SELAMAT DATANG KE BLOG AYRA ZAHRA.TERIMA KASIH KEPADA MEREKA YANG SUDI MELAWAT KE BLOG INI.SEBARANG COPY PASTE TIDAK DIBENARKAN SAMA SEKALI.THANKS

Followers

Wednesday, April 4, 2018

[E-NOVEL ] : KASIH YANG TERTANGGUH BAB 3 & 4

Assalamualaikum

selamat petang u olsss.. Maaflah kak ayra u ollsss ni kejap ada kejap x da. Al maklumlah sibok nau nau orang kata dengan anak dan bussines. Cewah business ckit2 ya tak? Okey petang ni kak ayra update dua lagi bab. Jemput baca ya.  :D 


                       

BAB TIGA
             SYED Rafique  sedang bersandar di kereta miliknya sambil menikmati panorama petang hari. Keretanya sengaja di berhentikan di bahu jalan. Dia rimas berada di rumah neneknya yang tak habis-habis nak ungkit perihal dua tahun yang lalu. Jauh sekali pandangan Rafique ketika ini. Kehilangan dua tahun lalu bersebab.
           Sejurus selepas itu, tibanya sebuah kenderaan lalu berhenti di hadapan kereta Rafique. Seorang jejaka yang baru saja keluar dari keretanya lalu menuju ke arah Rafique. Dia mendekati Syed Rafique .
            “Rafique. Jauhnya kau mengelamun ya.” Ujar lelaki itu.
             “Eh Kamarul. Kau sihat?” Sapa Syed Rafique dengan senyuman sebaik saja menoleh pada Encik Kamarul.
           “Alhamdulilah aku macam ni la. Sihat. Kau ke mana menghilang dua tahun tanpa khabar berita. Aku terkejut bila kau call aku semalam cakap yang kau dah balik Malaysia. Pergi tak bagitahu aku pun.” Jawab Encik Kamarul . Syed Rafique mengukir senyuman.
            “Aku larikan diri ke luar negara selama dua tahun. By the way thanks la kau sudi datang jumpa aku ni. Hari bekerja pula tu.” Jawab Rafique.
             “Kau ni kata je kawan baik tapi masalah kau langsung tak nak share dengan aku kan?” Apa yang terjadi ni? Bila aku tanya orang tua kau diorang senyap je tak bagitahu aku apa-apa pun.” Soal Kamarul lagi.
               “Masalah keluarga akulah. Masalah dengan nenek aku dia nak kahwinkan aku dengan pilihan dia. Aku langsung tak mengenali pun budak tu. Tetiba je aku tahu yang aku akan bernikah dengan dia. Aku tak  bersedia lagi selepas kecewa dengan Nadira. Kalau kau ditempat aku apa yang kau akan buat?” Soal Rafique. Encik Kamarul terdiam seketika. Syed Rafique tidak memberitahu pada sahabatnya itu alasan utama mengapa dia meninggalkan Malaysia begitu saja. Dia masih belum bersedia untuk bercerita soal itu pada Encik kam arul.
             “Pasal kahwin rupanya. Aku ingatkan pasal apalah yang kau bawa diri ke luar negara tu. Kau ni Rafique belajar tinggi sampai ke peringkat Phd tetapi masalah kecil macam ni kau tak boleh nak handle. Come on Rafique. Kalau aku jadi kau kan aku akan jumpa dulu dengan perempuan tu. Tengok dia dulu macam mana . Rupa dia, akhlak dia dan sebagainya lepas tu kau nilailah sendiri sebelum buat keputusan. Ini tidak kau pergi macam tu saja.” Encik Kamarul menggelengkan kepalanya dengan perlahan.
             “Siapa nama perempuan tu?” Soal Encik Kamarul lagi.
            “Entah aku tak pernah nak ambil tahu. Selepas kejadian tu nenek dan mommy sibuk carikan jodoh buat aku. Lagi satu Kamarul ada perkara yang lagi penting dari perkahwinan ni.” Jawab Syed Rafique.
            “Itulah kau. Pergi macam tu je sepatutnya kau fikir dulu nak buat macam mana. Perkara penting dari perkahwinan apa maksud kau?” Syed Rafique menggelengkan kepalanya.
             “Tak ada apa-apa. Sekarang ni nenek aku dah bising suruh aku pergi jumpa keluarga perempuan tu dan minta maaf. Mereka berhajat nak satukan aku kembali dengan perempuan tu. ”  Syed Rafique menghela nafasnya dengan berat. Persoalan lagi satu di biarkan sepi tanpa jawapan.
             “Apa lagi inilah masanya kau nak mengenali dia. Pergi aje lah.” Jawab Encik Kamarul.
