SELAMAT DATANG KE BLOG AYRA ZAHRA.TERIMA KASIH KEPADA MEREKA YANG SUDI MELAWAT KE BLOG INI.SEBARANG COPY PASTE TIDAK DIBENARKAN SAMA SEKALI.THANKS

Followers

Monday, January 13, 2014

[E-NOVEL] : ALAHAI MISS BLUR BAB 4

Assalamualaikum u ollsss...

Minggu baru. Entry yang seterusnya pula. Giliran bab 4 pula yang berada di blog ni. Sambungan kisah Miss Blur kita ni. Mekasih singgah dan baca :D



                                     

                                                 



BAB EMPAT




    NURAIN Awatif melompat kegirangan sebaik saja memutuskan talian. Dia baru saja mendapat khabar berita yang namanya tersenarai untuk di temuduga.

    “Alhamdulilah dapat temuduga jadi setiausaha.” Ujar Awatif dengan gembira sekali. Apabila di beritahu melalui panggilan telefon sebentar tadi Awatif tidak tahu nak kata apa melainkan melompat-lompat. Sekarang ini memang sukar sekali untuk dapatkan kerja walaupun ada kelulusan. Kebanyakannya bergantung kepada nasib dan hari ini merupakan nasib buat Awatif apabila namanya tersenarai untuk di temuduga nanti.

    Awatif  melangkah menuju ke tingkat bawah.Dia ingin menyampaikan berita gembira itu kepada mummy nya. Dengan laju sekali Awatif menuruni anak tangga. Dia sudah tidak sabar untuk memberitahu kepada mummy nya. Awatif mencari mummy nya di ruang tamu sebelum mencari di bahagian dapur.

   “Mummy.. Mummy..” Awatif memanggil mummy nya.
   “Ya.. Mummy dekat sini.” Sahut Puan Fauziah yang sedang berada di belakang dapur. Awatif terus menuju ke arah mummy nya.

   “Mummy.. Awa ada berita baik untuk di kongsikan dengan mummy.” Ujar Awatif sebaik saja berada di depan mummy nya. Puan Fauziah mengerutkan dahinya.

    “Berita apa?” Soal Puan Fauziah sambil merenung anak gadisnya.
     “Awa dapat panggilan untuk di temuduga untuk jawatan setiausaha dekat Aspirasi.” Jawab Awatif dengan teruja dan ceria sekali. Puan Fauziah terkejut.

     “Betul ke? Alhamdulilah. Bila  temuduga tu?” Soal mummy Awatif dengan gembira sekali.
      “Isnin depan mummy. Awa rasa happy sangat dan pada masa yang sama Awa rasa takut juga.Ini baru interview entah dapat entah tidak job tu. Bagaimanalah nanti diorang interview.” Ujar Awatif dengan gelisah.Walaupun hatinya melonjak kegembiraan namun dalam masa yang sama juga dia bimbang proses interview nanti.

   “Janganlah takut . Awa kena buat research sedikit tentang company tu. Mummy doakan anak mummy berjaya dalam interview tu nanti.” Ujar Puan Fauziah sambil mengusap kepala Awatif dengan senyuman.

   “Terima kasih mummy..” Balas Awatif.
    “Mummy dengan Kak Awa buat apa dekat belakang ni? Puas Akid panggil tahu tak ada sorang pun menyahut.” Bebel Akid yang muncul di situ dengan muka yang masam. Puan Fauziah dan Awatif memandang wajah Akid.

   “Bila masa Akid panggil? Mummy tak dengar pun.” Soal Puan Fauziah. Awatif menayang muka blur.

   “Mummy dengan Kak Awa kalau bersembang mana nak ingat dekat Akid.” Tetiba saja Akid merasa tersentuh.

   “Eh eleh sensitive pula budak ni. Jangan nak mengadalah Akid.Mummy dengan Kak Awa tak dengar tadi. Kenapa Akid?” Soal Awatif dengan selamba. Akid terus mencebik pada kakaknya itu.

