SELAMAT DATANG KE BLOG AYRA ZAHRA.TERIMA KASIH KEPADA MEREKA YANG SUDI MELAWAT KE BLOG INI.SEBARANG COPY PASTE TIDAK DIBENARKAN SAMA SEKALI.THANKS

Followers

Thursday, February 20, 2014

[E-NOVEL] : ALAHAI MISS BLUR BAB 15

Assalamualaikum u ollsss...

Pejam celik pejam celik dah ari khamis. Masa berlalu dengan pantas sekali tanpa kita sedari. Hari ini pula sambungan bab seterusnya . Apa pula yang Awa buat kali ini....


                                
                                             

BAB LIMA BELAS




    FARHAN tidak puas hati apabila Awa mengikut bosnya keluar siang tadi . Hatinya di pagut dengan perasaan cemburu yang meluap-luap.  Dia mundar mandir di dalam biliknya dengan hati yang resah dan gelisah.

   “Awa kenapa awak buat saya begini? Saya sayangkan Awa awak.” Luah Farhan . Bertahun lamanya dia memedam rasa namun dengan mudah sekali Awa menolak perasaannya itu. Farhan menggarukan kepalanya.

   “Bos Awa selamba badak je suruh Awa ikut dia. Apa dia ingat Awa tu wife dia ke?” Farhan tidak berpuas hati. Mengata orang bukan main si Farhan yang dia tu sedar ke tidak buat Awa begitu rupa. Main tarik tangan paksa ikut cakap dia je. Farhan kemudiannya keluar dari bilik. Dia mahu keluar mengambil angin. Kepalanya berserabut memikirkan tentang Awa yang  semakin hari semakin menjauh dengannya.

  “Kamu ni kenapa Farhan rupa seperti orang hilang bini?” Tegur Puan Hamidah sebaik saja melihat wajah anak lelakinya itu.

  “Tak ada apalah mak. Farhan fikirkan tentang Awa.” Jawab Farhan lalu bersandar di kerusi. Puan Hamidah mengerutkan dahinya.

   “Apa lagi yang kamu nak fikir Farhan oii.. Awa tu hanya anggap kamu sebagai kawan baik dia je tak lebih dari itu. Kamu kena terima hakikat tu Farhan.” Farhan hanya menadah telinga.

  “Mak tak faham perasaan Farhan. Mak tahu bertahun Farhan simpan perasaan ni. Bila tiba masa berterus-terang begini pula jadinya.” Jawab Farhan.

  “Farhan kamu mencintai seseorang tak bermakna yang kamu akan memilikinya. Kamu ingat tu. Kamu bukannya boleh paksa Awa sukakan kamu.”

   “Habis tu orang yang kahwin paksa macam mana pula. Bahagia je diorang.” Tambah Farhan lagi. Jelas sekali Farhan tidak boleh menerima hakikat tentang Awa.

   “ Farhan tak semua yang kahwin paksa tu bahagia. Mak tak nak kamu paksa Awa untuk terima kamu . Dia berhak untuk tentukan siapa yang dia pilih . Kalau korang berdua memang berjodoh lambat laun pasti akan bersatu juga tetapi kalau korang berdua memang tiada jodoh buat macam mana sekali pun tetap tak berjodoh.” Farhan menoleh kepada ibunya.

  “Entahlah mak, sukar bagi Farhan untuk melepaskan Awa. Dia adalah cinta pertama Farhan. Awa adalah gadis pertama yang membuka pintu hati Farhan. Mahu Farhan tak gila sayangkan dia tapi dia langsung tak faham perasaan Farhan.” Luah Farhan sambil memandang wajah ibunya.

  “Kamu suka macam mana sekalipun pada Awa , jangan sesekali kamu memaksa dia. Terima saja keputusan yang di buat olehnya.Mak tahu berat untuk kamu lepaskan Awa kan.”

   “Jadi mak nak Farhan putus asa begitu saja. Mak bukan sehari dua tau perasaan sayang ni untuk Awa tapi sudah bertahun lamanya. Tak mungkin Farhan buangkan perasaan itu mak.” Jawab Farhan lalu bangun dan meninggalkan ibunya di situ.

