SELAMAT DATANG KE BLOG AYRA ZAHRA.TERIMA KASIH KEPADA MEREKA YANG SUDI MELAWAT KE BLOG INI.SEBARANG COPY PASTE TIDAK DIBENARKAN SAMA SEKALI.THANKS

Followers

Thursday, April 25, 2013

[NOVEL] : AKU DITAKDIRKAN UNTUKMU BAB 4

Assalamualaikum  u oll..

selamat pagi semua .Pepagi buta dah update..Hehhehe ...Okeh hari ni akan di update bab 4 Aku Di Takdirkan Untukmu.Haaaa memberku aku sudah bising bila nak update.Hahahha.Nah ni dah update..Mekasih semua yang baca  dan komen ye..Hehhehe..Untuk pengetahuan korang semua cerita ini akan di update di blog dua kali seminggu...Next bab isnin depan ya.. =)






BAB EMPAT


    ZAFRAN NUFAIL mundar-mandir di ruang kerjanya.Sudah dua hari dia tidak melihat kelibat Dian Batrisya.Sudah di tanya kepada staf-staf lain ke mana Dian.Dian mengambil cuti sakit selama dua hari.Menurut kata Kak Hanim setiausaha kepada Datuk Khalid mengatakan bahawa Dian deman.

    “Teruk ke demam Dian.Agak-agak kalau aku call menganggu dia ke tak ya?” Soal Zafran sendirian.

     Bukan dia tidak mengetahui nombor telefon Dian , Cuma yang menjadi masalahnya Zafran bimbang akan menganggu Dian berehat di kala ini.Kalau tidak di tanya hatinya juga tidak tenang.Entah mengapa sejak mengenali Dian hatinya mula merasakan sesuatu.Adakah ini di namakan cinta?

    Walaupun perkenalan antara Zafran Nufail dan Dian Batrisya masih lagi awal namun entah mengapa hatinya merasakan yang dia menyukai Dian.Gadis yang sangat berbeza dan juga unik.

   Pekerja yang lain sedang tekun mengadap kerja masing-masing.Zafran kembali ke kerusinya sambil termenung.Dua hari tidak dapat melihat wajah Dian hatinya resah dan gelisah.Zafran Nufail menarik nafas dalam-dalam.Kemudian Zafran membuka fail yang harus di kajinya.Namun sebaik saja terpandangkan wajah Hana Yasmin yang baru saja keluar dari jabatannya terus dia bangun dan mengejar Hana Yasmin.

    “Hana..Hana..Sekejap.” Panggil Zafran Nufail sambil melambaikan tanganya.
    “Ada apa Encik Zafran.”Balas Hana Yasmin sebaik saja menoleh pada Zafran Nufail.
   “Saya nak tanya awak ni, Dian ok ke?Dua hari saya tak nampak dia dekat pejabat ni.”Tingkah Zafran Nufail dengan muka penuh kerisauan.

   “Oh Encik Zafran panggil saya ni nak tanya pasal Dian la ya?” Soal Hana dengan senyuman.
   “Lebih kuranglah.Dia ada contact awak tak Hana?”Soal Zafran Nufail sambil tersengih.
   “Dian ada call saya semalam.Dia baik-baik saja.Demam dia pun dah baik.InsyaAllah kalau kesihatan bertambah baik esok dia masuk kerjalah.”Jawab Hana Yasmin kepada Zafran Nufail.
   “Oklah Encik Zafran , saya minta diri dulu.Saya nak jumpa Datuk Khalid sekejap.” Tambah Hana lagi.

    “Hana tak payahlah berencik-encik dengan saya.Panggil saja Zafran .”Tingkah Zafran sewaktu Hana ingin melangkag ke depan.Hana menoleh kembali pada Zafran.

    “Baiklah Zafran.Saya pergi dulu.Kalau dah rasa rindu sangat pada Dian tu Zafran call la dia.” Usik Hana Yasmin dengan sengihan.

     “Seganlah saya nak call.” Balas Zafran dengan selamba.
     “Kalau segan Zafran juga yang rugi.Try la call .Belum cuba belum tahu kan.” Tingkah Hana Yasmin lagi lalu melangkah menuju ke bilik Datuk Khalid.

     Zafran berfikir  seketika.Ada benar juga kata Hana.Kalau dia tidak mencuba dia juga yang rugi.Orang kata belum cuba belum tahu.Selepas itu Zafran mengukirkan satu senyuman manis sambil menganggukkan kepalanya sebelum berlalu menuju ke ruang kerjanya.Zafran menyambung kembali kerja yang masih tergendala sejak dari tadi lagi.Di fikirannya hanya satu saja.Dian.Dian ohh Dian…

     Apabila waktu makan tengahari kebanyakan staf  di Khalid Group berpusu-pusu untuk keluar makan.Namun Zafran Nufail masih setia di kerusinya.Bukan perutnya tidak lapar tetapi dia tiada selera untuk makan.Adakah sebab tidak dapat berjumpa dengan Dian?Zafran menyandarkan badannya ke kerusi sambil memandang lampu .

