SELAMAT DATANG KE BLOG AYRA ZAHRA.TERIMA KASIH KEPADA MEREKA YANG SUDI MELAWAT KE BLOG INI.SEBARANG COPY PASTE TIDAK DIBENARKAN SAMA SEKALI.THANKS

Followers

Monday, June 2, 2014

[E-NOVEL] : BILA TIBA WAKTUNYA BAB 1

Assalamualaikum u ollsss....

Apa khabar pembaca blog cik writer kasihi semua? Rasanya dah sebulan blog ni sepi tanpa entry kan kan. Kali ini cik writer dah kembali  aktif. Okey hari ni seperti yang cik writer bagitahu entry baru akan berada di blog. Jemput baca dan terima kasih singgah ya. :D





                                          

BAB SATU




   “DURA kamu dah siap ke belum? Majlis akad nikah bakal berlangsung sekejap lagi. Kamu jangan lama-lama sangat. Sekejap lagi rombongan pihak lelaki akan sampai .” Jerit ibu Dura. Khemah di depan rumah sudah terpacak dari semalam lagi. Pagi ini majlis akad nikah Durani dan jejaka pilihannya Mikhail.

    “Ya ibu..Dura dah siap pun.Sekejap lagi Dura keluar.” Sahut Durani yang sedang melihat cermin.Wajahnya lain benar apabila di mekap. Pakaian akad nikah yang bewarna putih menjadi pilihannya dengan Mikhail.

   Pertemuan dari zaman sekolah akhirnya menemukan mereka ke jinjang pelamin. Kalau dah jodoh memang tak ke mana. Durani membetulkan sedikit selendang di kepalanya. Durani mengambil tisu di sebelahnya lalu di lap sedikit pada bibirnya.Lipstik yang di pakai oleh mak andam tersangatlah merah.Durani memang tidak suka memakai gincu.

   “Eh Dura ..Janganlah lap.Kak Ani buat untuk kau nampak cantik dan meletop pada hari ini.Kau kan ala-ala princess hari ni, tak sangka Kak Ani bersatu juga ya kau dengan Mikhail. Punyalah lama korang berdua kenal dari zaman sekolah lagi tu.Alhamdulilah hari ni kamu akan di satukan dengan dia.” Ujar Kak Ani merangkap mak andam untuk Dura pada hari yang begitu bersejarah buat dirinya.

   “Dura tak biasalah Kak Ani pakai gincu ni. Rasa tebal semacam je bibir Dura ni Kak Ani.” Tingkah Dura sewaktu menoleh pada Kak Ani.

    “Sudahlah. Jangan sapu lagi. Kau kena cantik hari ni.Jom kita keluar.Sekejap lagi majlis akad nikah. Kita dah kena pergi masjid ni karang lambat pula.” Ujar Kak Ani pula. Durani hanya tersenyum lalu mengangguk. Dia bangun dan melangkah dengan perlahan menuju ke luar rumah.

    “Lawanya anak ibu hari ni. Abang cuba tengok Dura hari ni cantik sangat.” Puji ibu Durani.Ayah Dura menoleh pada anak gadisnya di muka pintu bilik.

    “Cantik anak kesayangan ayah hari ni.” Puji ayah Dura pula.

     “Jadi selama ni anak ibu dengan ayah ni tak cantiklah ya?” Tingkah Durani sambil mempamerkan wajah yang sedih.

    “Kesitu pula kamu ni. Hari ni kamu lagi cantik. Dah pergi masuk kereta. Kita kena gerak ke masjid ni.” Tingkah ibu Durani lagi.

   “Itu yang moleknya Puan Yusnita. Karang menunggu pula tok kadi dekat masjid tu haa. Dengar kata hari ada ada dua pasangan lagi yang akad nikah sekali.” Seloroh Kak Ani pula.

    “Betullah tu. Anak si Leha pun akad nikah hari ini juga. Sudahlah mari kita gerak ke sana.” Ujar Puan Yusnita lalu menyarung selipar di tangga.

