SELAMAT DATANG KE BLOG AYRA ZAHRA.TERIMA KASIH KEPADA MEREKA YANG SUDI MELAWAT KE BLOG INI.SEBARANG COPY PASTE TIDAK DIBENARKAN SAMA SEKALI.THANKS

Followers

Monday, June 24, 2013

[NOVEL] : AKU DITAKDIRKAN UNTUKMU BAB 21

Assalamualaikum u oll..

Maaf selalunya pepagi buta aku dah update hari ni lambat sikit.Hhehehe.Ok seperti biasa hari ni di update sambungan Aku Ditakdirkan Untukmu..Sebelum tu jaga kesihatan u oll sekarang musim jerebu..Hhehehe.Iklan jap.Sempat lagi tuh.Ok ni sambungannya selamat membaca dan terima kasih, =)


                           





BAB DUA PULUH SATU


     JENAZAH Dhiya’ Batrisya sudah selamat di kebumikan pada pagi itu.Cuaca yang mendung juga seakan-akan memahami perasaan keluarga arwah Dhiya’ Batrisya.Sebaik saja Puan Sakinah selesai menyiram dan menaburkan bunga di atas pusara anaknya, Encik Yusuf memeluk bahu isterinya.

       “Bang kita dah kehilangan Dhiya’ buat selama-lamanya.” Ujar Puan Sakinah sambil menyapu air matanya dengan sapu tangan.

      “Bersabarlah .Kita redha saja Dhiya’ pergi.Biarlah dia berehat di sana.Allah lebih menyanyanginya.”Pujuk Encik Yusuf sambil memimpin isterinya.Doktor Rafiqi juga turut berada di situ.Doktor Rafiqi hanya mampu melihat kesedihan di raut wajah Encik Yusuf dan juga  Puan Sakinah.

     “Abang..Macam mana kita nak bagitahu Dian nanti bila dia sedar dari koma?Abang tahukan Dian sangat-sangat menyanyangi Dhiya’.Kinah bimbang Dian tidak mampu menerima berita ini.” Uajr Puan Sakinah sambil mendongak pada suaminya.

    Kedengaran halus Encik Yusuf mengela nafasnya sambil meraup wajahnya.
    “Abang pun bimbangkan Dian nanti.Bimbang Dian tidak dapat terima yang Dhiya’ sudah tidak ada lagi di dunia ini.” Balas Encik Yusuf sambil memandang wajah isterinya.Memang dia bimbangkan keadaan anaknya Dian.

     “Sabar mak cik , pak cik.” Ujar doktor Rafiqi kepada kedua ibu bapa Dian dan juga arwah Dhiya’.

    “Doktor..Bagaimana keadaan Dian.Boleh ke dia sembuh seperti sedia kala?” Soal Encik Yusuf sewaktu mereka bertiga berada di depan keretanya.

     “InsyaAllah .Kita berdoa supaya Dian sedar.Keadaan dirinya kini kita tak boleh nak jangka.Sama-samalah kita berdoa.Pakcik tak payahlah panggil saya doktor.Panggil Rafiqi sudah cukup.” Balas doktor Rafiqi.Encik Yusuf hanya menganggukkan kepalanya.

    “Pak cik dengan mak cik tak sanggup untuk kehilangan Dian.Kini tinggal Dian sajalah anak kami.” Tambah Encik Yusuf lagi.Puan Sakinah memandang kubur anaknya dari jauh.
     “Bang ..Malam ni kita buat solat hajat untuk Dian.” Tingkah Puan Sakinah .

   “Baiklah.Marilah kita balik.Selepas tu abang nak singgah lawat Dian sekejap sebelum balik ke rumah.” Tingkah Encik Yusuf.Puan Sakinah hanya menurut sahaja.

    “Kita jumpa dekat hospital ye Rafiqi.” Ujar Puan Sakinah lalu melangkah masuk ke dalam perut kereta.Doktor Rafiqi hanya anggukan kepala sebelum berjalan menuju ke keretanya.Sebaik saja doktor Rafiqi ingin memasukki keretanya sempat lagi dia menoleh melihat kubur Dhiya’ Batrisya.
     “Dhiya’ , saya berjanji pada awak yang saya akan tunaikan permintaan awak .Bersemadilah awak dengan tenang.Saya akan jaga Dian.” Ujar Doktor Rafiqi lalu memasuki ke dalam perut kereta.

     Encik Yusuf dan juga Puan Sakinah  melihat raut wajah Dian yang pucat.Wayar yang menyalurkan oksigen di letakkan di hidung anaknya. Mata Puan Sakinah berkalih pada mesin yang sedang berbunyi di tepi katil anaknya.Sungguh tenang wajah Dian di kala ini.

