Rafique. Alhamdulilah. Tak lama lagi bolehlah kau belanja aku nasi minyak free.” Seloroh doktor Rafiqi lagi.

               “Kau pun carilah calon isteri. Dah tiba masanya kita bertiga ni berumahtangga. Oh ya Kamarul kau kata kau ada problem nak share malam ni. Hal apa tu?” Soal Syed Rafique pada Encik Kamarul.

                “Aku rasa aku nak tukar tempat mengajarlah. Aku dah tak larat nak stay dekat situ. Sakit kepala Rafique, Rafiqi.” Jelas Encik Kamarul. Malam ini perjumpaan mereka bukan saja untuk minum malah lebih kepada berbincang tentang masalah yang sedang di hadapi oleh Encik Kamarul. Masalah apa lagi kalau bukan masalah bersama pelajarnya yang terlalu obsess dengannya. Perasaan pada Amani akan di kikisnya sedikit demi sedikit walaupun ianya sukar.

             “Tentang Amani ke?” Soal Syed Rafique dengan penuh kerisauan.   Encik Kamarul menggelengkan kepalanya.

              “Habis tu?” 

                “Pelajar aku Mazlyn. Dia terlalu obsess dengan aku. Perempuan tu suka sangat dekat aku dan dia dah cakap dia akan lakukan apa saja untuk dapatkan aku. Susahlah aku macam ni. Dia langsung tak repect aku sebagai pensyarah dia. Dah berbuih mulut aku ni cakap dengan dia. Sepatah haram pun dia tak nak dengar. Degil. Agaknya macam ni rupanya anak manja. Dia ingat semua benda dalam dunia ni dia akan dapat.” Encik Kamarul meraupkan wajahnya.

                “Kau yakin ke yang dia tak akan cari kau dekat luar sana nanti. Kau juga kata pelajar kau yang ni terlalu obsess. Aku tak rasa dia akan lepaskan kau dengan mudah.” Syed Rafique memberikan pandangannya.

                 “Betul kata Rafique tu. Kalau kau tukar tempat kerja pun dia pasti akan cari kau la Kamarul.” Sokong doktor Rafiqi pula.

                  “Habis tu apa patut aku lakukan supaya Mazlyn ni tak ganggu dan kejar aku lagi?” Soal Encik Kamarul. Dia sudah buntu memikirkan masalah ini. Semakin hari semakin dia merasa rimas dengan keadaan dirinya. Mazlyn sentiasa akan menghubunginya tidak kiralah siang atau malam.  Doktor Rafiqi dan Syed Rafique saling berpandangan sebelum mereka memandang wajah kusut Encik Kamarul pada ketika itu.

               SYED Zarith tiba di rumahnya tepat jam tiga pagi. Puas dia meronda sekitar Kuala Lumpur tanpa arah tujuan. Fikirannya kusut. Dia perlukan ketenangan sebelum merancang sesuatu untuk menggagalkan perkahwinan Syed Rafique dan juga Sharifah Emelyn. 

              Masuk saja ke dalam rumah, Syed Zarith terus menuju ke ruang tamu. Di hempaskan badannya ke arah sofa. Matanya masih lagi segar saat ini langsung tiada tanda-tanda mengantuk.

              “Apa yang aku perlu lakukan kali ini untuk menggagalkan perkahwinan yang sedang di rancang oleh mereka. Aku tak boleh biarkan mereka kahwin. Bila Rafique dan Emelyn berkahwin bermakna peluang aku untuk dapatkan hak utama pewaris D’Crown Hotel akan gagal. Aku dah banyak berkorban sewaktu memegang jawatan D’Crown hotel dulu. Usaha aku langsung nenek dan atuk tidak nampak. Dengan mudahnya mereka meletakkan Syed Rafique sebagai Ceo sedangkan aku yang lebih layak. Aku yang menerajui D’Crown hotel sebelum Syed Rafique kembali ke tanah air. Empat tahun aku menunggu peluang tapi Syed Rafique rampas semuanya. Mereka memang tidak adil.” Syed Zarith mengepal kedua-dua tangannya.

               “Zarith kau mampu lakukan. Kau pernah gagalkan perkahwinan Syed Rafique sebelum ini. Kali ini pasti kau mampu lakukan perkara yang sama.” Bibir Syed Zarith tersenyum sinis.