    Durani menuruni tangga rumahnya dengan perlahan-lahan. Kainnya yang agak labuh menyukarkan dia berjalan dengan laju. Durani kemudian menuju ke kereta abangnya Lukman. Esok bukan saja majlis persandingan Durani dengan Mikhail malahan juga majlis menyambut menantu.Abangnya Lukman akan membawa isterinya kemari esok.

    “Dura apa lagi tu. Masuklah dalam kereta. Ayah duduk depan biar ibu dengan Dura dekat belakang.” Arah Lukman. Durani hanya tersengih ketika di tegur abangnya. Dia sibuk membetulkan pakaian. Selepas itu mereka sekeluarga dan juga beberapa lagi suadara yang terdekat terus menuju ke masjid yang berdekatan.

    Hanya dengan sekali lafaz saja Durani kini bergelar isteri kepada Mikhail. Durani tersenyum kegembiraan impiannya untuk bersatu dengan  Mikhail akhirnya bersatu pada hari ini.Tiada kata-kata yang dapat di gambarkan oleh Durani ketika ini. Bertahun-tahun mereka saling mengenali hati budi masing-masing kini sudah tiba masanya untuk mereka menjalani kehidupan suami isteri.

    Selepas selesai urusan di dalam masjid , Durani dan suaminya keluar dari masjid tersebut lalu menuju ke arah keluarga masing-masing. Ibu bapa mereka juga sangat gembira kerana hajat mereka untuk menyatukan Durani dan Mikhail akhirnya kesampaian. Mikhail telah tamat pelajarannya di luar negara. Dia anak muda jati kampung yang bertuah kerana dapat menyambung pelajarannya di luar negara dalam bidang kedoktoran.Selepas ini Mikhail bakal berkhidmat untuk orang ramai pula. Bertahun Durani menunggu buah hati kesayangannya belajar di luar negara.

   Durani juga sudah bekerja beberapa bulan yang lalu sebagai akauntan di salah sebuah syarikat swasta. Pulang dari masjid keluarga pengantin lelaki dan juga perempuan mula menjamu selera.

    “Ita bertuah kamu dapat menantu doktor.Bersatu juga Durani dengan Mikhail tu ya.” Ujar seseorang pada Mak Ita.

    “Alhamdulilah Kak Yah.Syukur sangat. Akhirnya impian saya nak lihat Dura kahwin sudah termakbul.” Ujar Puan Yusnita penuh kesyukuran. Ketika itu mereka sedang sibuk menyiapkan barang-barang untuk kenduri esok pagi. Hidup di kampung beginilah apabila ada kenduri kendara.Saling tolong menolong antara satu sama lain.

   “Esok kamu sambut dua menantu sekaligus Ita. Seronoknya.” Tingkah salah seorang dari saudara terdekat keluarga Durani.

    “Alhamdulilah Kak Yam.Orang kata rezeki.” Tingkah Puan Yusnita dengan senyuman.

     MAJLIS persandingan Durani dan Mikhail berjalan dengan lancar. Bunyi paluan kompang memeriahkan suasana. Abangnya Durani juga segak hari ini tambahan pula di temani oleh isteri yang tercinta yang di nikahinya seminggu yang lalu. Lukman melemparkan senyuman manis buat isteri tercinta.

   “Abang cantiklah Dura hari ni. Terkejut Yana tengok dia tadi.” Bisik Liyana ke telinga suaminya.
    “Isteri kesayangan abang ni apa kurangnya.Cantik sangat .” Ujar Lukman sambil mencuit pipi isterinya yang tercinta.

     “Ehem..Ehemm..Amboi abang dengan Kak Yana kemain lagi main-main cuit pipi.” Usik Durani dengan selamba. Mikhail di sebelahnya sudah tersenyum pada abang dan kakak iparnya.

    “Sayang.. Mulalah tu nak mengusik abang Lukman.” Giliran Mikhail pula mencuit pipi isterinya.
     “Itulah mengata abang sangat. Dura pun sama.” Balas Lukman dengan sengihan.Durani mencebikkan bibirnya. Alih-alih Dura yang terkena balik.