   Puan Hamidah hanya mampu menghela nafasnya dengan berat.  Dia sedar anak terunanya yang ini memang degil. Kalau dia mahukan sesuatu dia akan pastikan yang dia akan dapat.Farhan bukan yang jenis cepat mengaku kalah.

   “Jauhilah anak aku dari buat perangai yang bukan-bukan Ya Allah.” Ujar Puan Hamidah sambil berdoa.

   “Perlu ke aku lepaskan Awa begitu saja?” Soal Farhan sendirian. Dia meraup wajahnya berkali-kali sewaktu berada di dalam biliknya.

   Farhan kemudiannya menuju ke almarinya lalu membawa keluar album besar. Dia membelek satu persatu  yang di mana di dalamnya penuh dengan gambar dia bersama Awa dari zaman sekolah sehinggalah ke university. Bibir Farhan mengukir senyuman. Dari dulu sehingga sekarang wajah Awa sentiasa cantik dan juga comel. Telatahnya yang membuatkan sesiapa saja akan tersenyum dan ketawa.

   PAGI itu , hati Tasha sekali lagi membengkak apabila melihat Adam yang membawakan sarapan pagi untuk Awa. Sakit hatinya apabila melihat Adam sanggup belikan sarapan untuk Awatif .

   “Menyampah betul aku dengan budak blur tu. Si Adam pun satu kemain lagi kalau dengan budak tu. Saja nak menyakitkan hati aku la tu.” Marah Tasha sewaktu berada di bilik air. Kalau ikutkan hatinya yang geram ketika ini mahu je baling sesuatu pada cermin di hadapannya itu.

   “Yang kau bodoh sangat tak nak bagitahu pasal perasaan kau pada Adam tu kenapa?” Soal diri Tasha yang berada di cermin. Tergamam Tasha seketika sambil mengerutkan dahinya.

   “Kau jangan nak menyibuk . Jangan ganggu aku.” Jawab Tasha . Dirinya yang berada di dalam cermin itu tersenyum mengejek. Makin panas hatinya ketika ini.

  “Hoii perempuan kau buat apa dalam toilet lama sangat ni ?” Soal Ita sewaktu mengetuk pintu bilik air tersebut. Perutnya ketika ini sedang memulas. Tasha menoleh ke arah pintu yang terkunci.

   “Penyibuk betullah minah ni.” Bebel Tasha lalu berlalu dan memulas tombol. Wajah Ita sudah berkerut-kerut. Tasha hanya keluar dari situ lalu menghadiahkan satu jelingan buat Ita.

   “Yang kau jeling-jeling aku pagi ni pasal apa? Aku dahlah sakit perut ni.” Soal Ita dengan muka yang berkerut-kerut sebelum bergegas masuk ke dalam toilet. Tasha terus melangkah ke depan langsung tidak mengambil kira kata-kata dari Ita.

   “Kak Tasha nak makan tak? Ini Adam ada belikan roti canai. Awa dah sarapan dekat rumah. Kalau Kak Tasha tak sarapan lagi bolehlah Kak Tasha makan ni.” Pelawa Awa sewaktu bertembung dengan Tasha. Awatif ketika itu sedang menuju ke pantry manakala Tasha pula menuju ke meja kerjanya.

   Tasha hanya merenung wajah Awa dan juga plastik roti canai silih berganti. Awa pelik dengan karenah Tasha hari ini.

   “Kenapa Kak Tasha?” Soal Awa. Tasha mendiamkan diri lalu mengambil plastik dari tangan Awatif.

   “Hmmm thanks Awa.” Itu saja jawapan dari Tasha. Awatif hanya tersenyum. Tasha kemudiannya melangkah ke pantry dengan segaris senyuman di bibir.

   “Rezeki jangan di tolak, tambah-tambah kalau pemberian dari Adam.” Ujar Tasha dengan perlahan . Hatinya yang panas tadi kini menjadi sejuk  .