                 Agak-agaknya macam manalah Syed Zarith dapat hidu yang dua tahun lalu Syed Rafique akan berkahwin sedangkan di kala itu dia sudah pun berada di luar negara. Selepas pemecatannya dari D’Crown Hotel, ibu nya terus mengambil keputusan untuk meninggalkan tanah air yang di mana ketika itu suaminya sedang sibuk ulang-alik menguruskan business di sana. Tanpa berfikir panjang Puan Sharifah Zalida membuat keputusan. 

               “Pandai sangat buang aku dari D’Crown hotel dulukan? Kalau tak pastinya aku tak akan menipu Syed Rafique. Rafique Rafique kau memang sayangkan aku tapi sayang dalam masa yang sama kau ni seorang yang senang di tipu. Padan muka kau Rafique. Kali ni pun aku tak akan biarkannya.Arwah Nadira pergi sebab kau Rafique. Sebab kau. Aku tak akan sesekali melupakan kisah itu.” Syed Zarith terkenangkan pada arwah Nadira. Memori lamanya menyapa kembali kotak ingatannya.

               “NADIRA. Apa semua ni? I suruh you pikat sepupu I untuk masa depan kita tapi apa yang jadi sekarang ni? I dengar Rafique dah buat keputusan untuk berkahwin dengan you. Apa semua ni? You dah gila ke Nadira. I dah pesankan hanya mainkan Rafique bukannya I suruh you kahwin dengan dia.” Marah Syed Zarith ketika itu sewaktu merempuh masuk ke dalam apartment milik Nadira.

               “Yang you datang sini kenapa? Sekarang ni you nak salahkan I ke Zarith. Bukan ke you yang nak sangat I dengan Rafique.  Zarith Rafique tu lelaki yang baiklah. I tak mampu nak khianat dia. Dia terlalu baik dengan I. Layanan dia pada I pun sama. Dia bukan lelaki yang hipokrit dan pentingkan diri. Sikap Rafique telah buat I jatuh cinta dengan dia secara tidak sengaja. You jangan nak salahkan I. Rafique dah pun lamar I jadi I terima. So you tak ada hak nak halang I Zarith.” Jawab Nadira dengan tenang.

                Beberapa bulan mengenali Syed Rafique Iskandar, dia tewas. Kebaikan Syed Rafique telah mencairkan hati perempuannya. Niatnya untuk mendapatkan apa yang di miliki oleh Syed Rafique terus hilang di sebabkan dengan kebaikan yang ada di dalam diri Syed Rafique. Sepanjang mengenali Syed Rafique, Nadira dapat rasakan akan dirinya di hargai. Berbeza sungguh sikapnya dengan Syed Zarith. Syed Rafique seorang yang agak cool manakala Syed Zarith pula seorang yang agak panas baran sedikit. 

              “What? Dia baik. Kalau dia baik dia tak akan rampas hak I Nadira. You jangan jadi bodoh boleh tak? You ingat I akan izinkan you kahwin dengan Rafique. Tak mungkin Nadira. I memang sayang gila dekat you tapi sekarang ni you dah khianati I. You tak akan terlepas dari I.” Marah Syed Zarith lalu mendekati Nadira.

               “You ingat I takut dengan you ke Zarith. Hey I dah lama bersabar dengan karenah you. Selama ni you ni hanya gunakan I untuk dapatkan apa yang you nak. Sudahlah you tak perlu nak marahkan I sebab apa yang berlaku sekarang ni berpunca dari you. Rancangan you sendiri. Sekarang you kenalah terima hakikat yang hati I dah pun berubah. I dah mula sayang pada Rafique. Dia layan I dengan baik bukan macam you . You sedar tak selama ni  you layan I baik dan mesra bila you mahu I lakukan sesuatu untuk you?” Tengking Nadira sambil mengundur ke belakang.

            “Hey perempuan kau dengar sini. Aku tak akan sesekali biarkan kau kahwin dengan dia sebab kau dah tahu rancangan aku. Jangan haraplah sayang. Kau milik aku sorang. Aku akan pastikan Syed Rafique mengenali diri kau yang sebenar. Bila dia tahu siapa kau yang sebenar jangan haraplah dia nak kahwin dengan kau. Aku kenal taste Syed Rafique. Kalau dia nak kahwin dia akan cari calon yang sesuai dengannya bukan macam kau.” Syed Zarith mengcengkam lengan Nadira. Wajah Nadira berubah menahan rasa sakit.

