SELAMAT DATANG KE BLOG AYRA ZAHRA.TERIMA KASIH KEPADA MEREKA YANG SUDI MELAWAT KE BLOG INI.SEBARANG COPY PASTE TIDAK DIBENARKAN SAMA SEKALI.THANKS

Followers

Monday, February 10, 2014

[E-NOVEL] : ALAHAI MISS BLUR BAB 12

Assalamualaikum u olllssss..

Diri ini masih lagi di berada dalam keadaan writer block.Hampir seminggu mss AMB x berjalan. Otak membeku agaknya. Nampak gayanya kenalah rehat seketika. Rehat berapa lama x pasti tetapi entry tetap berjalanlah sb dah byk bab yg siap . Ok ini sambungan bab seterusnya. Tengok apa pula kali ni si Awa buat. Mekasih singgah dan baca  :D

                                         

                                             

BAB DUA BELAS




     HADIF Fakhri sedang mengelamun di dalam biliknya. Dia melihat persekitaran biliknya yang sunyi dan sepi. Dia sedar rumah yang di diaminya itu sunyi sepi apabila keluarga Kak Huda dan juga Hayyan tiada di sini. Dia merasakan hidupnya kosong apabila kembali dari pejabat.

   “Rasanya sudah tiba masa untuk aku carikan seorang isteri. Hayyan dan Reen sudah bahagia dengan kehidupan mereka aku pula masih lagi begini. Masalahnya nak cari isteri bukannya senangkan.” Bebel Hadif sendirian.

   Sejurus selepas itu, Hadif tersenyum dengan tiba-tiba. Entah mengapa karenah Awatif bermain di ruang legar matanya.

   “Awa? Haish pelik juga aku. Dia selalu blur dan lambat pick up dalam sesetengah perkara tetapi bab belajar memang terbaik. Itulah kelebihan yang di miliki oleh Awa. Hari-hari ada saja telatah comelnya yang membuatkan aku ketawa.” Puji Hadif dengan perlahan. Bibirnya tidak lekang dengan senyuman ketika itu.

   Encik Hadif Fakhri ni senyum kemain lagi, tak kan dah jatuh hati dengan Awatif kot. Siapa tahukan . Perasaan tu hadir tanpa kita sedari.

   “Daddy.. Daddy..” Kedengaran suara Syarif memanggil Hadif Fakhri. Terkejut Hadif mendengar suara Syarif ketika ini. Dia melangkah menuju ke pintu. Sebaik saja pintu biliknya terkuak  dia ternampak Syarif sudah tersengih.

  “Hey hero daddy datang dengan siapa?” Soal Hadif lalu duduk sama tinggi dengan anak sedaranya.

   “Syarif datang dengan mama, papa dan adik Syifa la.” Jawab Syarif. Hadif mencubit pipi anak buah kesayangannya.

   “Iye ke? Ok jom kita turun bawah.” Hadif menghulurkan tangannya pada Syarif. Dengan pantas Syarif menyambut tangan daddy nya sebelum mereka berdua melangkah menuju ke tingkat bawah.
   “Kak Huda nak pergi mana ni?” Soal Hadif sebaik saja melihat Kak Huda nya membawa keluar bagasi anak-anaknya dari kereta.

   “Kak Huda kena temankan abang Syah kamu outstation kali ni. Dioarang ada buat dinner apa entah. Kak Huda kenalah tinggal Syarif dengan Syifa dekat sini. Kak Huda pergi tiga hari dua malam je.” Jawab Huda sambil tersenyum.

   “Bagus juga tu Syarif dengan Syifa ada dekat sini tak adalah Hadif bosan .” Sengih Hadif sambil mengekori kakaknya dari belakang. Dia membawa bantal peluk Syarif dan juga Syifa . Mereka berdua tak boleh tidur lena kalau bantal peluk upin dan ipin tiada di sisi mereka. Kanak-kanak zaman sekarang dah pandai dah nak itu nak ini.

    “Syarif dengan Syifa dengar cakap tok ma dan tok pa tau. Mama dengan papa pergi tak lama. Jangan nakal-nakal tahu. Ingat kalau nakal mama dengan papa tak nak bawa korang pergi holiday.” Pesan Huda kepada anak lelakinya Syarif. Mereka sudah berada di depan pintu utama. Sekejap lagi Huda dan Syah manu bertolak ke Terengganu.

   “Okey mama. Papa jangan lupa belikan mainan untuk Syarif dan adik.” Tingkah Syarif . Syahiran menggelengkan kepalanya. Itu sajalah yang selalu Syarif minta apabila dia outstation.