    Dura  dan Mikhail sudah pun menukar kepada pakaian biasa. Hari kian gelap. Mikhail mula mencari sesuatu di dalam bilik Durani namun dia tidak menjumpainya.

   “Abang cari apa?” Soal Durani sewaktu memasuki bilik pengantin mereka.

    “Abang cari beg pakaian abang lagi satu.Ini baju abang ambil dari beg yang kecil ni. Jangan-jangan diorang terlupa bawa keluar tak beg lagi satu. Dalam tu ada hadiah untuk sayang dan juga abang Lukman dan Kak yana.” Balas Mikhail .

    “Pulak dah.Tertinggal agaknya tu.Tak mengapalah bang. Esok abang baliklah ambil , rumah abang pun bukan jauh mana lima belas minit saja dari rumah Dura ni.” Balas Durani pula lalu mendekati suaminya.

   “Tak apalah. Abang pergi balik sekejap ambil barang tu ya.” Ujar Mikhail dengan senyuman.
    “Abang tak yah la pergi hari dah senja ni. Barang tu esok-esok boleh ambil tak lari ke mana pun bang.” Pujuk Durani .Mikhail mengusap kedua belah pipi isterinya.

    “Sayang.. Mana boleh. Itu hadiah kejutan untuk sayang. Abang tak boleh nak tunggu esok. Abang teruja sangat nak bagi pada sayang.” Tingkah Mikhail.

    “Esok pagi ya abang ambil.” Pujuk Durani lagi.

    “Abang pergi sekejap saja ya sayang..” Ucap Mikhail lalu mengambil kunci keretanya yang terletak di atas meja solek. Durani mengeluh seketika. Perangai Mikhail masih tidak berubah seperti dulu  lagi. Durrani tersenyum.

    “Hati-hati bawa kereta bang.” Ujar Durani dengan senyuman. Mikhail menghulurkan tangan untuk bersalam kemudian Mikhail mengucup dahi isterinya sebelum beralih kedua-dua belah pipi milik Durani. Selepas itu Mikhail memeluk erat Durani bagaikan tidak mahu melepaskan isterinya ketika ini.

    “I love you sayang..” Ucap Mikhail sebelum berlalu pergi meninggalkan isterinya .Durani melambaikan tangan pada suaminya yang sudah berada di dalam kereta.

    “Dura.. Mikhail mana?” Soal ayah Durani iaitu Encik Idris.

   “Abang Mikhail balik ke rumah dia sekejap. Ada barang yang tertinggal dia kata.” Ujar Durani.Encik Idris menganggukkan kepalanya.

    “Pergi bersiap. Sekejap lagi dah nak maghrib. Kita jemaah sama-sama.” Arah Encik Idris .

     “Baik ayah.” Jawab Durani.

   JAM di dinding sudah berginjak ke angka sembilan setengah malam namun kelibat suaminya masih lagi tidak kelihatan. Durani menjengguk ke arah jalan namun hampa jalan di hadapan rumahnya kosong saja tanpa kenderaan. Durani mula gelisah.

    “Mana abang ni. Lama sangat balik sana. Perginya sebelum maghrib lagi .” Luah Durani sedirian. Dura mundar mandir di tangga.

    “Dura kenapa tu?” Soal Lukman apabila terlihat adik kesayangannya di tangga.
    “Dura tunggu abang Mikhail. Dia tak balik lagi ni. Risaulah Dura.” Jelas Dura. Terpamer riak kerisauan di wajahnya ketika ini.

   “Apa susah. Dura telefon sajalah dia tak pun telefon mak mertua Dura tanya Mikhail ada di sana lagi atau dah balik.” Lukman memberikan cadangan.

   “Ya tak ya juga.” Jawab Dura lalu bergegas menuju ke biliknya dan mencapai telefonnya yang berada di meja solek. Selepas itu Dura keluar kembali menuju ke tangga dan cuba mendail nombor telefon suaminya. Beberapa kali mencuba namun panggilan langsung tidak berjawab.

   “Dapat tak Dura?” Soal Lukman. Dura menggelengkan kepalanya.

    “Kenapa ni bang?” Soal Yana yang baru saja tiba di situ.