              “Lepaslah. Sakit tau tak? Memang I akan akan bagitahu Rafique tentang rancangan you tu. I tak nak menipu lagi. I nak berubah dan Rafique adalah orang yang boleh jaga dan bimbing I bukannya you.” Dengan sepenuh tenaga Nadira menarik tangannya dari cengkaman Syed Zarith.

              “Aku tak akan biarkan kau lakukan itu sayang.” Syed Zarith tersenyum sinis. Malah dia mendekati Nadira lalu membelai rambut lurus Nadira.

               “You boleh keluar dari rumah I sekarang. Pergi. I dah tak mahu lihat you lagi. Our relationship is finish.” Nadira menolak badan Syed Zarith yang cuba mendekatinya.

                “Kau tahukan aku sayangkan kau? Kau tahu tak? Tapi kau dah khianat aku. Hari ni kau akan menyesali perbuatan kau sebab esok atau lusa atau mungkin hari ni juga Syed Rafique akan mengetahui siapa kau yang sebenarnya Nadira. Dia akan reject terus kau jadi isterinya malah niatnya akan terus terbatal.” 

               “You nak buat apa? I tak takutlah. Sekarang juga I bagitahu Syed Rafique tentang you. Sepupu yang dia sayang seperti adik sendiri tikam dia dari belakang demi pangkat dan harta.” Luah Nadira lalu mencapai handphone miliknya. Dia cuba menghubungi Syed Rafique. 

              “Silakan. You tak akan berjaya hubungi Rafique sekarang ni. You tahu sebab apa? Dia sedang bermesyuarat. I yang aturkan semua itu.” Syed Zarith tersenyum puas. Nadira terus cuba menghubungi Syed Rafique untuk memberitahu akan sikap Syed Zarith namun panggilan langsung tidak di sambungkan. Yang kedengaran hanyalah suara dari mailbox.

             “Nah ini untuk you simpan. By the way I dah pun hantarkan sampul ni ke pejabat Syed Rafique. Bila dia tengok gambar ini pasti dia akan putuskan hubungannya dengan you.” Syed Zarith mencampakkan sampul di atas meja. Nadira merenung tajam pada Syed Zarith sebelum dia mengambil sampul tersebut untuk melihat isi di dalamnya.

              Terbeliak mata Nadira melihat beberapa keping gambar miliknya bersama seseorang. 

            “Ma..Ma..Mana... Mana you dapat gambar ni?” Soal Nadira dengan penuh kerisauan. Bagaimana gambarnya bersama bekas kekasihnya dulu ada dalam simpanan Syed Zarith.

             “ I dah lama siasat tentang you Nadira.” Syed Zarith tersenyum puas. Wajah Nadira sudah berubah pucat lesi. Jikalau benar gambar ini sudah sampai ke tangan Syed Rafique maka impiannya untuk menjadi isteri Rafique hanyalah sekadar mimpi. Syed Rafique pasti tidak akan menerimanya setelah melihat gambar tersebut. Gambar yang terpampang bukan saja mendedahkan sebahagian badannya malah aksi mesra itu pasti akan buat Syed Rafique mengamuk sakan.

             “SYED Zarith Aiman. Kamu ke mana? Kenapa kamu tak hadirkan diri ke majlis nenek kamu?” Soal Syed Azman di dalam keadaan samar-samar. Syed Zarith terkejut besar. Hilang segala memori tentang arwah Nadira sebentar tadi.

              Syed Zarith bangun dan mencari wajah papa nya. Syed Azman memandang wajah anak lelakinya dengan serius. Tiada senyuman di bibirnya.

             “Zarith tak perlu pergi pun ke sana. Zarith bukannya mama yang boleh ikut saja cakap papa.” Jawab Syed Zarith dengan tenang sebelum mengangkat kaki meninggalkan ruang tamu.

              “Syed Zarith Aiman. Papa nak kamu pergi jumpa nenek dan atuk dan minta maaf dengan mereka .  Minta maaf juga dengan keluarga Rafique. Cukuplah apa yang kamu dah lakukan selama ini. Berubahlah Zarith. Cukuplah kamu buat perangai begini. Tolonglah Zarith. Kamu nak ke tengok mama kamu sakit nanti bila dia tahu apa yang kamu dah lakukan selama ini? Kamu tak sayangkan mama kamu ke Zarith?” Pinta Syed Azman. Syed Zarith yang sedang melangkah terus berhenti. 