   “Yalah nanti papa dan mama belikan. Ingat pesan mama tu.” Jawab Syahiran sambil menggosokkan kepalanya. Huda sudah mula sedih. Dia belum pernah lagi berjauhan dengan anaknya itu.

   “Kamu tak perlulah nak sedih Huda. Mama dengan Papa ada jagakan diorang. Korang pergi sana bukannya lama pun. Janganlah risau tentang Syarif dan juga Syifa.” Ujar Datin Khadijah sebaik saja melihat wajah keruh Huda. Dia tahu anaknya itu berat hati mahu tinggalkan buah hati kesayangannya.

   “Jomlah kita bertolak sekarang.” Syahiran memandang wajah isterinya. Huda menganggukkan kepalanya.

   “Okey sayang mama dengan papa nak gerak dulu. Jangan nakap-nakal tau. Mama papa kami gerak dululah. Kalau ada apa-apa mama telefon Huda tahu. Bukan apa takut Syifa demam . Syifa mudah sangat demam.” Sempat lagi Huda menitipkan pesan sewaktu bersalaman dengan mama dan papanya.

   “Syah hati-hati bawa kereta.” Pesan Datuk Ismail pula. Syahiran tersenyum lalu menganggukkan kepalanya.

   “Bye mama papa..” Syarif melambaikan tangannya sehinggalah kereta yang di pandu oleh papanya hilang dari pandangannya.

   “Jom masuk.” Datin Khadijah memaut bahu cucu kesayangan itu.

       PUAN  Fauziah sedang menyusun pakaiannya dan juga suaminya ke dalam almari. Dia menoleh sebaik saja mendengar pintu biliknya di tolak dari luar.

    “Awa dengan Akid ke mana bang? Sunyi je .” Soal Puan Fauziah kepada suaminya.
    “Diorang tu ada je dekat bawah tengah tengok tv. Adalah tu cerita yang best yang boleh diorang duduk diam tanpa bertekak.” Jawab Encik Fathudin dengan selamba.

    “Abang , Yah sebenarnya bimbangkan Awa.” Luah Puan Fauziah. Sejak akhir-akhir dia tidak tahulah kenapa hatinya merasa bimbang pada Awatif.

   “La awak nak bimbangkan apa? Awa tu kan dah besar dah kerja. Dia pandai jaga diri dia.” Encik Fathudin melabuhkan punggungnya ke tilam. Dia naik ke atas untuk mengambil komputer ribanya. Ada kerja yang perlu dia buatnya. Dia ingin menyemak assignment yang di buat oleh pelajarnya.

  “Yalah bang. Awa tu jenis yang lambat pick up untuk sesetengah perkara. Yah bimbang orang ambil kesempatan pada dia. Sekarang ni dia sudah bekerja. Dunia pekerjaan ni bukannya mudah. Awa berhadapan dengan manusia yang mempunyai pelbagai ragam.” Luah Puan Fauziah.

   “Itu yang awak bimbangkan? Yah Yah.. Awak kena percaya pada Awa. Awak tengoklah sewaktu dia belajar dekat university dulu bagaimana. Dia boleh hadapinya . Sekarang ni Awa akan banyak belajar lagi tentang kehidupan di dunia ni.” Puan Fauziah mengehela nafasnya dengan berat.

   “Apa yang Yah harapkan adalah Awa berjaya dalam kehidupan dia. Semoga Allah lindungi anak-anak kita bang.”

   “InsyaAllah. Sama-samalah kita berdoa untuk anak-anak kita tu. Abang tengok dia suka bekerja di situ. Biarlah dia cari pengalaman dan belajar benda yang baru.” Tambah Encik Fathudin.

   “Abang nak ke bilik bacaan. Ada assignment yang perlu di semak.” Encik Fathudin membawa komputer ribanya lalu melangkah menuju ke bilik bacaan yang terletak di sebelah bilik Akid.
   “Abang nak minum tak?” Soal Puan Fauziah.

   “Boleh juga tu.” Jawab Encik Fathudin sambil tersenyum.

    “Kak Awa , bos Kak Awa tu baik ke?” Soal Akid dengan tiba-tiba sewaktu televisyen sedang menayangkan iklan. Awatif menoleh pada adiknya.

   “Bos Kak Awa baik je.” Jawab Awa dengan senyuman.
   “Ramai tak kawan Kak Awa dekat situ?” Soal Akid lagi.

  “Nak kata ramai tu taklah. Kak Awa kenal beberapa orang je. Kak Safi , Kak Tasha lepas tu Adam.” Jawab Awatif dengan jujur.