    “Dian bangun nak..” Ujar Puan Sakinah sambil mengusap-ngusap tangan Dian yang di penuhi dengan wayar .Pilu hati Puan Sakinah melihat penderitaan anaknya sulungnya di kala ini.Hanya mampu berdoa supaya Dian sedar dari koma.

    “Sabar Kinah..” Pujuk Encik Yusuf sambil mengusap bahu isterinya.Sebak dadanya melihat keadaan anaknya kini.

    “Bila Dian nak sedar bang? “ Soal Puan Sakinah sambil memegang tangan suaminya.
     “Entahlah.Abang pun tak pasti bila anak kita akan sedar.Kita berdoa semoga Dian akan sedar nanti.” Jawab Encik Yusuf sambil melihat wajah Dian.Puan Sakinah mengusap lebut kepala Dian yang berbalut.Ternampak tompok-tompok merah di pembalut di kepala Dian.

    “Abang..Zafran tak datang ke?Saya tak nampak dia pun sejak Dian dan arwah Dhiya’ berada di hospital.” Tingkah Puan Sakinah dengan tiba-tiba.

     “Ya tak ya juga.Abang dah telefon dia bagitahu keadaan Dian dan juga arwah Dhiya’.Nanti sampailah dia tu.” Balas Encik Yusuf.Baru dia teringat akan bakal menantunya .Mengapa Zafran tidak datang melawat Dian? Desis hatinya sendirian.

    “Assalamualaikum pak cik, mak cik..” Ujar Zafran Nufail yang baru saja sampai.Terus saja Puan Sakinah dan juga Encik Yusuf menoleh ke belakang.

    “Zafran ..Sampai pun kamu.Mana kamu pergi?” Soal Encik Yusuf.

     “Maafkan saya pakcik.Saya balik kampung jemput family saya datang sini.Family saya nak  lihat keadaan Dian.Saya terpaksa balik sana dulu jemput mereka.” Terang Zafran Nufail pula.
     “Oh ye ke.Habis tu mana family kamu?” Soal Puan Sakinah pada bakal menantunya itu.
     “Mereka ada dekat luar.Sekejap lagi diorang masuklah.” Balas Zafran Nufail.Puan Sakinah dan Encik Yusuf hanya anggukan kepalanya.

     “Pak cik, bagaimana keadaan Dian?” Soal Zafran Nufail sewaktu mendekati katil tunangnya.
     “Entahlah Zafran.Dian koma sekarang ini.Kita berdoa semoga Dian sedar dari koma.” Ujar Encik Yusuf.Zafran hanya menunduk melihat wajah buah hatinya.Sedih hatinya sewaktu menerima khabar dari Encik Yusuf tentang keadaan Dian dan juga arwah Dhiya’.

    “Dian bangun sayang..” Bisik Zafran Nufail ke telinga Dian.Namun Dian tetap kaku di pembaringan.Di kala ini mereka hanya senyap dan memandang Dian.Mesin di tepi kati Dian saja yang berbunyi menunjukkan graf turun naik .

    Di sebalik pintu doktor Rafiqi hanya memandang dari jauh.Doktor langsung tidak menjejakkan kakinya ke bilik di mana Dian di tempatkan kerana di kala ini tunang kepada Dian berada di situ.Doktor Rafiqi meletakkan kedua-dua tangannya ke dalam poket jubah putih yang di pakainya sambil mengela nafas.

    Hancur hatinya sewaktu mengetahui yang Dian sudah bertunang.Kecewa hatinya di kala itu.

     “What Dian dah bertunang?Bila?” Soal Doktor Rafiqi kepada  Dhiya’ yang berada bertentangan dengannya.

    “La awak tak tahu ke doktor Rafiqi?Kakak saya tu dah bertunang dengan Zafran Nufail.Kawan sepejabatnya.” Balas Dhiya’ sambil menghirup air di dalam gelasnya.Jelas sekali raut wajah Doktor Rafiqi yang kecewa mendengar perkhabaran itu.

    “Rafiqi saya nak minta tolong awak sesuatu boleh?” Soal Dhiya’ dengan tiba-tiba.
    “Awak nak saya tolong apa Dhiya’? Doktor Rafiqi sudah mengerutkan kening sambil bersandar pada kerusi di meja makan tersebut.

    “Kalau apa-apa jadi pada saya.Awak tolong jagakan Dian untuk saya .Please.” Tingkah Dhiya’ sambil memandang tepat pada rat wajah doktor Rafiqi.
   “Apa awak merepek ni Dhiya’? Kenapa saya kena jaga Dian.Bukankan awak cakap tadi yang Dian sudah bertunang.?” Soal Doktor Rafiqi dengan pelik.