              “Kalau mama sakit sekali pun itu bukan salah Zarith tetapi ia berpunca dari nenek dan atuk. Papa tak ada hak nak halang apa yang Zarith lakukan.” Jawab Syed Zarith tanpa menoleh pada papanya.

               “Kamu ingat Zarith. Kalau kamu tak mahu lakukan apa yang papa minta bermakna hak kamu di pejabat papa akan hilang. Papa akan serahkan pada Rafique mahu pun Emelyn bila tiba waktunya.” Syed Azman cuba mengugut anak lelakinya dengan jawatan di company miliknya.

               “ Papa nak ugut Zarith lagi? Sudahlah pa. Buang masa je. Zarith tahu papa tak akan serahkan pada orang lain. Zarith ni sorang saja anak papa dan mama. Zarith nak tidur. Selamat malam.” Jawab Syed Zarith lalu menoleh seketika sebelum dia memanjangkan langkah menuju ke tingkat atas. Syed Azman terdiam. Dengan lemah dia menghenyakkan punggungnya ke sofa. Buntu fikirannya memikirkan masalah anak dan isterinya. Dengan perlahan-lahan dia mengusap dadanya.

******************************************
            

BAB EMPAT PULUH 

             AMANI meneguk air mineral yang di bawanya. Cuaca hari ini tersangatlah panas dan membuatkan tekaknya terasa kering. Mereka sedang lepak di kafetaria.

             “Panasnya cuaca hari ni. Mahu sekejap lagi aku sakit kepala.” Ujar Amani sebaik saja meletakkan botol air mineral di atas meja.

               “Tau tak apa. Kalau hujan best gak ni. Eh Amani apa cerita kau pergi majlis ulangtahun Nek Pah. Amacam. Seronok?” Soal Alia ingin tahu. Tangannya lincah mengibas-ngibas wajahnya dengan menggunakan nota yang di bawanya ke kelas tadi.

               “Bolehlah. Aku bukan biasa sangat dengan keluarga orang kaya ni. Hari tu baru aku kenal ibu saudara dia dan juga sepupu dia yang bernama Syed Zarith Aiman.” Jawab Amani.

                “Handsome tak Syed Zarith tu?” Soal Alia dengan sengihan nakal. Amani mencebik.

               “Syed Zarith tu memanglah handsome tapi sayang perangai dia tu yang tak berapa nak baik. Kau tau tak sebab Syed Zarith tu la aku dengan Syed Rafique tak jadi kahwin. Dia kata dia sakit waktu tu dan Rafique ni pula sayangkan sepupu yang dah di anggap sebagai adik sendiri pergilah ke sana. Rafique tak tahu yang hari dia pergi tu hari akad nikah kitaorang. Dia ingatkan waktu tu nek Pah baru nak kenalkan aku pada dia. Aku tak jumpa Zarith face to face pun malam tu. Tak pasti dia datang atau tidak.”

               “Hah ye ke? Dia sakit apa? Serius ke?” Soal Alia lagi.

                “Memang penyakit dia serius.” Jawab Amani dengan geram. Sakit juga hatinya bila tahu Syed Rafique tertipu dengan helah Syed Zarith.

                “Penyakit kronik ke?” 

              “Kronik sangat. Penyakit hati. Sakit hati tengok agaknya bila tahu Rafique nak kahwin. Aku pun tak tahu sangat apa permainan si Zarith tu dan aku tak tahu sangat apa masalah diorang. Yang aku tahu hubungan antara Nek Pah dengan Mak Su Rafique memang tak berapa baik.  Aku tak nak la tanya lebih-lebih kang diorang kata aku jaga tepi kain diorang pula. Masalah keluargalah tu. Kau tengok orang kaya pun ada masalah lebih dari kita Alia.” Terang Amani. Alia menganggukkan kepalanya.

              “Sayangkan. Muka handsome tapi hati kurang baik. Tak apalah Amani. Kau bukannya nak kahwin dengan Syed Zarith tapi dengan Syed Rafique. Kau dah ready ke nak pegang title Puan Amani ni?” Usik Alia . Bukan  main lagi keningnya naik. Boleh lawan kening Ziana Zain.