 “Sedap juga. Mana Adam beli ni eh?” Soal Tasha sendirian sambil tersenyum. Dia sedang leka menikmati sarapan pagi yang di berikan oleh Awa tadi. Kalau diikutkan perutnya memang kenyang lagi kerana dia sudah pun sarapan pagi di rumah tadi namun dek kerana pemberian dari Adam maka di paksa juga masuk ke dalam mulutnya.

    Amboi Tasha kalau dah suka Adam tu bagitahu sajalah. Jangan di simpan-simpan kelak merana diri.

   “Amboi Tasha kemain lagi kau berselera makan.” Tegur Safi sewaktu berada di pantry. Tasha tersenyum.

   “Haruslah.” Jawab Tasha dengan senyuman yang tidak lekang di bibir. Safi memandang Tasha dengan pelik.

   “Yang kau ceria semacam ni kenapa? Kau mimpikan putera raja ke apa malam tadi?” Soal Safi.
   “Adalah . Rahsia.” Jawan Tasha dengan selamba. Safi hanya menggelengkan kepalanya. Selepas itu Safi terus keluar dari pantry .

   AWA merenung wedges yang tersarung di kakinya. Dia menghela nafasnya dengan berat. Wedges hari ni sangatlah tinggi. Ini semuanya gara-gara Akid. Dia telah menyorokkan wedges yang Awa selalu pakai . Ini semua gara-gara cookie yang telah mencakar tangan Akid.

   “Aku dahlah tak berapa nak suka pakai yang tinggi- tinggi ni kan. Kalau pakai yang macam ni mulalah nak jalan terkangkang. Budak Akid ni manalah dia pergi sorokkan aku punya kasut. Geram betul aku dengan budak ni tahu.” Bebel Awa di meja kerjanya.

   “Baik aku jalan kaki ayam lagi bagus. Dalam office tak ada orang nak tengok pun.” Ujar Awa lagi lalu meletakkan wedges yang tersarung di kakinya di bawah mejanya. Dia tersenyum . Kakinya rasa selesa ketika itu. Awa mula meneruskan kerjanya.

   Sebentar tadi dia berjalan nak bawakan roti canai pun bukan main susah lagi. Awa merasakan tidak stabil kalau memakai kasut tinggi jenis apa sekalipun  yang tinggi melebihi tiga inci.

   “Awa makan tak sarapan yang Adam belikan tadi?” Soal Adam sewaktu singgah sebentar di meja Awa.

   “Erk.. Awa minta maaf  ya Adam. Awa tak makan pun sebab perut Awa dah kenyang jadi Awa bagi dekat Tasha yang makan. Kalau di biarkan sejuk nanti makan tak sedap pula.” Jawab Awa sambil tersengih pada Adam. Ketika itu Adam mengeluh kecil.Hampa seketika kerana sarapan itu di belikan untuk Awa.

   “Tak mengapalah Awa. Adam harap lain kali Adam belikan sarapan lagi Awa makan tahu jangan kasi orang lain eh.” Pinta Adam. Awa menganggukkan kepalanya.

   “InsyaAllah. Terima kasih ya Adam tapi kan tak perlulah nak belikan untuk Awa. Jangan susahkan diri Adam eh. Awa ni memang selalu sarapan pagi dekat rumah dengan family.” Tambah Awa lagi. Dia tidak mahu Adam membazir. Sudah menjadi kewajipan dia bersarapan pagi di rumah .
  Waktu belajar dahulu je yang Awa bersarapan pagi di luar. Bila balik ke rumahnya dia akan bersarapan bersama mummy, daddy dan juga Akid. Mummy nya sentiasa peka hal berkaitan dengan makanan ni.

   “Iye ke? Adam kalau boleh teringin nak sarapan pagi dengan Awa.” Dan seperti biasa Awa tayang muka blur.

   “Sarapan pagi dengan Awa? Maksudnya?” Soal Awa sambil merenung wajah Adam .
   “Tak ada apa-apalah. Adam sambung kerja dulu ya.” Pinta Adam lalu meninggalkan Awa di mejanya. Awa hanya memandang Adam dengan kerutan di dahi .

   “Awa tolong saya sekejap.” Hadif Fakhri sudah muncul di depannya.

