SELAMAT DATANG KE BLOG AYRA ZAHRA.TERIMA KASIH KEPADA MEREKA YANG SUDI MELAWAT KE BLOG INI.SEBARANG COPY PASTE TIDAK DIBENARKAN SAMA SEKALI.THANKS

Followers

Thursday, June 20, 2013

[NOVEL] : AKU DITAKDIRKAN UNTUKMU BAB 20

Assalamualaikum u oll..

Pejam celik pejam celik dah hari khamis..Hari ini di update sambungan Aku Ditakdirkan Untukmu bab seterusnya..Hehehhe.Waaa dh masuk bab 20..Starting bab 20 dan ke atas ni ada peristiwa yg menyedihkan buat Dian.Selamat membaca dan mekasih...=)

                             



BAB DUA PULUH



    DIAN BATRISYA sudah pun keluar dari pejabatntya.Jam dipergelangan tangannya sudah berginjak jam enam petang.Namun bayangan Dhiya’ Batrisya masih lagi tidak kelihatan.

   “Ke mana Dhiya’ ni?Tak sampai-sampai lagi.” Tingkah Dian sendirian.Matanya melilau-lilau kearah jalan raya yang sesak di kala ini.Dian menarik nafas dengan perlahan.

   “Dian marilah Zafran hantarkan.Jomlah.”Tingkah Zafran Nufail dari tingkap kereta yang membuatkan Dian tersentak.

   “Eh Zafran tak balik lagi?” Soal Dian sambil tersenyum pada tunangnya .
   “Mana boleh saya balik, kalau tunang saya masih lagi tak balik.Tak senang hati saya tengok Dian sorang diri .Jomlah biar Zafran hantarkan Dian hari ni.” Pujuk Zafran Nufail lagi.

    Zafran menghela nafasnya sambil membuang pandang pada buah hati kesayangannya Dian Batrisya.Zafran memang respect Dian.Dian bukan jenis yang suka berkepit ke sana sini.Menurut Dian walaupun mereka sudah bertunang , batasan haruslah di jaga.Zafran Nufail memang beruntung dapat Dian.Sungguh Dian berbeza dengan gadis lain.Semenjak bertunang ni adalah beberapa kali Zafran menghantar Dian balik ke rumah selepas waktu pejabat.

   Dian banyak kali menolak.Pertama Dian tidak suka orang mengata di belakangnya.Cukuplah orang mengetahui dirinya sudah bertunang.Biasalah mulut orang boleh kata apa saja.Mereka punya hak untuk bersuara tapi kadang kala tak perlulah sampai menjaga tepi kain orang tapi itulah lumrah kehidupan.

   “La tak apalah.Dian dah biasalah.Zafran baliklah dulu.Sekejap lagi Dhiya’ sampai.” Ujar Dian Batrisya lagi sambil memujuk tunangnya.Senyuman manis untuk Zafran sentiasa ada .

   “Beginilah.Apa kata Zafran tunggu sini dengan Dian sampai Dhiya’ datang okey?” Tingkah Zafran lalu keluar dari keretanya dan menuju ke tempat Dian sedang berdiri.Dian sudah menggelengkan kepala.

   Sejak bergelar tunang kepada Zafran Nufail ni dia memang begitu.Sentiasa mengambil berat.Dian terasa dirinya disayangi dan dihargai.

   “Dian tak nak menyusahkan Zafran.” Tingkah Dian pula sambil memandang Zafran sambil membetulkan beg sandangnya di atas bahu.

   “Apa susahnhya Dian.Lagipun Dian kan tunang Zafran kan.” Balas Zafran Nufail sambil tersenyum .Matanya memandang tunangnya yang ayu di sebelah.

   “Ish janganlah tengok macam tu.Malulah Dian..” Tingkah Dian  sewaktu melihat Zafran merenung wajahnya.Wajah Dian sudah memerah menahan malu.Makin galak Zafran mengusik .
   “Alah tengok sikit je, nak lepaskan rindu.Tengoklah kita berdua masing-masing sibuk.Bosanlah macam ni.Nama saja satu bumbung tapi masing-masing dengan kerja masing-masing.” Tingkah Zafran sambil mengeluh.

   “Laa nak buat macam mana.Kerja kita macam ni.Lagipun kita selalu jumpakan.Hari minggu kita keluar berdua kan.Dian takut Zafran jemu saja melihat muka Dian selalu.” Tingkah Dian sambil mengusik Zafran.

   “Ish mana boleh jemu.Muka Dian tu memberikan Zafran ketenangan , kedamaian semualah.” Balas Zafran sambil tersengih.Dian sudah menjeling tajam sambil tersipu malu.
  “Mulalah tu nak usik Dian.” Ujar Dian sambil mencebikkan bibirnya.