              “Entahlah Alia. Aku sebenarnyakan takutlah nak kahwin. Aku dengan Rafique tu baru je nak kenal. Aku tak kenal hati budi dia lagi macam mana. Lagipun perkenalan aku dengan dia masih baru. Sukar untuk aku jangkakan akan sikapnya.” Luah Amani. Hubungan mereka baru saja dalam proses mengenali hati budi masing-masing.

            “Tak mengapalah Amani. Kiranya kau dengan Rafique nanti bercinta lepas kahwinlah. Eh Encik Kamarul tak ada ganggu kau lagi kan?” Amani berfikir sejenak. 

             “Aah la. Lepas dia tahu aku dengan Rafique memang langsung senyap. Mungkin dia dapat terima kot aku dengan Rafique. Aku pun tak payah nak peningkan kepala dengan Mazlyn. Yalah asyik tuduh aku nak rampas buah hati dia.  Maya mana eh? Kata nak makan tengahari sekali dengan kita.” Mata Amani melilau ke pintu utama kafetaria untuk mencari kelibat Maya.

              “Sekejap lagi sampailah tu.  Kelas dia tak habis lagi kot. Lagi pun kelas kita tamat awal tadi.  Bila kau dah kahwin nanti tinggal aku dengan Maya je la dekat rumah sewa tu. Tak bestnya kau tak ada dengan kami.” Alia sudah mula sedih. Dia memang seronok bila dapat tahu Amani ingin berkahwin tetapi dalam masa yang sama dia sedih kerana terpaksa berenggang dengan Amani. 

             “Janganlah sedih. Kau buat aku serba salah nanti. Nak buat macam mana. Kalau dah kahwin aku kenalah tinggal dengan suami. Tak kan Rafique nak bagi aku tinggal dekat rumah sewa kita tu. Haaa aku ada rancangan baik punya untuk kau dan Maya.” Sengihan Amani penuh makna.

             “Rancangan apa? Ceritalah aku teruja ni nak tahu.” Bukan main teruja lagi wajah Alia. Hilang terus wajah sedihnya tadi.

             “Rancangannya adalah, kau dengan Maya pun kahwin la juga.” Usik Amani. Alia terus membesarkan matanya.

              “Amboi kau nak suruh aku dengan Maya naik pelamin dengan kau ke Amani? Ish tak nak la aku. Tak ready lagi la nak pegang title isteri orang. Lagi satu aku bukannya ada calon. Kau lainlah Amani. Kahwin keluarga kau yang cari. Aku ni kena cari sendiri kot.” Alia menongkat dagu memandang Amani.

         “Korang, sorry aku lambat. Baru habis kelas.” Tegur Maya pada mereka. Amani dan Alia tersenyum sebaik saja terpandangkan wajah Maya. Tempat duduk sebelah Amani di ambil oleh Maya.

         “Kelas aku petang ni batal jadi aku tak balik rumah tau. Aku keluar dengan abang sepupu aku. Dengar khabar dia nak berhenti mengajar dekat sini sebab Mazlyn. Kasihan pula dekat abang sepupu aku tu.” Amani dan Alia saling berpandangan.

          “Berhenti? Serius ke?” Kedua-duanya menyoal dengan serentak.

          “Semalam abang Kamarul call aku nak jumpa aku hari ni. Dia nak kerja mana lepas ni aku tak pasti. Mazlyn tu dah hilang akal gamaknya. Tak habis-habis nak paksa abang sepupu aku terima dia.  Mak cik aku pun reject dia jadi calon menantu. Apa nak buat eh nak kasi perempuan tu tak obses pada abang sepupu aku. Mazlyn akan lakukan apa saja demi dapatkan abang Kamarul. Aku yakin. Perempuan tu tak akan berputus asa punya. Dia tu tak ada perasaan malu ke? Dah orang tak nak faham-faham sendirilah ini tak terus juga paksa abang sepupu aku. Bajet diva la tu. Sakit pula hati aku ni haaaa..” Bebel Maya dengan geram.