   “Saja je panggil. Akid bosanlah mummy. Jomlah kita keluar jalan-jalan ke? makan-makan ke? shopping ke? “ Akid memberikan cadangan. Awatif sudah mengigit bibir lalu pura-pura mahu meluku kepala adiknya.

   “Mengada-ngada betullah Akid ni, main je la game dekat atas tu. Akid dengan game kan tak boleh di pisahkan.” Ujar Awatif. Akid buat muka pada kakaknya.

   “Akid dah bosan main game tu. Alahai bila sekolah nak buka balik ni? “ Soal Akid sendirian.
   “Eleh tetiba sibuk hal bila sekolah nak buka. Kalau hari bersekolah bukan main liat lagi nak bangunkan. Bila cuti sekolah mulalah merungut bosanlah apalah.” Bebel Awatif. Puan Fauziah menggelengkan kepalanya melihat karenah Awatif dan juga Akid.

   “Lagi dua minggu sekolah akan dibuka semulalah Akid.Kalau Akid bosan duduk rumah apa kata mummy suruh daddy hantarkan Akid balik kampung duduk dengan atok nak tak?” Soal Puan Fauziah dengan tiba-tiba. Akid menaikkan keningnya.

   “Betul juga tu mummy, ada baiknya kita hantar Akid dekat rumah atok.” Awatif menyokong kata-kata mummy nya sebentar tadi. Akid berfikir sejenak.

   “Balik kampung atok? best juga tu mummy.” Ujar Akid sambil berfikir . Fikirannya sudah melayang ke kampung atoknya.

   “Kalau Akid nak duduk dengan atok dekat kampung , mummy akan bagitahu daddy tapi kami tak duduk sanalah. Akid tahukan daddy kerja.”

   “Kak Awa kan ada ?” Ujar Akid dengan senyuman.
    “Sorry Akid, Kak Awa ada interview minggu depan tak boleh.” Jawab Awatif dengan selamba. Akid menggarukan kepalanya.

   “Interview ? Alah Kak Awa interview minggu depan nanti suruhlah daddy hantar Akid balik kampung minggu depan . Kak Awa ikutlah sekali balik kampung duduk sana dengan Akid baru best. Interview je kan belum kerja lagi.” Tingkah Akid sambil tersengih pada kakaknya. Awatif mengerutkan dahi.

   “Betul juga kata Akid tu, tak apalah nanti mummy bincang dengan daddy korang dulu.” Ujar Puan Fauziah. Awatif menggarukan kepalanya.
   “Mummy.. Kalau lepas interview Awa dapat kerja tu macam mana?” Soal Awatif dengan tiba-tiba.

   “Kalau dapat syukur Alhamdulilah.Kalau tak dapat maknanya bukan rezeki Awa.” Jawab Puan Fauziah. Awatif tersenyum menganggukkan kepalanya.

   “AWA kau dah ready ke nak pergi interview isnin ni?” Soal Fatin yang sedang berdiri setentang dengan Awatif ketika ini. Mereka berdua baru saja keluar dari panggung wayang. Fatin merupakan teman baik kepada Awatif.  Hubungan mereka berdua sememangnya akrab sejak dulu lagi.

   “Aku nervous tau Fatin. Apalah nanti yang diorang akan tanyakan?” Soal Awatif lalu memandang wajah Fatin.

   “Relax lah.Kau janganlah nervous semacam nanti susah pula masa interview tu.Kau buat macam biasa saja. Kau buat presentation dalam kelas dulu ok saja aku tengok so interview nanti pun kau ok jugalah.” Jawab Fatin. Awatif menayang muka blur kepada temannya.

   “Presentation? Eh interview kena buat presentation ke Fatin?” Soal Awatif dengan wajah yang blur.

   “Alahai dah mai dah muka blur kau tu. Hello cik Nurain Awatif a.k.a Miss Blur kau ingat interview tu tak ada presentation ke? Kalau dia suruh ceritakan latar belakang kau tu samalah macam presentation. Kau lupa ke macam mana presentation? Tak kan kau dah lupa kot masa belajar dulu?” Soal Fatin .