     “Apa kena dengan aku ni?Serba serbi tak kena hari ni.” Bebel Zafran sendirian.
      “Hai Zafran tak keluar makan ke?” Soal Hana Yasmin yang sudah terpacak di depan meja Zafran Nufail.Zafran tersentak dan menoleh pada Hana.

     “Entah tak ada selera.Awak tak keluar makan ke Hana?” Balas Zafran Nufail.
     “Saya baru nak keluar makanlah ni.Zafran nak kirim apa-apa ke?”Soal Hana Yasmin pada Zafran.

    “Awak sorang je ke?” Soal Zafran Nufail sambil memandang ke arah pintu jabatan yang di huni oleh Hana Yasmin.

    “Aaah saya sorang je.Dian kan tak datang.Kak Farah pun tak datang.Saya nak pergi tapau makanan la ni lepas tu makan je dekat pantry.” Jawab Hana Yasmin dengan senyuman.
   “Kalau macam tu saya temankan awaklah.Saya ada benda nak tanya dekat awak ni.”Tingkah Zafran Nufail lagi.

    “Zafran nak tanya hal apa?”Soal Hana Yasmin dengan pelik .Dahinya berkerut-kerut.
    “Saya…saya nak tanya…pasal….ermmm…. pasal….”

    “Nak tanya tentang Dian ya?”Tembak Hana Yasmin sambil tersengih.
     “Yup..”Jawab Zafran Nufail sambil tersengih.

    “Boleh saja.Kalau saya boleh jawab saya jawablah.” Balas Hana lagi.
    “Thanks Hana.Hari ni saya belanja awak makan ok ?” Zafran sudah mengambil telefon bimbitnya di atas meja lalu di masukkan ke dalam poket seluar.

    “Sama-sama.Eh tak yah la sampai belanja makan.”Balas Hana Yasmin sambil melangkah seiringan dengan Zafran Nufail.

    “Alah sekali sekala orang kata.” Ujar Zafrul lagi sambil tersenyum.Selepas itu Zafran menarik pintu kaca lalu keluar dari Khalid Group.Zafran dan Hana sudah pun menuju ke tempat parkir kereta.Hana hanya tersenyum pada Zafran sebaik saja Zafran membukakan pintu kereta untuknya.
   Haiya Encik Zafran Nufail.Awak nak mengorat Dian ke awak nak mengorat Hana Yasmin ni.?Kalau hati dah suka ….

     MALAM itu Dhiya’ membawa semangkuk bubur ayam dan juga air suam untuk Dian.Sepanjang dua hari ni Dian banyak tidur.Berehat secukupnya.Demam Dian juga dah semakin pulih.Dhiya’ senang hati melihat kakak kembarnya pulih seperti sedia kala.Dhiya’ rindukan suara Dian dan juga sikap Dian.Apabila Dian jatuh sakit di sebabkan deman Dian lebih banyak mendiamkan diri, namun senyuman untuk adik kembarnya sentiasa ada.

    Dhiya’ membuka pintu bilik Dian dengan perlahan-lahan.Di kala itu Dian baru saja selesai menunaikan solat isyak.Sebaik saja mendengar orang memulas tombol pintu Dian terus menoleh .Satu senyuman di berikan kepada adiknya.

   “Dian makan dulu.Dhiya’ masak special tahu untuk Dian.Sedap tahu.” Tingkah Dhiya’ sambil melabuhkan punggungnya di birai katil Dian.

   “Terima kasih Dhiya’.Susah-susah saja.Kalau Dian lapar Dian pergilah ambil makanan dekat dapur.Janganlah menyusahkan diri Dhiya’.Seharian dah Dhiya’ penat bekerja.Dian dah sihat.Tengok Dian dah ok kan.” Balas Dian sambil menyidaikan telekungnya.

    “Dian kan sakit.Mak kata Dian tak ada selera nak makan siang tadi.Jadi tadi Dhiya’ buatkan bubur ayam untuk Dian.Selepas Dian makan bubur ni Dian makan ubat .”Tingkah Dhiya’ sambil tersengih.

    “Dian dah ok.Dah tak payahlah makan ubat.Dhiya’ pun tahukan yang Dian tak berapa suka nak makan ubat.Dian kan allergic sikit kalau bab makan ubat ni.Liat sangat nak makan ubat.”Balas Dian sambil tersengih.