   “Siapa Adam?” Soal Akid dengan teruja lalu membetulkan duduknya.
    “Kawan kerja Kak Awa la. Dia baik.”

   “Abang Farhan tak kata apa ke Kak Awa ada kawan laki?” Awatif mengerutkan dahinya.
   “Ni Akid tanya Kak Awa ni  Akid jadi spy Farhan ke?” Soal Awatif . Di sepetkan kedua matanya sambil merenung wajah Akid.

   “Eh mana ada. Akid tak campurlah urusan Kak Awa dengan abang Farhan.” Dalih Akid lalu menggarukan telinganya sebelum matanya berkalih semula ke skrin televisyen.

   “Iye ke? Baik Akid cakap betul-betul dengan Kak Awa.” Awa merenung adiknya lagi.
    “Betullah Kak. Akid tak jadi spy abang Farhan . Lagipun buat apa Akid nak jadi spy dia.” Dalih Akid lagi.

   “Akid kena tolong abang tau. Hari tu abang ada ternampak Kak Awa dengan seorang lelaki sebelum daddy Akid datang ambil Kak Awa. Akid tolong tanyakan pada Kak Awa ye siapa lelaki itu? Abang Farhan sayangkan Kak Awa. Abang tak nak orang lain potong jalan abang. Tolong abang eh?” Ujar Farhan sewaktu bertemu dengan Akid di taman berdekatan rumah mereka. Waktu petang Akid selalu berjogging di sini.

   “Ish abang Farhan ni kenapa pula Akid nak tanya Kak Awa. Sepatutnya abang Farhan sendiri yang tanya dia.” Jawab Akid bermalasan.

   “Kalau abang tanya nanti Kak Awa tahu la pula yang abang selalu ambil tahu gerak geri dia.” Ujar Farhan lagi.

   “Yang abang pun satu hal yang pergi mengekori Kak Awa pasal apa? Abang tak kerja ke? Kalau Kak Awa tahu abang intip dia  habislah.” Gertak Akid.

   “Janganlah bagitahu Kak Awa. Abang mana ada ekori dia abang cuma cari dia bila abang balik kerja. Abang nak pastikan tiada orang yang boleh kacau Kak Awa. Akid tahukan Kak Awa tu milik abang Farhan.” Tingkah Farhan lagi. Akid mengerutkan dahinya.

  “Abang kena ingat satu benda. Abang ni bukan siapa-siapa pun pada Kak Awa tau. Abang tak berhak nak halang Kak Awa nak berkawan dengan sesiapa pun.”

   “Abang tahu  tapi Akid pun tahukan yang abang memang sayangkan Kak Awa lebih dari segalanya. Abang nak Kak Awa jadi isteri abang tapi Kak Awa asyik menolak. Abang tak tahu dah nak buat macam mana Akid.” Luah Farhan.

   “Abang kita tak boleh nak paksa Kak Awa. Mummy dengan Daddy pun tak pernah nak paksa Kak Awa. Abang ingat hati dan perasaan ni boleh di paksa-paksa ke? Sudahlah bang. Hari dah petang ni. Akid nak balik dulu karang mummy cari pula.” Tingkah Akid lalu bangun dan meninggalkan Farhan di situ.

    “Kak Awa kenapa Kak Awa tak suka dekat abang Farhan tu. Dia tu sayangkan Kak Awa kot.” Soal Akid setelah lama mereka mendiamkan diri.

   “Bukan Kak Awa tak suka tapi Kak Awa tak ada apa-apa perasaan pun pada dia.Farhan pun satu hal tak juga faham-faham. Apa dia pun ada penyakit blur dan lambat pick up seperti Kak Awa juga ke?” Soal Awatif dengan geram. Akid hanya mendiamkan diri lalu memfokuskan matanya pada cerita yang sedang di tayangkan di skrin.

   “Meow.. Meow .. Meow..” Cookie sudah mula bersuara. Awa menoleh pada cookie yang berada di atas ribanya.

   “Yes sayang. Kenapa cookie?” Soal Awatif sambil membelai bulu cookie. Akid menggelengkan kepalanya.

   Dah mula dah kakak aku ni bercakap dengan kucing. Gerutu Akid .

   “Cookie nak tidur ya?” Soal Awatif lagi. Itu je la kerja kalau balik rumah. Awa ni memang tak boleh berenggang dengan cookie. Esok-esok kalau dah kahwin macam manalah agaknya ya.

     “AWA ikut saya sekejap.” Arah Hadif Fakhri sambil menggarukan kepalanya. Ini kak Huda punya pasal.