   Awatif memandang wajah Fatin. “Kau faham ke tidak apa yang aku cakap?” Soal Fatin sambil bercekak pinggang.

   “Oh kalau diorang tanya kita kena buat ala-ala presentation la eh?” Soal Awatif pada Fatin.
   “Yup miss blur.Kau masa interview nanti jangan pula kau tayang muka blur kau tu ya bila diorang tanya soalan ya. Aku pula yang runsing fikirkan kau.” Jawab Fatin.

   “Pasal apa pula kau nak runsingkan aku? Cik Fatin bukan kau yang nak kena interview tapi aku.” Ujar Awatif.

   “Memanglah kau yang kena interiview bukan aku tetapi aku runsingkan dengan sikap blur kau tu yang kadangkala tak bertempat. Aku kenal kau bukan sehari dua Awa dah bertahun tahu. Aku masak sangat dengan perangai blur dan sengal kau tu. Ingat eh kau jangan nak tanya soalan yang bukan-bukan nanti.” Pesan Fatin sebelum melangkah. Awatif menganggukkan kepala dan turut berjalan seiringan dengan Fatin.

   “Eh jap-jap Fatin. Aku ni blur sangat ke?” Soal Awatif dengan tiba-tiba sewaktu mereka berdua sedang menuruni escalator . Fatin tersengih pada Awatif.

   “Tak adalah blur sangat tapi kadangkala ada juga blur kau tu tahap tinggi.” Jawab Fatin dengan selamba.

     “Iye ke?” Soal Awatif.
     “Iye…” Awatif hanya tersenyum.

       Aah tak kisahlah blur ke apa . Ini adalah diri aku. Mummy selalu pesan supaya jadi diri sendiri jangan jadi seperti orang lain. Bisik hati Awatif.

    “Errmm , Fatin kau temankan aku beli baju eh? Aku nak cari baju untuk pakai pergi interview nanti.” Awatif mengajak Fatin sebaik saja ternampak salah satu butik pakaian yang ada di situ.

   “Ok je.Jomlah.” Jawab Fatin dengan senyuman. Selepas itu, Awatif menarik tangan Fatin dan menuju ke butik tersebut. Di situ penuh dengan pakaian formal untuk di pakai ke majlis formal. Awatif menilik satu persatu manakala Fatin pula mengekori Awatif dari belakang. Matanya mula melihat koleksi pakaian yang ada di dalam butik tersebut.

   Awatif memilih sehelai kemeja dan juga sepasang baju kurung.Dia sendiri tidak pasti mahu pakai apa pada hari interview nanti.

   “Kau ni Awa pilih baju kerja atau baju untuk interview?” Soal Fatin sewaktu melihat Awatif yang baru saja keluar dari fitting room.

   “Dua-dualah. Apalah kau ni Fatin.Kau kan dah kerja mesti ada pengalaman dari aku kan?” Soal Awatif sewaktu memandang Fatin.

    Selepas itu Awatif menuju ke kaunter untuk membayar pakaian yang ingin di belinya. Fatin mengekori dari belakang. Sementara menunggu Awatif berada di dalam fitting room sebentar tadi sempat juga dia mengambil sehelai kemeja . Fatin memang sudah bekerja. Dia bekerja bersama dengan abangnya di syarikat milik papanya. Keluarga Fatin memang keluarga koprat juga. Mereka adik – beradik menguruskan pekerjaa milik keluarga .

   “Kau ok tak kerja dengan abang kau Fatin?” Soal Awatif ingin tahu sewaktu mereka berehat di sebuah kerusi yang ada di sekitar itu.Kaki mereka sudah lenguh berjalan seharian.