             “Entahlah Kamarul. Bingung aku di buatnya. Kau pula apa cite sepanjang dua tahun ni?” Dalih Syed Rafique. Sungguh sekarang ini dia masih lagi tiada jawapan pada soalan itu.
            “Aku macam ni la. Bekerja sebagai pensyarah. Kahwin je belum tak ada jodoh lagi.” Sengih Encik Kamarul.
               “Kau tu yang memilih sangatkan. Dulu adik aku syok dengan kau tapi kau tak layan.” Sengih Rafique. Encik Kamarul tersentak.
               “Kau sebut pasal adik kau Emelyn. Dia dekat mana sekarang ni?” Soal Encik Kamarul.
                “Dia pun bawa diri juga. Frust dengan kau katanya.” Jawab Rafique dengan selamba. Encik Kamarul terkejut.
               “Serius ke? Dia ke mana?” Soal Encik Kamarul ingin tahu.
               “Dia tak ke mana pun. Lepas dia balik dari bercuti tahun lepas dia buka galeri lukisan. Kau pun tahukan adik aku tu suka melukis. Sekarang ni dia tak ada pergi mengembara cari inspirasi yang baru. Mungkin dua minggu lagi dia kembali ke tanah air.” Jawab Rafique.
             “Rindu pula aku pada dia.” Ucap Encik Kamarul dengan perlahan. Rafique memandang temannya dengan pelik.
            “Rindu. Eh kata tak suka dekat adik aku. Kenapa pula kau nak rindu. Kau pun dah lama tak jumpa dia kan?” Soal Rafique lagi. Dia memandang wajah Encik Kamarul.
           “Rindulah . Dia tu kan aku dah anggap macam adik.” Jawab Encik Kamarul.
           “Tak payahlah. Nanti adik aku bersedih lagi. Dia tu sayang sangat dekat kau Kamarul.”  Encik Kamarul menghela nafasnya dengan berat. Ya dia tahu hati Emelyn terluka kerananya namun apakan daya cinta tidak boleh di paksa. Dia menyanyangi Emelyn sebagai adik tak lebih dari itu.
            “Aku harap aku dapat jumpa dia nanti. Dia dah jumpa ke pengganti aku?” Soal Encik Kamarul ingin tahu. Rafique menggelengkan kepalanya.
            “Adik aku tu jenis yang setia. Bukan mudah dia nak lupakan kau Kamarul. Insya-Allah mungkin suatu hari nanti dia jumpalah pengganti kau .” Jelas Rafique. Kamarul mula merasa serba salah.
          HUJUNG minggu itu, Amani menghabiskan masa bersama-sama Alia dan Maya. Mereka menuju ke mall yang berdekatan untuk membeli buku. Memandangkan baucer buku telah mereka terima tiga hari yang lepas jadi mereka membuat keputusan untuk keluar shopping buku pada hari ini. 
             “Korang cepatlah . Aku dah tak sabar ni nak masuk kedai buku popular tu. Inilah tempat yang paling aku suka sangat.” Ujar Amani sebaik saja tiba di pintu masuk kedai buku popular. Mata Amani memandang pada banner yang tergantung. Dia mula teruja melihat buku-buku yang ada di dalamnya.
            “Kau tengok Maya. Amani ni gila pada buku. Tengoklah tahun lepas berapa jam kita duduk dalam kedai buku. Punyalah lama. Excited sungguh si Amani.”
            “Kau ni Alia macamlah tak kenal Amani. Bukan dia je yang excited aku pun sama weh. Aku dah bawa list tau nak beli hari ni. Harap-harap adalah buku yang aku nak. Selalunya kalau waktu dapat baucer buku memang banyak buku yang habis .” Jawab Maya. Dia dan Alia mendekati Amani sebelum mereka melangkah masuk ke dalam.
            Amani sudah tidak peduli pada Alia dan Maya. Ketika ini matanya hanya fokus pada buku-buku yang tersusun cantik di rak. Dari satu rak ke satu rak di rondanya. Bakul bewarna merah di ambilnya sewaktu melintasi pintu masuk sebentar tadi . Amani mula rambang mata. Banyak buku yang baru di pasaran.
             Amani mendapatkan beberapa buah buku yang di cari termasuklah buku pelajarannya. Dia kemudiannya menuju ke stesen alat tulis lalu membeli keperluan yang di perlukan. Bakul Amani mula penuh dengan buku dan alat tulis akan tetapi bakul milik Maya dan Alia masih lagi banyak ruang kosong.
             “Amani cepat gila kali kau cari . Selalunya lama betul kau berdiri depan rak buku.” Soal Alia.
              “Dah aku nampak dan jumpa buku yang aku cari apa lagi ambil je la.” Sengih Amani dengan selamba.
