SELAMAT DATANG KE BLOG AYRA ZAHRA.TERIMA KASIH KEPADA MEREKA YANG SUDI MELAWAT KE BLOG INI.SEBARANG COPY PASTE TIDAK DIBENARKAN SAMA SEKALI.THANKS

Followers

Monday, July 1, 2013

[NOVEL] : AKU DITAKDIRKAN UNTUKMU BAB 23

Assalamualaikum u oll..

Maaf kerana terlambat update hari ini.Selalunya update pepagi lagi kan.Penat tak hilang lagi jalan jauh.Hhehehe.Ok ini sambungan ADU.Mekasih..=)


                            



BAB DUA PULUH TIGA



    SEMINGGU BERLALU……

    KEADAAN Dian Batrisya masih lagi sama.Sudah seminggu Dian koma .Sepanjang Dian koma  di hospital doktor Rafiqi yang di tugaskan untuk merawatnya.Sepanjang seminggu ini jugalah doktor Rafiqi menjadi peneman Dian di hospital.Doktor Rafiqi sering kali berbual dengan Dian bercerita tentang pesakitnya di wad kanak-kanak.Tidak pernah rasa erti penat dan putus asa doktor Rafiqi ni.Sesibuk macam mana sekalipun dia tetap akan mencari masa untuk berbual dengan Dian yang sedang terlantar di atas katil.

    Doktor Rafiqi sedang merenung wajah Dian Batrisya .Wajah Dian memberikan semangat untuk dirinya .Makin di pandang makin bertambah sayang tetapi doktor Rafiqi sering kali mengingatkan pada dirinya yang Dian bukan miliknya.Itu hakikat yang dia harus terima.Doktor Rafiqi mengeluh dengan perlahan.

   Bagaimanakah nanti keadaan Dian bila sedar?Boleh ke Dian terima hakikat yang kembarnya Dhiya’ sudah tiada?Perkara itu yang menganggu doktor Rafiqi di kala ini.Doktor Rafiqi memandang jam di pergelangan tangannya sebelum melangkah keluar dari bilik tersebut.Doktor Rafiqi menutup pintu bilik dengan perlahan dan melangkah untuk bertugas.

    Jari kanan Dian Batrisya bergerak –gerak namun masih lagi tanda-tanda untuk Dian Batrisya sedar dari koma.

    Dian Batrisya sedang berdiri di suatu tempat di mana dia sendiri tidak tahu di mana dia berada.Dian memandang sekeliling namun semuanya putih.Pusing kanan, kiri, depan , belakang semuanya bewarna putih.

    “Aku dekat mana pula ni?” Soal Dian sendirian sambil memandang berpusing tiga ratus enam puluh darjah.Dian mendongak kepalanya ke atas namun dia tidak nampak apa-apa melainkan putih.
    Dian berjalan dan cuba mendekati kawasan yang di kelilingi kabus putih.Dian melangkah dengan perlahan-lahan.Langkah demi langkah dan akhirnya Dian ternampak satu lorong di mana lorong tersebut di tutupi dengan kabus.Dian cuba meredah dalam kabus tersebut dan Dian ternampak kelibat seseorang.

    Dian cuba mengejar kelibat tersebut.Kelibat seorang gadis yang berpakaian serba putih.
    “Tunggu…..” Jerit Dian dengan sekuat hati.

     “Tunggu…” Laung Dian lagi.Kemudian gadis yang berpakaian serba putih tadi menoleh ke belakang.Dian terkejut melihat wajah gadis tersebut.

     “Dhiya’.Dhiya’ nak pergi mana.Kita dekat mana ni Dhiya’.Dian tak pernah datang pun tempat macam ni.” Tingkah Dian Batrisya sambil mendekati gadis tadi.Kembarnya Dhiya’ Batrisya.
    Dhiya’ Batrisya hanya tersenyum manis kepada Dian.Soalan Dian langsung tidak berjawab.Dian.
    “Dhiya’ kita dekat mana ni?” Soal Dian sambil mencapai tangan Dhiya’ lalu di genggam erat.Mata Dian melilau-lilau mencari jalan untuk keluar dari tempat yang begitu asing baginya.

    Dian tergamam seketika apabila badannya di tarik lalu di peluk dengan erat oleh Dhiya’.Dian pelik melihat Dhiya’ di kala ini.Soalannya tidak berjawab.Dhiya’ hanya tersenyum padanya.
    “Dhiya’ kenapa ni?” Soal Dian dengan pelik sewaktu di peluk erat.