   “Ok je. Abang aku yang banyak ajar aku. Selepas ini giliran kau pula merasa dunia pekerjaan. Kau tahu alam pekerjaan berbeza sekali dengan dunia belajar. Kalau zaman belajar kita hanya lihat karenah kawan-kawan kita je kan tetapi kalau bekerja kau akan jumpa pelbagai karenah manusia. Ada yang baik , angkuh, perasan,bangga diri, cerewet, mesra, peramah dan macam-macamlah. Orang kata pengalaman akan mematangkan kita. Yes aku setuju dengan statement tu.” Jawab Fatin. Awatif hanya menganggukkan kepalanya.

   “Kau senanglah Fatin nak dapatkan kerja sebab keluarga kau ada company sendiri .” Tambah Awatif.

   “Siapa kata senang bekerja dalam company keluarga. Kau tahu tak semua company keluarga tu akan maju kalau tak ada kerjasama dan juga sikap bantu membantu antara satu sama lain.” Tingkah  Fatin. Sekali lagi Awatif menayang muka blur.

   “Sah kau tak fahamkan?” Soal Fatin. Awatif tersengih.

    “Aku tak faham maksud kau tu.” Terang Awatif dengan jujur. Kadangkala kepala si Awatif ni lambat pick up sikit bukan lembab ya.

    “Kau ingat company keluarga ni senang ke? Susah weh tambah-tambah kalau dalam keluarga itu ada sikap cemburu dan iri hati pada saudara –mara sendiri. Contohnya keluarga pak cik aku. Kasihan dia. Kalau kita tamak dalam sesuatu perkara sah-sah kita mudah untuk lupa diri.” Terang Fatin. Awatif tayang muka blur lagi.

   “Sorry Fatin aku tak berapa nak faham cerita kau ni.” Jawab Awatif dengan jujur. Fatin terus menggelengkan kepalanya.

   “Tak apalah , bila kau dah bekerja nanti kau akan jumpa dan alami benda itu. “ Jawab Fatin pula.  
    Pengalaman tidak boleh di cipta tetapi pengalaman akan kita perolehi apabila kita menghadapinya.

    “Okey..” Jawab Awatif dengan senyuman.

     “Jomlah kita balik Awa. Kaki aku dah penat ni.Aku hantar kau balik .” Ujar Fatin.
     “Okey je. Aku pun dah penat. Thanks Fatin sebab sudi temankan aku hari ini.” Tingkah Awatif dengan gembira. Sejak Fatin bekerja memang sukar untuk mereka bertemu seperti selalu. Masing-masing dengan urusan sendiri.

     “Kita dah lama tak melepak sekali Awa. Bila kau dah dapat kerja nanti lagilah susah untuk kita berjumpa. Percayalah cakap aku.”  Fatin tersenyum. Awatif turut tersenyum. Mereka berdua mula melangkah menuju ke tempat parking kereta di bahagian bawah.

   “Goodluck Awa untuk interview nanti .”  Tingkah Fatin sebaik saja keretanya berhenti di hadapan rumah Awa. Di kala itu Awatif baru saja menanggalkan seatbelt yang di pakai.

    “Thanks Fatin. Kau doakan aku dapat kerja tu ya?” Pinta Awatif pula.
    “Aku doakan kau berjaya dapat kerja tu, kita jumpa nanti ya.” Jawab Fatin.
    “Kirim salam pada keluarga kau ya Fatin.” Pesan Awatif sewaktu keluar dari kereta Fatin.

    “Kau pun kirimkan salam aku pada mummy dengan daddy kau ya. Lain hari aku singgah jumpa mummy kau eh. Hari ni tak sempat aku  nak kena balik dah ni.” Ujar Fatin sebaik saja menurunkan cermin keretanya.

   “Tak ada hallah. Hati-hati bawa kereta tau.” Pesan Awatif lagi.Fatin tersenyum lalu menganggukkan kepalanya sebelum melambaikan tangan dan menekan pedal minyak. Sebaik saja kereta Fatin berlalu pergi , Awatif membuka pagar dan terus masuk ke dalam rumahnya.

Bersambung...

NotaTersepit : Target minggu ni dapat siapkan konflik fasa pertama. Fasa kedua akan pening kepala la cik writer haaaa.. Hehehe..


2 comments:

Tq sudi komen.:D