    “Haa tengok.Ish Dian ni memang penakut betul dengan ubat.Tu belum lagi kena inject.Kalau kena inject mahu meraung gamaknya.”Usik Dhiya’ dengan selamba.

     “Dhiya’.Amboi sedap je mulut tu mengata Dian ya.Cakap orang yang Dhiya’ pun sama jugakan.Bezanya Dian makan juga ubat tu tapi Dhiya’ letak je bawah lidah .Lepas mak keluar dari bilik terus Dian masukkan dalam tong sampah kan.” Balas Dian dengan selamba.Dhiya’ sudah tersengih.

    “Syhhhh jangan kuat-kuat.Tu rahsia kita berdua je.Mak dengan ayah tak boleh tahu.Habis la Dhiya’ nanti Dian kalau mak tahu.” Dhiya’ memandang pintu bilik Dian.Bimbang juga jikalau mak dengan ayahnya dengar.

   “Ok..ok itu rahsia kita berdua.”Balas Dian sambil tersenyum lalu melabuhkan punggungnya di birai katil bersebelahan dengan Dhiya’

  “Macam tu la.Sebab tu Dhiya’ sayang Dian .” Tingkah Dhiya’ lagi lalu menghulurkan mangkuk yang berisi dengan bubur ayam .Dian menyambut mangkuk dari tangan Dhiya’

   “Terima kasih Dhiya’ sebab susah payah buatkan bubur untu Dian.Dhiya’ makan la sekali dengan Dian.”Balas Dian pula.

  “Sama-sama.Eh itu Dhiya’ masakkan untuk Dian.Jadi Dianlah makan.” Jawab Dhiya; lagi sambil menolak mangkuk yang dui hulur oleh Dian.

   “Tak best la macam ni.No Dian tak kira.Dhiya’ mesti makan juga bubur ni.Mana boleh Dhiya’ makan sorang.Tak kan Dian nak biarkan adik Dian.Kalau Dhiya’ tak nak makan, Dian pun tak nak makan juga.” Tingkah Dian sambil menarik muka masam.

  “Ok ok .Dhiya’ makan sekali dengan Dian.Dian memang kakak Dhiya’ yang baik hati.Selalu Dian macam tu kan.Dhiya’sayangkan Dian tahu.” Balas Dhiya’ sambil tersenyum manis.Memang tidak di nafikan kakak kembarnya selalu dahulukan Dhiya’ dalam semua perkara.Kadang-kadang Dian akan mengalah dengan Dhiya’.

     Masih ingat lagi di kala mereka berdua masih kecil.Selalu berebut barang mainan.Padahal dapat mainan sorang satu dah.Bezanya hanya warna barang tersebut.Dhiya’ akan menanggis sebab nak barang mainan yang dipegang oleh kakaknya Dian.Dian memang selalu mengalah .Dian memang kakak yang baik.Satu-satunya kakak yang dia ada.

    “Dhiya’ sebenarnya kan Dian ada cerita nak kongsikan dengan Dhiya’ tahu.”Sengih Dian dengan penuh makna.

     “Hah cerita apa?cepatlah cerita” Balas Dhiya’ dengan teruja.
      “Janji jangan marah Dian tahu.”
      “Ok Dhiya’ janji yang Dhiya’ tak marah.”Balas Dhiya’ sambil menganggkat keningnya.
      “Sebenarnya kan..Sebenarnya kan..” Dian cuba main-mainkan Dhiya’
    “Sebenarnya apa ni Dian.Janganlah bagi Dhiya’ nervous.?” Dhiya’ sudah mengetap bibirnya dengan geram.Suka sangat Dian mempermainkan dirinya.

        “Ok Dian cerita.Sebenarnya Dian nak bagitahu yang waktu Dhiya’ deman kan Dian dengan mak selalu masukkan ubat dalam bubur yang Dhiya’ makan.Sebab Dhiya’ tak suka ubat.Puas pujuk tapi tetap tak nak.Jadi mak pun letaklah ubat dalam bubur Dhiya’ waktu tu.Jangan marah kami ya..”Tingkah Dian sambil tersengih.

    Memang itulah  hakikatnya.Walaupun dirinya sendiri sukar untuk makan ubat tetapi apabila di pujuk dan kena dengan caranya Dian akan makan ubat namun tidak Dhiya’.Kalau dia kata tak nak makan memang ke sudah dia tak makan.Dhiya’ agak degil sedikit.