     “Dhiya’ kenapa tak nak jawab soalan Dian.Jomlah kita keluar dari sini.”Tingkah Dian lagi sewaktu melepaskan pelukan dari Dhiya’.

    Di kala itu Dhiya’ hanya menggelengkan kepalanya namun di bibirnya masih lagi tersenyum manis.Dian keliru dan pelik.Berkerut-kerut dahinya memikirkan Dhiya’ yang langsung tidak mahu bercakap melainkan tersenyum.

    Kemudian Dhiya’ menarik tangan Dian dengan perlahan.Dian hanya membuntuti langkah Dhiya’.Ke mana mereka berdua hendak pergi Dian sendiri tidak mengetahui.Mata Dian melilau-lilau mencari jalan untuk keluar dari tempat itu.

    “Kita nak ke mana ni Dhiya’?Soal Dian lagi dengan kebinggungan.
     Mereka berdua terus berjalan sehinggalah Dhiya’ berhenti di suatu tempat di mana Dian sendiri tidak pasti di mana kakinya berpijak sekarang ini.Dhiya’ mengusap tangan Dian sebelum beralih ke pipi Dian.Dhiya’ menunjukkan satu lorong di mana di situ terdapat cahaya samar-samar dengan jari telunjuknya.Dian melihat lorong tersebut dengan penuh kebinggungan.

    “Kenapa Dhiya’.Lorong apa tu?Jalan keluar ke?” Soal Dian dengan pelik.Kemudian Dian mengalihkan pandangannya kepada  Dhiya’.Di kala itu juga Dhiya’ anggukan kepalanya menyatakan bahawa lorong itu adalah jalan keluar dari sini.

   “Jomlah kita keluar Dhiya’.Dian nak balik.” Tingkah Dian sambil menarik tangan Dhiya’ Namun Dhiya’ kaku di situ sambil menggelengkan kepalanya.Dian keliru melihat Dhiya’ ketika ini.
    “Kenapa Dhiya’.Jomlah ikut Dian balik.” Ujar Dian lagi sambil berusaha menarik tangan Dhiya’ supaya mengikutnya keluar dari tempat itu.

   Dhiya’ hanya diam seribu bicara.Jari telunjuk Dhiya’ terus menerus menunjukkan lorong cahaya itu kepada Dian.Dhiya’ menyuruh Dian pergi ke lorong cahaya tersebut.Dian keliru lagi.
   “Apa ni Dhiya’?Dian tak faham apa yang Dhiya’ cuba sampaikan.” tingkah Dian sambil melihat lorong tersebut.

   Dhiya’ menolak dengan perlahan-lahan badan Dian untuk masuk ke lorong tersebut.Dian yang masih lagi binggung dengan tindak tanduk Dhiya’ hanya menurut.Kaki Dian melangkah masuk ke lorong tersebut.Dian Manahan matanya dari silau dari lorong cahaya tersebut.

    “Dhiya’ dekat mana ni?” Soal Dian sewaktu berjalan .Kemudian Dian menoleh ke belakang namun kelibat Dhiya’ sudah tiada.Dian terkejut .

    “Dhiya’…Dhiya’ .Jangan tinggalkan Dian..” Jerit Dian sambil menjerit memanggil nama Dhiya’ berkali-kali.Dian menoleh ke semua sudut mencari eajah adik kembarnya namun hampa wajah Dhiya’ langsung tidak di temuinya.

    “Dhiya’.. Dhiya…’ “ Jerit Dian lagi.Selepas itu mata Dian dapat menangkap sesusuk tubuh perempuan yang sedang berjalan menuju ke lorong lain.
      “Dhiya’…” Jerit Dian dengan sekuat hati.Dian ingin melangkah untuk mengejarnya .

        “Dian…Dian…” Kedengaran suara-suara yang memanggil namanya sebaik saja Dian menganggkat kaki kanannya untuk melangkah.Dian terus menoleh ke belakang.Suara-suara itu datang dari lorong tersebut.Dian tidak jadi melangkah.