        “Senang-senang kau je la kahwin dengan Encik Kamarul. Mana tau kalau kau dengan Encik Kamarul dia tak akan ganggu lagi. Yalah Mazlyn tu kan memang tak suka tengok kau Maya. Yalah sekali kau bagi memang pedas la. Encik Kamarul tak patutlah buat keputusan sampai nak berhenti. Sayanglah dengan kerjaya dia tu. Sekarang ni bukan main payah tau nak cari kerja.” Sampuk Alia. 

           “Ya tak ya juga. Aku pun setuju tu Alia. Apa kata kau dengan Encik Kamarul tu ada hubungan istimewa. Kau boleh tolong abang sepupu kau. Kasihan pula aku tengok Encik Kamarul tu.” Sokong Amani. Maya terperanjat.

            “Ish korang ni jangan nak bagi idea gila eh. Tak nak la aku. Abang Kamarul tu dah macam abang kandung aku. Mana mungkin aku dengan dia nak ada hubungan istimewa bagai. Ish karut semua tu.” Protes Maya.

             “Bukan idea gila Maya. Mana tau cara ni berkesan untuk membantu abang sepupu kau tu. Kau tak kasihan ke dekat Encik Kamarul tu. Sampaikan sanggup berhenti kerja gara-gara perempuan seperti Mazlyn tu.” Maya diam lalu memikirkan apa yang di katakan oleh mereka. Tipulah kalau kata dia tidak kasihan pada abang sepupunya itu tapi kalau boleh dia tidak mahu campur tangan urusan peribadi abang sepupunya. Soal hati bukanlah perkara yang boleh di main-mainkan. Tersilap langkah hati sendiri yang menjadi taruhan.

              “UMI umi..” Lantang sekali suara Sharifah Zalida menjerit memanggil ibunya sebaik saja kakinya melangkah ke dalam Villa. Hari ni sungguh dia berangin apabila mengetahui yang anak lelakinya di pecat dari jawatan di hotel milik mereka. Sharifah Zalida melangkang dengan laju sekali setiap sudut yang seringkali menjadi tempat ibunya bersantai.

              “Umi.. Umi...” Seluruh pelusuk tingkat bawah di jelajahi mencari wajah ibunya.

              “Ida apa hal dengan kamu ni menjerit tak tentu pasal. Salam pun tak bagi tetiba terjerit-jerit panggil umi. Kenapa ni?” Soal Sharifah Maimun sebaik saja menuruni anak tangga satu persatu. Sharifah Zalida terus menuju ke tangga.

               “Umi tanya kenapa? Apa salah Zarith sehinggakan umi dan ayah pecat dia dari hotel tu? Apa salah anak Ida umi? Kenapa umi terlalu pilih kasih sangat. Tak cukup lagi ke dengan apa yang Rafique dah dapat? Dia pegang jawatan yang lebih tinggi dari Zarith Ida mampu lagi bersabar tapi bila Zarith cakap yang dia di pecat memang Ida tak puas hati. Cuba bagitahu Ida apa salah Zarith pada umi dan ayah?” Luah Sharifah Zalida dengan nafas turun naik. Dadanya terasa ingin pecah bila mengetahui berita itu tadi.

             “Ada kamu tanya Zarith apa yang dia dah lakukan?” Soal Sharifah Maimun. Syed Azman masuk ke dalam Villa dengan kelam kabut. Tekejut dia apabila mendapat panggilan dari isterinya yang sedang marah-marah sebentar tadi.

             “Zarith cakap pada Ida umi tahu jawapannya. Apa salah Zarith. Apa yang tak kena dengan anak Ida umi? Sampai hati umi buat macam ni pada kami.” Jawab Sharifah Zalida dengan geram. Sharifah Maimun melangkah menuju ke arah ruang tamu. Di henyakkan punggungnya dengan perlahan-lahan ke sofa.

             “Kenapa umi diam? Kenapa umi buat Zarith begini. Apa Zarith tu bukan cucu umi ke? Ida memang kecil hati dengan umi. Layanan umi pada Zarith sungguh berbeza sekali dengan layanan umi pada Rafique.” Sharifah Zalida meluahkan apa yang terbuku di dadanya.

             “Ida. Kenapa cakap dengan umi macam tu?” Tegur Syed Azman. Sharifah Zalida menoleh.