   “Ohhh selama ni Dian tipu Dhiya’ la ya?” Soal Dhiya’ sambil mengetap bibirnya .
    “Sorry Dhiya’ ..”Jawab Dian dengan muka yang bersalah.
    “Sorry naik lori la.”Balas Dhiya’ dengan selamba sambil mencebikkan bibir pada Dian.
     “Dhiya’ maafkan Dian dengan mak ya.” Ujar Dian lagi
     “Ok Dhiya’ maafkan.Patutlah Dhiya’ pelik kenapa bubur rasa pelik je waktu Dhiya’ sakit rupa-rupanya Dian dengan mak letakkan ubat dalam bubur.Sampai hati.Nasib baik Dhiya’ ni baik hati tak letakkan ubat pun dalam bubur Dian tahu.”Tingkah Dhiya’ sambil menarik muncung.

   “Kita makan sama-sama bubur ayam ni eh?”Pujuk Dian sambil menyuakan sudu pada Dhiya’ yang masih lagi memuncungkan mulutnya.

   “Eh ni siapa yang demam sebenarnya?Dian ke Dhiya’?” Soal Dhiya’ sambil mengerutkan dahi.
    “Dua-dua.” Sebaik saja Dian berkata begitu terus Dhiya ketawa.
  “Ok jom kita makan.Kalau tak sedap jangan marah tahu.Dhiya’ tak pandai masak macam Dian.”Cebiknya Dhiya’ lagi sambil menyuapkan bubur ayam ke dalam mulutnya.Kemudian dia menghulurkan kembali bubur ayam pada Dian.

    “Sedaplah bubur Dhiya’ masak ni.Dah boleh kahwin la.”Usik Dian lagi sambil tersengih.
    “Ish apa kahwin-kahwin.Dian dulu kena kahwin.Dhiya’ tak boleh langkah bendul.” Jawab Dhiya dengan selamba.

    “Apa pula Dian.Dhiya’ dulu.Kena dahulukan adik dulu baru kakak.” Tambah Dian lagi sambil mengacau bubur ayam dan menyuapkan ke dalam mulutnya.

   “No ..No..No..Dian dulu baru Dhiya’.Muktamad.Dah tak ada talian hayat dah.Semua talian sudah Dhiya’ tutup dan kunci.Harap maklum.”Jawab mulut Dhiya’ dengan selamba.Dian sudah tergelak melihat gelagat Dhiya’.Dian kembali ceria seperti sedia kala.

   Alhamdulilah demam aku sudah kebah dan kembali sihat seperti biasa.Syukur padaMu  Ya Allah. Desis hati Dian.

     “Dian malam ni Dhiya’ nak tidur dalam bilik ni boleh?Dah lama la kita tak tidur sama.”Tingkah Dhiya’ lagi.Di kala itu Dian baru saja menghabiskan bubur ayam .

    “Boleh sangat Dhiya’ Ada teman Dian malam ni.Boleh kita sembang sampailah tertidur.”Balas Dian lalu mencapai gelas yang berisi air suam lalu di minumnya .

   “Ok Dian.Masa untuk makan ubat.No excuse ok.” Ujar Dhiya’ sambil mengangkat kening pada Dian.Dian sudah menggelengkan kepalanya melihat karenah Dhiya’.Kalau Dian tak makan mahu Dhiya’ paksa.Bukan boleh percaya sangat Dhiya’ ni.Kalau waktu dia susah nak makan ubat kemain lagi.Kalau tiba giliran  orang lain dialah yang paling laju menyuruh orang makan ubat.Dhiya’…Dhiya.’..

  “Terima Kasih Dhiya’.” Balas Dian sewaktu mengambil ubat dari tangan Dhiya’ .
    
    Bersambung....

NotaTersepit : By the way next week bakal bercuti.Balik kg. Mood holiday dah ni.Bab 5 Aku DiTakdirkan Untukmu akan diupadate pada hari isnin depan.Bersabar ye kawan2..Dua kali seminggu saja di update cerita ni.Selamat membaca , mekasih dan saranghae..... Gwiyomi gwiyomi..Sekarang tgh trend benda alah ni dengan aku sekali terikut nyanyi.adoyaiiii..... 
   

4 comments:

  1. hehehhe..memang mereka rapat.Tunggu sambungan nanti..:D

    ReplyDelete
  2. dear,
    kalau boleh elakkan guna perkataan berulang kali di akhir ayat..
    cr balik perenggan yg pasal dian liat nk mkn ubat tu..byk sgt pengulangan so tak harmoni jadinya..hehe.. sekadar komen tuk ct wat penambahbaikan :D

    ReplyDelete
  3. heheheh..mekasih zian..nanti kita check blk.mekasih taw bgtauand mekasih sebab baca cite nih..ngee..:D

    ReplyDelete

Tq sudi komen.:D