      “Dian..Dian..Dian..” Sayup-sayup kedengaran suara orang yang memanggil Dian.
         “Macam kenal je suara tu.” Tingkah Dian sendirian .Itu suara mak dan juga ayahnya. Mak dengan ayahnya buat apa di sini.Dian melangkah masuk ke lorong tersebut untuk mencari pemilik kepada suara yang menyeru namanya tadi.

    “Mak…Ayah…” Jerit Dian sewaktu memasuki lorong cahaya tersebut.
     “Dhiya’….” Laung Dian lagi namun tiada sahutan.Dian terus berjalan dengan perlahan-lahan..
      “Dhiya….” Jerit Dian dengan kuat.

       Di kala ini juga mesin yang menunjukkan graf naik turun bergerak dengan laju.Kedua-dua tangan Dian bergerak.Mata Dian masih lagi tertutup rapat.

      “Dhiya’…Mana Dhiya’…Dhiya’…Dhiya’…” Bibir milik Dian sudah bersuara memanggil nama kembarnya Dian.Air mata Dian mengalir .Matanya masih lagi terpejam rapat.

     “Dhiya’..tunggu…Dhiya’ pergi mana..” Tingkah Dian .Nafasnya mula turun naik di kala ini.Kepala Dian sudah berkalih dengan perlahan-lahan di belah kanan dan kiri.Mulutnya tidak lekang dengan nama Dhiya’.

     “Ya Allah abang..Kenapa dengan Dian ni?” Soal Puan Sakinah sebaik saja membuka pintu bilik yang menempatkan Dian.Puan Sakinah dan Encik Yusuf baru saja sampai  di hospital tersebut untuk melawat anaknya.

     Puan Sakinah terus berlari anak mendapatkan anaknya yang berada di atas katil.Puan Sakinah melihat mesin graf yang sedang berbunyi.Kepala Dian berkalih ke kanan dan kiri.Mulutnya sudah berhenti memanggil nama Dhiya’.

     “Dian..Dian…” Seru Encik Yusuf sebaik saja mendekati anak gadisnya.
       “Bang cepat bang panggilkan doktor.Anak kita bang.” Ujar Puan Sakinah dengan penuh kerisauan.

     Encik Yusuf hanya anggukan kepala lalu di tekan butang di dinding .Encik Yusuf melihat jari-jemari Dian bergerak dengan perlahan-lahan.Encik Yusuf bergegas untuk membuka pintu bilik untuk memanggil doktor yang berada di luar sana.Sebaik saja encik Yusuf membuka pintu itu terjengkul wajah doktor Rafiqi  yang cemas.

     “Hah Rafiqi .Cepat tengok keadaan Dian.jarinya bergerak.Kepalanya berkalih kanan dan kiri.Apa dah jadi dengan anak pakcik Rafiqi.” Tingkah Encik Yusuf dengan risau.Sebaik saja mendengar apa yang keluar dari mulut Encik Yusuf , doktor Rafiqi terus bergegas masuk.

    Sebaik saja doktor Rafiqi tiba di katil yang menempatkan Dian, sekali lagi Dian menjerit memanggil nama Dhiya’.Kemudian Dian tersedar.Terbuntang matanya dengan luas memandang ke atas syiling.

      “Dhiya’…Dhiya’…” Nama itu yang disebit Dian.Kemudian Dian memandang kiri dan kanan dengan penuh kebinggungan.

      “Ya Allah , bang anak kita dah sedar.” Jerit Puan Sakinah dengan linangan air mata.Encik Yusuf sudah tersenyum sambil menganggukkan kepalanya.

      “Alhamdulilah Dian dah sedar..Dian..” Ujar Encik Yusuf sambil mengusap kepala ankanya.
     “Dian awak dah sedar.Alhamdulilah.” Ujar doktor Rafiqi pula sambil tersenyum sebelum memeriksa Dian.

     Dian hanya memerhati wajah-wajah di depannya.Wajah mak , ayah dan juga doktor Rafiqi silih berganti .Dian kebinggungan dan terpinga-pingga seketika apabila doktor Rafiqi memeriksanya.Dian memandang tangannya yang yang di cucuk dengan jarum dan wayar.Dian cuba memandang keadaan sekeliling dengan pelik.

     “Dian..mak ni Dian..” Tingkah Puan Sakinah sambil menunding jari ke dirinya.Dian hanya memerhati wajah maknya.

      “Abang kenapa dengan Dian ni.Senyap je.” Tingkah Puan Sakinah lagi sambil memandang wajah suaminya.