    “Kita nak ke mana bos?” Soal Awatif dengan pelik apabila melihat wajah bosnya yang berkerut semacam.

   “Jangan banyak tanya awak ikut je saya sekarang. Cepat sikit.” Arah Hadif. Awatif yang sedang binggung bangun lalu bergegas mengekori Hadif.

   “Awa nak ke mana tu?” Tegur Adam sewaktu berselisih dengan Awa namun Awa langsung tidak menjawab.Dia hanya menunjukkan jari pada Hadif Fakhri. Adam menganggukkan kepalanya. Di kejauhan Tasha melihat.

   “Adam ni seramai- ramai staff perempuan dekat Aspirasi ni si Awa juga yang dia selalu ambil berat. Menyampahnya aku.” Bebel Tasha sendirian. Dia melihat Adam yang masih lagi memandang Awa yang sedang berjalan di belakang Tuan Hadif.

   “Bos kita buat apa dekat shopping mall ni?” Soal Awatif dengan pelik apabila keluar dari kereta . Dia kemudiannya menoleh pada Hadif.

   “Saya nak beli barang sikit tapi saya tak tahu.” Terang Hadif dengan jujur lalu melanglah masuk ke dalam. Awatif mengekori dari belakang.

  “Bos nak beli barang apa ni?” Soal Awatif dengan pelik apabila melihat mereka berada di bahagian pampers kanak-kanak. Hadif menoleh pada Awatif.

   “Kakak saya ikut suami dia outstation.Anak-anaknya ada dekat rumah saya . Masalahnya sekarang ni Kak Huda saya tu lupa nak bawakan pampers untuk anak dia yang nombor dua tu. Saya manalah tahu nak beli pampers untuk kanak-kanak. Saya mana pernah kahwin lagi.” Ujar Hadif sambil melihat pelbagai jenis pampers yang terususn di rak.

    “La beli pampers rupanya. Habis tu boas bawa saya ke sini buat apa? Saya bukannya dah kahwin pun.” Soal Awatif

   “Memanglah awak tak kahwin lagi Awa tapi mesti awak tahukan sebab awak ni perempuan. Selalunya perempuan dia jenis alert sikit dengan benda –benda begini.” Jawab Hadif. Awa hanya tersenyum dan anggukan kepalanya. Sempat juga dia menggarukan kepalanya.

   “Pampers apa yang diorang guna. Kak Huda pun satu hal orang call langsung tak angkat.” Bebel Hadif sendirian. Mamanya yang menelefonnya sebentar tadi dan menyuruhnya belikan pampers untuk Syifa . Awatif memandang pelbagai jenis pampers yang ada di situ kemudian matanya menangkap sesuatu.

   “Bos saya rasa yang ni kot sesuai dengan anak buah bos tu. Saya tengok dekat iklan dia dekat tv. “ Sengih Awa lalu menunjukkan pampers yang di pegang olehnya.Dia memandang bosnya itu.
   “Pampers apa ni?” Soal Hadif.

    “ W H O O P E E .. Whoopee. “ Sengih Awa sambil meniru iklan pampers di televisyen. Hadif tergamam seketika. Hadif memandang ke kanan dan kirinya. Ketika itu ada seorang pekerja di situ. Dia hanya tersengih melihat kerenah Awatif.

   “Awak ni kan Awa banyak terpengaruh dengan tv tau tak. Sudahlah . Jom kita gerak sekarang.” Tingkah Hadif lalu mangambil pampers yang di pegang oleh Awatif. Dengan muka yang blur Awa hanya mengekori dari belakang. Sempat dia tersenyum kepada pekerja yang melihatnya itu.

    Aduhai Awatif sorang ni macam-macam karenah sungguh. Hadif terus menuju ke kaunter. Awatif hanya mengekori bosnya dari belakang.

    “Pengaruh tv? Ish aku tengok je tv tu.” Bebel Awatif sendirian .

Bersambung...

NotaTersepit: Otak membeku , fokus makin ilang.. Y_Y . Sampai bila nak bercuti nih? 




6 comments:

  1. Replies
    1. hehehe. mekasih Salmi. Sambungan dia ari khmis nanti :)

      Delete
  2. Dear Ayra, saya baru jumpa yr blog & this story. I think I'm gonna love this story. Skrg ni tgh baca bab2 yg awal. Please continue cepat2 ye. Cheers!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ida mekasih singgah dan baca.. Entry AMB di update setiap isnin dan khamis.. :)

      Delete

Tq sudi komen.:D