   “Betullah.Dian I miss you so much.” Tingkah Zafran sambil tersengih penuh makna.Dian hanya tersenyum .Wajahnya sudah berona merah menahan malu.

   Sewaktu Zafran Nufail dan juga  Dian Batrisya sedang ralit bertentang mata antara satu sama lain mereka di kejutkan dengan bunti hon yang agak kuat.Tersentak kedua-duanya.
   “Amboi korang berdua.Kemain lagi.Dian jom balik.” Jerit Dhiya’ di dalam kereta.

   “Erk bila Dhiya’ sampai?” Soal Dian sambil cover malunya pada Dhiya’.Zafran sudah tersengih.Dhiya’ sudah ketawa mengekek melihat muka Dian yang sudah memerah.
    “Relax la Dian, Zafran.baru je sampai .Saja nak kejutkan korang berdua.” Ujar Dhiya’ lagi sambil ketawa.Dian sudah mempamerkan muka geram pada Dhiya’.

     “Dhiya’ ni nak kena…” Marah Dian sambil menghentakkan kaki kananya tanda protes pada Dhiya’ yang masih lagi berada di dalam kereta .Bukan main lagi Dhiya’ ketawa kenakan Dian.Sabar je la Dian oit..

   “Tak apalah Dian.Dhiya’ sudah sampai tu .Zafran minta diri dulu.”Ujar Zafran Nufail sambil menggarukan kepalanya.Malu pada Dhiya’ sebenarnya Zafran ni.
   “Hai bakal abang ipar dah nak balik ke?” Usik Dhiya’ lagi.Dian sudah mencerlung matanya pada Dhiya’ namun tidak diendahkan.

  “Aaah bakal adik iparku.Bakal abang iparmu minta diri dululah ya.Hati-hati ya bawa kereta.” Tingkah Zafran Nufail.

  Amboi dua orang ni memang suka menyakat…
  “Ok jumpa lagi bakal abang iparku.” Jerit Dhiya’ sewaktu Zafran Nufail membuka pintu keretanya.
  “Ok bye Dian , Dhiya’.” Tingkah Zafran Nufail sambil melambai pada Dian dan juga Dhiya’.Dian sudah tersenyum manis sambil melambai pada tunangnya.Dhiya’ hanya memerhati tingkah laku Dian.

   “Jom Dian kita balik.” Ujar Dhiya’ sambil menghela nafasnya.
    Dhiya’ menumpukan sepenuh perhatian pada jalan raya.Jam di dashboard sudah berginjak ke enam setengah petang.Dian juga menyepi di sebelah Dhiya’.Di saat ini hanya kedengaran suara dari corong radio saja.Walaupun Dhiya’ bagi sepenuh perhatian pada jalan raya namun di fikiran berlegar-legar satu masalah .Dhiya’ bimbang dan tidak tahu dari mana harus dia mula untuk menceritakan pada Dian.

   Dhiya’ menoleh pada Dian seketika sewaktu berhenti di traffic light.Dian tidak menyedari yang dirinya sedang di pandang oleh Dhiya’.

   Apa harus aku buat ni?Sampai bila aku nak merahsiakan yang Hana juga menyintai Zafran Nufail ?Bagaimana pula reaksi Dian.Makin aku simpan makin aku rasa bersalah.Makin aku tidak tenteram.Desis hati Dhiya’ sambil memandang ke depan.Sempat lagi Dhiya’ termenung seketika.
   “Dhiya’ kenapa tak gerak?Orang belakang dah bunyikan hon.” Dian menepuk lengan Dhiya’ .Terpinga-pinga Dhiya’ seketika.

   “Hah apa dia?” Soal Dhiya’ dengan pelik.
    “Lampu dah hijau.Orang belakang dah bunyikan hon.” Tingkah Dian sambil berkerut kening.Pelik melihat  perangai Dhiya’ ketika ini.

   “Dhiya’ ok ke?Kalau tak ok biar Dian yang drive.” Ujar Dian lagi.
   “Eh Dhiya’ ok saja.Tak ada apa-apalah.” Balas Dhiya’ sambil tersenyum sebelum memfokuskan semula matanya pada jalan raya.

   “Betul ke?Dian rasa Dhiya’ ada sembunyikan sesuatu dari Dian kan?” Tembak Dian dengan tiba-tiba.Matanya masih lagi memandang Dhiya’ dengan pelik.

   “Ermmm Dian..Sebenarnya kan Dhiya’ ada perkara sangat penting nak beritahu Dian, tapi Dhiya’ tak tahu dari mana harus Dhiya’ mula sekarang ni.” Tingkah Dhiya’ sambil mengerut keningnya.Sempat  dia menoleh pada Dian seketika.