   “Tolong apa tu bos?” Soal Awa sewaktu berdiri di hadapan bosnya . Hari ini dia agak rendah dari biasa kerana berkaki ayam. Awa terpaksa mendonggakkan kepalanya lebih sikit untuk memandang wajah kacak milik Encik Kreatif.

  “Hoi Awa banyak gila kau beli ayam kfc ni. Siapa yang nak makan semua ni?” Soal Diana sebaik saja melihat banyak ayam kfc bukan itu saja nugget , wedges , coleslaw , burger dan banyak lagi.

   “Bos yang belanja kita semua makan. Ada lagi dalam kereta . Kak Safi dengan Adam masih lagi dekat bawah.” Jawab Awatif sewaktu meletakkan makanan tersebut di pantry. Diana melihat semua yang ada di situ.

   “Wow Tuan Hadif belanja makan hari ni?”. Soal Diana seakan tidak percaya.
    “Sebelum ni bos tak pernah belanja ke Diana?” Soal Awa sambil mengelap peluh di dahinya. Kesemua plastik sudah pun di letakkan di atas meja.

    “Pernah tapi dia buat makan dekat luarlah.Aku rasa ni mesti dia tak sempat nak buat semua tu. Tuan Hadif tu memang sibuk ke sini ke sana . Kau tengok ajalah Awa minggu ni saja mana dia lekat dekat pejabat ni. Aku dengar nama Tuan Hadif sedang meningkat naik malahan siap ada wartawan lagi nak interview dia. Popularlah Tuan Hadif nanti.” Tingkah Diana lagi dengan senyuman.

   “Awa.. Sekarang ni Awa ambil yang Tuan Hadif punya dan bawa dekat bilik dia. Kalau dia dah suruh beli ni semua maknanya dia tak keluar makan tengahari la tu.” Arah Safi pula yang baru muncul dengan membawa plastik KFC.

   “Baik Kak Safi.” Jawab Awa lalu mencari plastik yang berisi dengan makanan milik bosnya.
   “Adam mana?” Soal Diana.

    “Sekejap lagi dia naiklah tu.” Jawab Safi.
    “Korang ni nak pergi berkelah ke apa?” Soal Tasha yang muncul di situ dengan wajah yang pelik. Mereka menoleh pada Tasha.

   “Bukan berkelah Tasha tapi Tuan Hadif yang belanja staff Aspirasi untuk makan tengahari ni. Kau tengoklah macam-macam ada.” Safi menunjukkan makanan yang masih lagi berada di dalam plastik.
   “Iye ke? Hari ni kita lunch awal la kiranya. Baiknya Tuan Hadif hari ni.  Jimat duit aku hari ni.” Sengih Tasha penuh makna lalu menolong Safi mengeluarkan makanan yang berada di dalam plastik. Diana juga turut membantu.

   Awa meletakkan plastik kfc di atas mejanya, kemudian dia menundukkan kepalanya memerhati wedges yang tersarung di kakinya. Lenguh kakinya tak usahlah cakaplah memakai wedges yang tinggi empat inci lebih.

   “Fuh nasib baik aku tak jatuh tadi.” Ujar Awa sendirian.

   Dia  kemudiannya mengambil plastik kfc itu semula dan menuju ke bilik bosnya. Awatif mengetuk pintu bilik bosnya dengan perlahan-lahan. Sebaik saja di suruh masuk Awa terus memulas tombol pintu tersebut dan membawa masuk dirinya dan juga kfc yang di pesan oleh Hadif Fakhri.

   “Bos ini kfc yang bos nak tu.” Ujar Awa lalu meletakkan plastik tersebut di meja Hadif.

   “Terima kasih Awa. Sekejap lagi awak pergilah makan dengan diorang ya.” Jawab Hadif lalu melihat plastik di depan matanya. Dia membelek-belek isi kandungan yang ada di dalam plastik tersebut.

   “Ok bos. Kalau begitu saya keluar dululah ya.” Awa memusingkan badannya ke belakang.

   “Eh sekejap.. Mana wedges saya?” Soal Hadif Fakhri apabila melihat tiada chezzy wedges yang di pesan olehnya. Awa tayang muka blur pada Hadif.

   “Apa bos?” Soal Awa.