    “Ni haa. Mikhail tak balik-balik lagi. Katanya sekejap je nak balik rumah dia .” Jawab Lukman.Isterinya menganggukkan kepalanya.

   Sejurus selepas itu , Dura mendail pula nombor telefon mak mertuanya.

    “Assalamualaikum mak Dura ni… Errmm abang Mikhail ada dekat sana lagi ke?” Soal Durani dengan gementar.

    “Mikhail tak sampai rumah lagi ke? Selepas maghrib tadi dia terus saja balik ke sana. Kamu dah cuba telefon dia Dura.” Soal mak mertua Dura dengan pelik.

   “Dah call tapi tak berjawablah mak. Dia ke mana tak balik lagi. Kalau lepas maghrib tadi dia terus ke mari sepatutnya dia dah sampai.” Jelas Dura dengan gelisah.

    “Janganlah risau sekejap lagi dia sampai. Kalau dia dah sampai Dura telefon mak ya.” Pesan Puan Rahimah sebelum mereka menamatkan talian.

   “Sabarlah Dura. Kak Yana rasa sekejap lagi dia sampailah tu.Mana tahu dia singgah kedai ke sekejap handphone pula tinggal dalam kereta.” Yana memujuk adik iparnya.

   “Dura risaulah Kak Yana.” Tingkah Durrani lagi sambil memandang abang dan kakak iparnya.
    “Bang macam mana ni?” Soal Yana pada suaminya.

     Selepas beberapa ketika, telefon milik Durani berdering. Dia melihat nama yang tertera dia terus senyum dengan gembira. Dengan pantas Durrani menjawab panggilan dari suaminya itu. Lukman dan Yana juga turut tersenyum .

    “Abang dekat mana? Kenapa tak sampai rumah lagi?” Soal Durrani. Namun bukan suara suaminya yang di dengar. Suara orang lain. Tangan Durrani terus melepaskan telefon yang di pegangnya sebaik saja orang tersebut memberitahunya tentang Mikhail.

   “Dura..Dura kenapa ni?” Soal Lukman dengan cepat dia mengambil semula telefon Dura lalu di letakkan di telinganya..

    “Hello..Mikhail..Mikhail..” Panggil Lukman. Tergamam dan terkejut Lukman selepas mendengarnya apa yang di katakan oleh pemanggil tersebut.

     “Abang……” Jerit  Durani. Air matanya sudah membasahi pipi. Puan Yusnita dan Encik Idris terus menuju ke tangga apabila terdengar anaknyanya menjerit.

     “Dura kenapa ni?” Soal Puan Yusnita. Yana sudah memeluk Dura. Dia masih kebinggungan seketika.

    “Ibu .. abang Mikhail .. Ayah abang Mikhail..” Jerit Durani. Puan Yusnita dan Encik Idris tidak faham di pandang anak lelaki mereka.

   “Lukman apa dah jadi?” Soal Encik Idris

    “Ayah.. Ibu.. Mikhail kemalangan.” Jawab Lukman. Yana serta kedua ibu bapa mertuanya terkejut besar.

    “Apa? Astagfirullah al’azim..” Ujar Encik Idris mengurut dada. Puan Yusnita terdiam. Lukman dan Yana saling berpandangan dan  Durrani sudah meraung sekuat hati di dalam pelukan kakak ipar dan ibunya.

Bersambung...

NotaTerkepit: Entry Bila Tiba Waktunya akan di update seminggu sekali ya. Pada setiap hari isnin. Terima kasih. 



6 comments:

  1. Replies
    1. Baby Mio : Kan.. Tunggu bab seterusnya ya. Mekasih singgah dan baca :)

      Delete
  2. Dear Ayra.....welcome back!! Tak nak comment pasal criter baru ni sbb baru bab 1. Tunggu next n3 baru boleh bagi comment. Apa2 pun, really glad that you're back. Good luck!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ida : Hehehe mekasih Ida. entry baru setiap hari isnin :D

      Delete
  3. Really miss u Ayra! Welcome back!

    ReplyDelete

Tq sudi komen.:D