   “Apa maksud Dhiya’?Dian tak faham.Apa yang Dhiya’ cuba sampaikan ni?” Soal Dian dengan pelik.Jantungnya mula berdegup dengan kencang.

   “Dhiya’ nak beritahu tentang hal Zafran Nufail?” Tingkah Dhiya’ lagi.
    “Kenapa dengan Zafran?” Soal Dian dengan pelik.Mengapa nama Zafran yang disebut oleh adik kembarnya di kala ini.Apa yang Dhiya’ cuba sampaikan ini?Desis hati Dian sendirian.
    “Sebenarnya..sebenarnya…..

     “Dhiya’ lori dekat depan..”Jerit Dian dengan tiba-tiba apabila melihat Dhiya’ hampir melanggar lori .Dhiya’ mengelak dari lori tanpa sedar ada sebuah van di sebelahnya yang sedang memotongnya.Kereta yang di pandu oleh Dhiya’ hilang kawalan lalu menyebabkan berlaku kemalangan.Dian dan Dhiya’ hanya sempat menyebut. Ya Allah sebelum mereka berdua menutup matanya.

   Kereta yang di pandu oleh Dhiya’ sudah berasap.Dian dan Dhiya’ cedera parah di dalam kereta.Darah mengalir dengan laju sekali di kepala mereka berdua.Beberapa buah kereta berhenti dan cuba menolong Dian dan juga Dhiya’ yang berada di dalam kereta.Mereka yang berada di situ bertungkus lumus menyelamatkan Dian dan Dhiya’ bimbang akan kereta itu meletup.Minyak kereta sudah mula keluar namun ketika itu mereka yang berada di situ sudah pun berjaya mengeluarkan Dian dan Dhiya’.Mereka berdua tidak sedarkan diri.

    Beberapa minit kemudian tiba ambulans lalu membawa mereka berdua.Polis dan bomba juga turut berada di kawasan kemalangan.Pemandu van juga turut cedera dan di kejarkan di hospital.
    Jalan raya menjadi sesak dan pihak berkenaan sedang berusaha mengalihkan kenderaan milik Dhiya’ dan juga van ke tepi.Di dalam ambulans keadaan Dhiya’ sangat kritikal.Dhiya’ banyak kehilangan darah.Manakala keadaan Dian pula cedera parah.

     Keadaan jalan yang sesak di kala petang itu menyukarkan ambulan untuk bergerak namun mereka berusaha untuk menyelamatkan mereka yang terlibat dengan kemalangan.Keadaan Dhiya’ bertambah kritikal.

    “Cepat Man..Keadaan dia makin kritikal.Darah di kepala tak berhenti-henti keluar ni.” Jerit salah sorang yang berada di dalam ambulan tersebut.Ambulan tersebut cuba memecut untuk menyelamatnya semua nyawa.Dua orang pois trafik mengiringi mereka di hadapan menuju ke hospital.

   Keadaan makin genting apabila nafas Dhiya’ semakin turun naik .Mereka yang berada di dalam ambulans berusaha sedaya upaya mereka.Sebaik saja ambulans menghampiri pintu masuk hospital denyutan nadi Dhiya’ semakin lemah.Sebaik saja sampai di pintu kecemasan terus saja mereka menolak masuk ke bahagian ICU .Kemudian di ikuti pula Dian yang hanya kaku di atas stretchers .Mereka bertiga terus di bawa masuk ke unit rawatan rapi.

    Dikala itu juga doktor Rafiqi melihat wajah-wajah yang berada di atas stretchers.Terkejut bukan kepalang melihat wajah Dian dan juga Dhiya’ yang berlumuran dengan darah.Terus doktor Rafiqi berlari dan menuju ke rawatan rapi.

     “Ya Allah.Dian dengan Dhiya’.Apa yang berlaku.” Tingkah doktor Rafiqi sebelum berlari masuk ke unit rawatan rapi.

       “ABANG…..” Jerit Puan Sakinah sebaik saja mendengar khabar berita tentang keadaan anak kembarnya.Terhampas telefon yang di pegang olehnya.

      “Kenapa Kinah?” Soal Encik Yusuf dengan pelik.Dia berlari masuk ke dalam rumah sebaik saja mendengar jeritan isterinya.Encik Yusuf sedang menyiram pokok bunga yang di tanamnya di halaman rumah.

     “Dian..Dhiyaaa….Bang….Di..Dian…Dhi..Dhiya’ bang.Anak kita bang.” Puan Sakinah sudah terjelepok ke bawah.
     “Kenapa dengan Dian dengan Dhiya’? Soal Encik Yusuf sambil membantu Puan Sakinah berdiri.