    “Rafiqi.. please.Saya hanya boleh minta tolong pada awak sorang je.Saya tak percayakan pada Zafran.Saya tak yakin yang Zafran boleh jaga Dian.” Tingkah Dhiya’ sambil mengeluh.
    “Apa maksud awak Dhiya’? Saya tak faham.” Ujar Doktor Rafiqi sambil membetulkan duduknya.

    “Rafiqi ..Jauh termenung…” Tersentak seketika doktor Rafiqi sebaik saja bahunya di tepuk oleh seseorang.

   “Eh Doktor Ahmad.Tak adalah.” Dalih Doktor Rafiqi pula sambil tersenyum tawar.
    “Dian akan sedar nanti.Sama-samalah kita berdoa.” Ujar Doktor Ahmad sambil menepuk bahu Doktor Rafiqi.

      “InsyaAllah.Saya juga berdoa semoga Dian cepat sedar dari koma dia.” Balas Doktor Rafiqi sambil melihat Dian dari jauh.

      Dhiya’ saya akan berusaha untuk menjaga Dian sepenuh hati saya.Dian adalah cinta hati saya.Desis hati Doktor Rafiqi .

      Doktor Rafiqi kecewa dan terkilan kerana dia tidak sempat untuk memberitahu arwah Dhiya’ tentang perasaan pada Dian.Sebaik saja arwah Dhiya’ memberitahu yang Dian sudah bertunang , doktor Rafiqi terus berdiam diri dan tidak berdaya untuk meluahkan perasaannya.Hatinya sungguh kecewa di kala itu.Hanya Allah yang Maha Mengetahui di kala itu apa perasaannya.

    Doktor Rafiqi sudah berjanji pada arwah Dhiya’ dan juga dirinya bahawa dia akan berusaha menjaga Dian sebaik mungkin.Walau apa yang terjadi doktor Rafiqi berjanji tidak akan membiarkan sesiapa menyakiti hati Dian Batrisya walaupun hatinya sendiri yang bakal terluka.

    Sanggupkah Rafiqi berkorban untuk Dian gadis yang di cintainya dalam diam.Rafiqi memang menyintai Dian.Tuluskan cintamu wahai doktor Rafiqi Aryan.?

     Doktor Rafiqi masih lagi memerhati gerak geri tunang kepada Dian yang di panggil Zafran itu.Selepas itu doktor Rafiqi bergerak menuju ke wad lain.

     SATU malam doktor Rafiqi masuk ke bilik yang menempatkan Dian Batrisya.Doktor Rafiqi melihat mesin graf yang turun naik kemudian beralih pula pada tangan Dian sebelum beralih ke mata Dian yang sedang tertutup rapat.

   “Dian saya rindukan awak.Sedarlah wahai bidadari hatiku.” Tingkah doktor Rafiqi sambil menyelukkan kedua belah tangannya di dalam poket jubah putih.

    Sungguh ralit sekali doktor Rafiqi merenung wajah pujaan hatinya.Kemudian doktor Rafiqi melabuhkan punggungnya di kerusi yang bersebelahan dengan katil Dian.Selepas itu doktor Rafiqi mengambil surah yasin yang tersedia di atas meja di tepi katil belah kanan lalu di bacanya.Surah Yassin itu di bawa oleh Encik Yusuf.Tiap kali Encik Yusuf mahupun Puan Sakinah melawat anaknya pasti mereka akan membacakan surah Yassin.

   Sayup dan merdu sekali bacaan Yassin oleh doktor Rafiqi.Bergema bilik yang menempatkan Dian dengan suara lunak doktor Rafiqi.Sesekali doktor Rafiqi memandang wajah Dian yang kaku .Matanya terpejam rapat.Walaupun wayar oksigen berada di hidung Dian tidak langsung menampakkan wajahnya yang sakit.Di kala ini Dian umpama seorang puteri yang sedang tidur dengan lena sekali.

   Doktor Rafiqi berjalan di tepi koridor hospital sambil mengelamun.Entah bila Dian akan sedar.Desis hati doktor Rafiqi.

   “Zafran tunggu..Saya nak melawat Dian juga.” Tingkah seorang perempuan yang membuntuti langkah  Zafran yang sedang melangkah ke pintu masuk hospital.

    “Awak nak apa lagi Hana.Kalau nak pergi tengok Dian pergi sajalah.Tak payahlah nak mengekori saya.Dian masih koma awak jangan serabutkan kepala saya boleh tak.Saya tengah susah hati melihat keadaan Dian.Cubalah faham sikit.” Ujar Zafran Nufail dengan tegas sekali.