            “Salah ke yang Ida cakap bang? Umi dan ayah buat Zarith seperti orang luar. Kalau ya pun Zarith ada buat salah tak kan sampai pecat dia. Apa besar sangat kesalahan dia pada umi? Cakaplah umi apa sebab Zarith di pecat. Ida mahukan jawapannya umi.” Desak Sharifah Zalida. Dia memang tidak dapat terima apabila Syed Zarith hilang kuasa di hotel tersebut.

            “Maafkan umi Ida. Apa yang umi lakukan ini untuk kebaikan semua orang. Bukan umi pilih kasih . Rafique, Zarith dan Emelyn. Semuanya umi sayang sama rata tak ada beza pun. Yang pasti Zarith dah lakukan kesalahan yang cukup mengecewakan umi dan ayah. Kamu tanyalah anak kamu sendiri apa yang dia lakukan. Apa yang dia cuba rancangkan di belakang kamu Ida.” Dengan tenang Sharifah Maimun menjawabnya.

            “Sampai hati umi buat keluarga Ida begini. Kebaikan semua orang umi kata? Kalau untuk semua orang bukan dengan cara begini umi. Memang umi dan ayah pentingkan diri sendiri. Dengan cucu sendiri pun nak berkira. Ida tak sangka umi sanggup lakukan begini pada Zarith. Ida tak boleh terima. Kalau begini memang Ida tak akan balik lagi ke rumah ni. Cukuplah apa yang umi dah lakukan. Selama ni Zarith yang membanting tulang membantu menaikkan hotel tu tapi senang-senang je umi bagi jawatan tertinggi pada Rafique. Walaupun Ida terkilan tapi Ida cuba terima tapi kali ni bila umi pecat Zarith memang Ida tak boleh terima.” Luah Sharifah Zalida lagi.

            “Ida cukuplah tu. Ada baiknya awak tanya anak kita apa yang dia dah buat sehinggakan umi dan ayah buat keputusan macam tu. Pasti Zarith dah lakukan sesuatu yang boleh menggugat hotel tu mahu pun keluarga sendiri.” Syed Azman menarik lengan isterinya menyuruh duduk di sebelahnya. Dada Sharifah Zalida berombak ketika ini. Dia cuba menenangkan isterinya.

             “Senangnya abang cakap. Abang sedar tak Zarith tu anak kita? Diorang boleh buat Zarith begini. Usaha Zarith selama ni memang sia-sia. Umi dan ayah langsung tak nampak apa yang Zarith dah lakukan untuk hotel kita. Ida tetap tak puas hati.” Jawab Sharifah Zalida sewaktu memandang wajah suaminya di sisi.

             “Cuba bawa bersabar Zalida.” Tegur Syed Bakar yang baru muncul. Dia baru saja turun. Dari atas dia mendengar suara anak perempuannya.
              “Sabar apanya ayah. Ida tak tak boleh nak sabar lagi dah.” Ringan saja mulut Sharifah Zalida menjawabnya.

             “Zarith memang bersalah dalam hal ini. Apa yang dia lakukan memang umi dan ayah tak boleh terima. Keputusan yang kami ambil adalah untuk mengajar Zarith supaya dia tidak lagi melakukan kesilapan sedemikian. Kalau dia berubah dia akan kembali dapat hak dia. Itu yang ayah dan umi bagitahu pada Zarith. Ada dia bagitahu kamu apa yang dia dah lakukan?” Soal Syed Bakar. Sharifah Zalida mendengus.

            “Sudahlah . Dah nampak sangat yang umi dan ayah tak sukakan Zarith dekat hotel tu. Buat penat je anak Ida tolong menaikkan hotel tu. Sia-sia je penat lelah dia selama ni. Orang tak reti nak hargai. Lepas ni jangan haraplah Ida akan kembali ke sini. Ida memang kecil hati dengan layanan umi dan ayah pada Zarith.” Luah Sharifah Zalida dengan kecewa.

              “Ida jangan cakap macam tu. Kita boleh bawa berbincang. Keputusan yang kami lakukan ini hanyalah sementara. Ayah nak Zarith tu sedar apa yang dia dah lakukan. Kamu faham tak? Jangan fikir yang bukan-bukan.” Terang Syed Bakar.

              “Sudahlah. Ida tak mahu dengar apa-apa lagi. Buat sakit hati dan naik darah je tau. Jom bang kita balik.” Akhirnya Sharifah Zalida berdiri dan mula melangkah meninggalkan orang tuanya tanpa bersalam.