    “Anak kita kemalangan bang.Jom abang kita ke hospital.Dian dengan Dhiya’ tengah kritikal sekarang ni bang..” Puan Sakinah sudah teresak.Air mata terus menerus mengalir di pipinya.
    “Ya Allah anak aku.Cepat Kinah.Kita gerak sekarang.” Tingkah Encik Yusuf sambil  mengurut dada lalu bangun dan memimpin isterinya ke keretanya.Encik Yusuf terus membawa keluar kunci kereta dari poket seluarnya.

    “Ya Allah selamatkan anak-anak aku.” Ujar Encik Yusuf sewaktu menghidupkan kereta miliknya.

    “Maafkan saya Mak Cik , Pak Cik salah seorang anak pak cik dan makcik tidak dapat di selamatkan.Maafkan saya pak cik.Dhiya’ tidak dapat di selamatkan.Allah lebih menyanyanginya.Manakala Dian pula sekarang ni koma.” Ujar salah sorang doktor yang di bajunya tertera nama Ahmad.

     Encik Yusuf dan Puan Sakinah terkaku dan tergaman.Air mata makin menitis dari tubir mata Puan Sakinah dan juga suaminya.

     “Ya Allah Dhiya…..”Tingkah Puan Sakinah lalu terduduk di kerusi yang tersedia di situ.

      “Innalilah…..”Ujar Encik Yusuf sambil bersandar pada dinding.Anak keduanya sudah meninggalkan mereka.Encik Yusuf meraup muka berkali-kali sambil beristighfar .Encik Yusuf merasakan dirinya di hempap dengan batu sebaik saja mendengar Dhiya’ meninggal manakala Dian pula koma.

    “Doktor macam mana dengan Dian?Adakah dia akan sembuh?” Soal Encik Yusuf.Puan Sakinah tidak mampu bersuara apa-apa di kala ini.Puan Sainah hanya menunduk memegang dadanya sambil menanggis.Hati ibu mana tidak merasa sedih apabila anaknya kini sudah tiada lagi.

    “Buat masa ni kita berdoalah semoga Dian akan sedar.Kecederaan yang di alami oleh Dian juga serius.Bersabar pak cik , mak cik.” Ujar doktor Ahmad pula.Doktor Rafiqi yang berada di sebelah doktor Ahmad hanya mendiamkan diri.Sebak kerana mereka tidak berjaya menyelamatkan nyawa Dhiya’ sahabatnya .Keadaan Dian yang koma ketika ini lagi memberi kesan pada doktor Rafiqi.Di kala ini mereka hanya mampu berdoa supaya Dian sedar.

   Doktor Ahmad menepuk bahu Encik Yusuf sebelum berlalu.Kemudian doktor Rafiqi menghampiri Encik Yusuf lalu menepuk bahu Encik Yusuf.Maafkan kami pak cik kerana tidak dapat menyelamatkan Dhiya’.Encik Yusuf terus berpaling kepada doktor muda itu.

    “Tak mengapalah nak.Pak cik redha.Allah lagi sayangkan dia.Pak cik harap Dian akan sedar.Pak cik hanya ada mereka berdua saja.Kini tinggal Dian saja.”Tingkah Encik Yusuf sambil menyapu air mata yang mengalir di pipinya.Di pandang sayu isterinya sedang menanggis .

    “InsyaAllah pakcik.Sama-sama kita doakan Dian.Saya akan berusaha untuk membantu Dian.” Tingkah doktor Rafiqi.Hatinya rasa amat sakit sekali melihat keadaan arwah Dhiya’ dan juga Dian yang sedang koma.

     “Terima kasih nak.” Tingkah Encik Yusuf pada doktor Rafiqi yang hanya anggukan kepala.

      Ya Allah selamatkan Dian Batrsiya.Dia adalah cahaya dalam hidupku.Aku tidak sanggup untuk kehilanganya.Doktor Rafiqi berdoa di dalam hatinya.Matanya turut berkaca di kala ini.

 Bersambung....

NotaTersepit: Jumaat last day kerja dekat danau.Selesai kerja aku di sana dan aku akan jadi penulis sepenuh masa selepas ini sementara menunggu kerja.So dapatlah aku menyiapkan manuskrip ini.InsyaAllah.


6 comments:

  1. Posibble tak mereka ni tertukar? Yang meninggal sebenarnya Dian yang koma tu Dhiya?

    ReplyDelete
  2. hehehe..mekasih baca.tak bertukar.Yang meninggal itu Dhiya' .Yang hidup itu DIan.Dr Rafiqi mengenali yg mn satu Dhiya' dan yg mn satu Dian.Dhiya' tu adalah bakal tunang kepada arwah kawannya Rafiqi dl iaitu Ilham.Yang membezakan mereka adalah tahi lalat.Dhiya' ada tahi lalat di wajahnya manakala Dian tak ada.Dian memiliki lesung pipit..:D

    ReplyDelete

Tq sudi komen.:D