   Doktor Rafiqi hanya hanya memerhati dari jauh pasangan itu.Berkerut-kerut dahi doktor Rafiqi sebaik saja mendengar nama Hana dari mulut Zafran.

    “Zafran , saya datang sini nak jenguk kawan baik awak.Cubalah awak layan saya dengan baik sikit.”Marah Hana Yasmin sambil merenung tajam pada Zafran yang langsung tidak mengendahkannya.

   “Pergilah kalau awak nak melawat Dian.Jangan kacau saya boleh tak?” Marah Zafran Nufail.Sekarang ini keadaannya memang tidak terurus.Sukar untuk menumpukan perhatian pada kerjanya apabila melihat keadaan Dian yang koma.

   Kenapa kau layan aku begini Zafran? Kau tengoklah nanti  kaun akan jatuh juga ke tangan aku.Ini Hana Yasmin okey.Aku akan dapat apa yang aku nak.Gumam Hana Yasmin di dalam hatinya.Sakit hatinya melihat layanan dari Zafran Nufail.

   Ingatkan tunangnya dah sakit, akan cari lain.Rupa-rupanya sangkaannya meleset sekali.Aku tak akan mengaku kalah Dian.Kau rampas Zafran dari aku.Kali ni aku berhak untuk merampas balik hak aku yang kau ambil.Gerutu Hana Yasmin lagi di dalam hatinya.

   Zafran Nufail sudah pun berjalan jauh meninggalkan Hana Yasmin yang terkulat-kulat di pintu utama hospital.Hana Yasmin menggarukan dahinya lalu membetulkan beg sandangnya.
    “Yang kau tercegat lagi dekat sini kenapa Hana?” Soal Tasha yang baru saja tiba si tepi Hana Yasmin.Tersentak Hana Yasmin mendengar suara Tasha.

    “Errkk tak ada apa-apalah.Aku tunggu kau.” Dalih Hana Yasmin.Memang Hana Yasmin datang bersama Tasha.Tadi Tasha pergi untuk parking kereta jadi di suruhnya Hana masuk ke dalam terlebih dahulu.

    Namun dalam diam, Tasha sudah dapat agak.Dari kejauhan tadi dia ternampak yang Hana bercakap dengan Zafran.Apa yang mereka cakap itu Tasha sendiri tidak mengetahui.Tasha yakin yang Hana Yasmin membuat onar lagi.

   Perempuan ni senagaja mencari nahas betul.Berapa kali aku nak cakap Zafran tu tunang orang.Desis Tasha sendirian.

     “Aku nampak Zafran tadi.mana dia?” Soal Tasha .Sengaja dia ingin bertanya kepada Hana.
     “Entah aku tak tahu.Aku tak nampak dia pun lagi.Dia datang hospital juga ke?” Hana Yasmin berdalih.
   Sah perempuan ni menipu aku.Terang lagi bersuluh .Aku dah nampak tadi.Marah Tasha lagi di dalam hatinya.

    “Aku nak jenguk Dian dulu.Kau nak tercegat dekat sini atau kau nak ikut aku?” Soal Tasha sebelum melangkah menuju ke wad yang menempatkan Dian.

    “Huh banyak songeh pula minah ni.Aku dahlah tengah panas hati dengan Zafran.” Bebel Hana Yasmin dengan perlahan.Terus kakinya melangkah mengekori Tasha dari belakang dengan muka yang masam mencuka.

    Hana sedarkah kamu bahawa sahabat baikmu sedang koma.Tegakah kamu untuk mengkhianati kawan baikmu sendiri.Di mana perginya sifat baik hatimu dahulu.Janganlah buta kerana cinta sehingga sanggup menghancurkan kebahagian teman baik sendiri.Jangalah kamu menjadi musuh dalam selimut.
   
   bersambung...

NotaTersepit : Dah seminggu lebih aku x menulis rasanyakan.Tak ada mood.Hhahaha.InsyaAllah minggu ni berusaha untuk menyambung kembali menulis.Wish me luck.Hari ni nak membaca novek Pelakon CInta dan Mr. G




6 comments:

  1. Hana - JAHAT
    Dr Rafiqi - kasihan dia. Jatuh cinta kpd org yang dah jadi tunangan org.
    Dian - Kehilangan kembar yg sgt rapat dgnnya

    sobs :'(

    ReplyDelete
  2. yup hana memang jahat.Rafiqi pencinta yg setiaaa...hehehe..:D

    ReplyDelete
  3. Raunna tunggu sambungannya pada hari khamis ni ya..:)

    ReplyDelete
  4. hehehe..Baby mio mekasih baca..Esok akan di update sambungannya .tunggu ya.:D

    ReplyDelete

Tq sudi komen.:D