               “Ida.. Ida...” Panggil Syed Azman namun isterinya langsung tidak mengendahkannya.

                “Ayah, umi maafkan Ida. Man tau pasti ada sebabnya umi dan ayah buat keputusan macam tu.” Syed Azman mendekati mertuanya.

                “Tak mengapalah Man. Suatu hari nanti Ida akan tahu juga dan Man sendiri pun turut tahu apa yang jadi.  Kenapa umi dan ayah mengambil tindakan sebegini. Pantau Zarith. Ayah tak mahu dia ikut kata hati sehinggakan dia lupa akan pertalian dengan keluarga. Ayah bukan tak nak bagitahu Ida tadi tapi masanya belum sesuai. Ida baru saja sihat dari sakitnya. Ayah takut kesihatan dia berulang kembali.” Jelas Syed Bakar pada menantunya. Syed Azman menganggukkan kepalanya tanda mengerti.

              “Man faham ayah. InsyaAllah Man akan nasihatkan Ida dan Zarith. Man balik dulu ya ayah umi.” Ujar Syed Azman lalu bersalaman dengan mertuanya.

               SHARIFAH Emelyn yang sedang melintasi bilik neneknya terus terhenti sebaik saja terpandangkan pintu bilik neneknya terkuak sedikit.  Dengan perlahan-lahan dia mendekati bilik nenek dan atuknya.

               “Apa yang awak menungkan tu Mun?” Soal Syed Bakar pada isterinya. Sharifah Maimun mengukir senyuman tawar buat suaminya.

                “Mun fikirkan masa lalu. Fikirkan Ida dan Zarith. Kalau kita bagitahu perkara sebenar apa agaknya akan jadi pada Ida. Boleh ke dia terima apa yang Zarith cuba lakukan pada Rafique.?” Syed Bakar menarik nafas dalam-dalam.

               “Kita lakukan semua tu untuk kebaikan mereka. Zarith langsung tak mahu berubah. Kita sudah bagi peluang tapi dia sia-siakan. Suatu hari nanti Ida akan tahu juga tentang tu. Sabarlah Mun.” Jawab Syed Bakar.

              “Tapi bang sampai bila kita nak rahsiakan dari Rafique. Sudah banyak kali Rafique bertanyakan tentang pemecatan Zarith dulu. Mun tak sampai hati nak bagitahu apa yang Zarith dah lakukan pada Rafique dulu. Abang sendiri tahukan yang Rafique tu sayangkan Zarith seperti adik sendiri tapi Zarith sanggup buat begitu pada Rafique tanda protesnya pada keputusan kita. Bukan Zarith tak layak bang tapi Rafique adalah cucu yang sulung. Jadi memang Rafique lebih berhak menerajui hotel kita.” 

              “Suatu masa nanti pasti akan terbongkar juga tentang ni. Kalau arwah Nadira masih hidup dah lama dah perkara ni terbongkar.” Sharifah Emelyn menadah telinganya di sebalim pintu.

            “Abang rasa Rafique boleh terima ke bila dia tahu yang Zarith ada kaitan dengan arwah Nadira dulu? Mereka sudah mengkhianati kepercayaan yang di berikan oleh Rafique.” Soal Sharifah Maimun. Sharifah Emelyn tersentak.

             “Apa maksud nenek dan atuk? Siapa yang mengkhianati abang Rafique?” Soal Sharifah Emelyn dengan tiba-tiba.  Langkah di atur lalu menapak masuk ke dalam bilik nenek dan atuknya. Sharifah Maimun menoleh pada suaminya. 

             “Apa hubungan arwah Kak Nadira dan abang Zarith nek?” Soal Sharifah Emelyn. Dia dapat rasakan yang abang sepupunya itu mempunyai hubungan dengan arwah Nadira. Hatinya mula merasa gementar malah fikirannya turut membuat pelbagai andaian. Dia dapat rasakan ada sesuatu yang tidak kena di antara mereka berdua.


Bersambung...

NotaTesepit: Aisey banyak nau persiapan yang x di siapkan lagi. Oh masa x sempat i nak kejar.. T_T Mudah-mudahan di permudahkan segala-galanya. Amin. Moga ada rezeki yang lebih baik lepas ini. :)

No comments:

Post a Comment

Tq sudi komen.:D