   “Wedges saya mana?” Ulang Hadif lagi.

    “Wedges .. Wedges..”

    “ Ya Cik Nurain Awatif.” Hadif merenung setiausahanya itu. Awa berfikir sejenak. Wedges apa pula bos aku minta ni? Soal dirinya sendiri. Awa kemudiannya menundukkan kepalanya ke bawah dan memandang wedges yang berada di kakinya. Sejurus selepas itu Awa tersenyum lalu menangalkan wedges yang tersarung di kakinya. Mata Hadif pula ketika ini sedang ralit melihat ayam kfc. Apabila melihat ayam ini dia pasti akan teringat pada anak buah kesayangannya Syarif yang sangat suka makan ayam kfc .

  “Bos nak wedges yang ni ke?” Soal Awa lalu menunjukkan wedges yang di pegangnya. Hadif mendonggakkan kepalanya. Dahinya terus berkerut. Hadif menepuk dahinya apabila melihat Awa yang tersengih di depannya.

   “Awa saya minta wedges kfc bukan kasut wedges awak. Saya minta chezzy wedges saya bukan kasut awak. Pakai balik kasut awak tu.” Arah Hadif sambil menggarukan kepalanya.

   “Salah eh? Bukan yang ni eh? Bos lain kali cakap biar terang chezzy wedges. Saya ingatkan bos nak kasut wedges saya ni ” Jawab Awa tanpa perasaan bersalah. Hadif menggelengkan kepalanya. Sekali terkena daa dengan Awa. Gerutu Hadif sendirian.

   “Masuk.” Arah Hadif apabila terdengar pintu biliknya di ketuk dari luar. Awa menyarung semula wedges ke kakinya.

    “Maaf Tuan Hadif, ini Awa lupa nak ambil tadi chezzy wedges yang Tuan Hadif pesan.” Ujar Safi sambil menunjukkan plastik yang berisi dengan chezzy wedges kepada bosnya.

   “Thanks Safi. Panggil semua staff makan ya.” Pesan Hadif Fakhri sebelum Safi keluar dari biliknya setelah meletakkan chezzy wedges miliknya.

   “Baik Tuan Hadif.” Safi menutup pintu bilik majikannya itu. Awa masih lagi berada di dalam di hadapan Hadif Fakhri.

   “Saya nak wedges yang ni yang boleh di makan bukan wedges dekat kaki awak yang memang tak boleh makan tu.” Hadif menunjukkan chezzy wedges yang berada di kotaknya. Awa tersengih sambil menganggukkan kepalanya.

   “Sorry bos..” Jawab Awatif dengan selamba. Nasib kaulah Hadif dapat Miss Blur ni jadi setiausaha kau. Sabar je la dengan karenah Awa ni.

   “Pergilah makan.” Arah Hadif lagi. Awa hanya menganggukkan kepalanya.

    “Terima kasih daun keladi nanti belanjalah kami lagi bos.” Jawab Awatif lalu melangkah keluar dari bilik tersebut. Hadif tergelak kecil mendengar kata-kata Awatif.
   
    Bersambung....

NotaTersepit: Dapat idea gila nk compilacated kisah AMB ni. Ini baru nama kezutan. Hehehe.. Macam panjang je kisah AMB ni?baru ingat nk pendekkan sikit.. Hehhee. Tengoklah macam mana nanti...
 



8 comments:

  1. Replies
    1. hehehe mekasih cik baba. Next entry isnin ni ya. :D

      Delete
  2. Replies
    1. mekasih salmi singga dan baca. Sambungannya minggu depan ya :)

      Delete
  3. Thanks 4 this n3 ye Ayra! Kalau dah ada idea tu, teruskan menulis ye. Rasa seronok pulak tgk gelagat Awa yg blur ni. Nasib baik la dpt bos yg baik mcm Hadif. Agak2 la, boleh ke Miss Blur kita ni buat bos jatuh hati pd dia?

    ReplyDelete
    Replies
    1. sama dan terima kasih sebab baca kisah ini. Perasaan tu hadir tanpa disedari. Mereka akan sedar apabila mereka jauh . Hehehe. :)

      Delete

Tq sudi komen.:D