      “Dian..Dian kenal kami tak?” Soal Encik Yusuf kepada anak gadisnya yang sedang merenung dia dan juga isterinya.Kemudian mata Dian beralih pula pada doktor Rafiqi.
    “Dian…awak kenal saya tak?” Soal doktor Rafiqi dengan bimbang.

     Dian mengerdipkan matanya berkali-kali kepada doktor Rafiqi sebelum menoleh kepada mak dan juga ayahnya yang berada di sisinya.Selepas itu Dian hanya anggukan kepalanya.Doktor Rafiqi menarik nafas lega.Puan Sakinah dan Encik Yusuf memandang doktor Rafiqi dengan senyuman.

    Doktor Rafiqi bimbang jikalau Dian hilang ingatan atau pun amnesia di sebabkan oleh kemalangan yang menimpa dirinya.Pemeriksaan lanjut harus di jalankan bagi memastikan Dian benar- benar sihat.

     ZAFRAN Nufail sedang merenung frame gambar miliknya.Gambar dirinya bersama Dian yang di ambil sewaktu keluar bersama.Zafran Nufail termenung sendirian di meja kerjanya.Fikirannya hanya pada Dian.

    “Zafran kamu ok ke?” Soal Kak Hanim yang melintasi di meja Zafran Nufail.Kak Hanim mengeluh dengan perlahan melihat Zafran sedang memegang frame gambarnya bersama Dian.
      “Eh Kak Hanim..Saya ok saja.” Dalih Zafran Nufail lalu meletak kembali frame gambar tersebut di bucu meja kerjanya.

      “Kak Hanim tahu kamu susah hati.Sabarlah.Kak Hanim ingat petang ni nak pergi jenguk Dian dekat hospital dengan Suzie.Kamu tak pergi ke hari ni?” Ujar Kak Hanim sambil bersandar di meja Zafran Nufail.

     “Entahlah Kak Hanim.Dah seminggu Dian koma.Bilalah Dian nak sedar Kak Hanim.Petang ni saya ada hal sikit.Esok baru saya pergi melawat Dian.”Jawab Zafran sambil mendongakkan kepalanya kepada Kak Hanim.

     “Nak ke mana?” Soal Kak Hanim dengan pelik.
      “Tak ke mana pun Kak Hanim.Ada urusan sikit.” jawab Zafran.
       “Jangan kamu cari yang lain sudahlah.Manalah tahu kot-kot ada yang ambil kesempatan ke sewaktu Dian koma.” Ujar Kak Hanim lagi.

      “Maksud Kak Hanim?” Soal Zafran sambil mengerutkan dahinya.Apa yang Kak Hanim cuba sampaikan kepadanya.

    “Zafran, Kak Hanim tahu yang Hana suka dekat kamu kan.” Tembak Kak Hanim.Tersentak Zafran seketika.

      “Erk macam mana Kak Hanim tahu?” Soal Zafran pula.
       “Tengok gaya dia pun dah boleh tahu Zafran.Hati-hati sikit dengan Hana tu.Kak Hanim tengok dia sekarang ni tak seperti Hana yang dulu.Yang pemalu, peramah semua. tu.Jangan kamu tersunggkur sudahlah.” Tingkah Kak Hanim pula.

       “InsyaAllah Kak Hanim.” jawab Zafran Nufail sambil menarik nafasnya dengan perlahan-lahan.

       “Dian tahu yang Hana suka dekat kamu?” Soal Kak Hanim lagi .Zafran Nufail hanya menggelengkan kepalanya .Kak Hanim menggaru dahinya sambil mengeluh dengan perlahan.

         “Berterus-terang dengan Dian tentang Hana.Kak Hanim tak boleh nak campur sangat.Itu urusan kamu berdua.Jangan sampai Dian tahu dari mulut orang lain.Dian tu budak baik.,Jangan kamu sakiti Dian Zafran.”

    “InsyaAllah Kak Hanim.” Balas Zafran sambil merenung frame gambar tadi sepintas lalu.
    
     bersambung....

Nota Tersepit : Penat x terkata bila blk ke kg 17 jam.Baju2 byk lg x kemas haaaa..Esok atau lusa baru start menulis balik... Sekarang ni dah memulakan tugas sebagai penganggur terhormat dekat rumah.Hhahaha..
    
  

4 comments:

Tq sudi komen.:D