               “Okey. Selalu kitaorang tunggu kau, so kali ni kau pula yang tunggu boleh?Aku dengan Maya nak cari buku dulu.” Amani membuat gaya okey.
              “Alia sini sekejap. Aku dah jumpa buku yang kau cari.” Maya memanggil Alia.
              “Serius? Jap-jap.” Alia terus melangkah pergi mendapatkan Maya. Pada ketika itu telefon milik Amani berbunyi. Dia melihat nama yang tertera lalu dia tersenyum.
              “Waalaikumussalam. Abang Amar dekat mana? Kata nak jumpa Amani hari ni?” Soal Amani dengan wajah gembira.
              “Abang dekat belakang Amani la.” Sengih Amar. Amani terkejut lalu menoleh sebelum dia mendekati abangnya.
               “Macam mana abang tau Amani dekat kedai buku?” Soal Amani ingin tahu.
                “Dah sebelum datang sini tadi Amani cakap nak beli buku. Abang terus ke sinilah.” Jawab Amar lalu memasukkan handphone miliknya ke dalam poket seluar. Amani menghulurkan tangan lalu bersalam dengan abangnya.
               “Banyak beli buku?” Soal Amar sebaik saja terpandangkan bakul adiknya. Amani tersengih.
               “Macam biasalah bang. Jangan lupa belanja kitaorang makan sekejap lagi. Abang dah dapat gajikan .” Sengih Amani penuh makna.
               “Mana ada. Belum masuk lagi. Amani je la yang belanja abang hari ni.” Seloroh Amar. Amani mencebik.
               “Ni semalam ibu ada pesan. Dia minta kita pergi ziarah nek Pah. Kita pergi nak?” Amar memandang wajah adiknya yang ceria tadi terus berubah.
              “Amani tak nak pergilah.Abang pergi je la sorang-sorang eh.” Amani terus melangkah . Sebut saja tentang keluarga nek Pah Amani pasti akan berdalih. Amar menghela nafasnya dengan berat.
            “Amani tak kesian dekat nek Pah ke? Dia nak sangat jumpa Amani tau.” Amar mengekori adiknya dari belakang. Namun Amani hanya mengambil langkah berdiam diri. Dia bukan tidak kasihan pada nek Pah tetapi dia belum lagi bersedia untuk menemui nek Pah.
            “Amani je ke perlu kasihan nek Pah. Habis tu Amani sendiri siapa yang nak tolong kesiankan?” Soal Amani sebelum melangkah pergi. Amar melepaskan keluhan berat.
           SELESAI memborong buku-buku di kedai popular, Amani serta rakan-rakannya mengikuti Amar dari belakang. Abangnya sudah berjanji untuk belanja makan mereka bertiga.
         “Orderlah apa lagi. Amani kata lapar sangat .” Arah Amar . Dia menilik menu di tangannya. Amani tersengih lalu menyiku teman-temannya.
          “Korang nak makan apa. Order cepat. Abang Amar belanja jangan risau.” Amani memandang Alia dan Maya yang sedang menilik menu yang tertera.
         “Seganlah aku. Asyik abang kau je yang belanja. Kita bila pula nak belanja dia makan?” Soal Alia. Amar terus memandang Alia.
          “La tak apalah. Lagipun korang ni kan masih pelajar. Tunggulah korang kerja barulah belanja abang Amar. Sekarang ni makan dulu. Kita isi perut dulu lepas tu bolehlah jalan lagi.” Jawab Amar.
          “Tak yah nak malu-malu. Hari ni bolehlah nak paw abang aku.” Sengih Amani pada Maya dan Alia.
           Sementara menunggu makanan yang di pesan tiba, Amani menuju ke toilet bersama Maya. Tinggallah abangnya dengan Alia di meja makan.
          “Amani abang kau tu baikkan. Untung kau ada abang. Aku jugalah yang tak ada abang. Aku ni anak tunggal.” Ujar Maya sewaktu mencuci tangan di sinki. Ketika itu Amani baru saja keluar dari bilik air. Amani menuju ke sinki lalu di cuci tangannya. Sempat Amani membetulkan shawl yang di pakainya.
       “Abang Amar aku tu memang baik. Aku pun bertuah sebab ada abang sebaik dia. Cumanya abang aku tu tak nak kahwin je lagi. Katanya selagi aku tak kahwin selagi tu la dia tak nak kahwin.” Jawab Amani.
       “Tengok betapa sayangnya abang Amar kau tu pada kau. Sanggup tu membujang tak nak kahwin selagi kau tak kahwin.”
      “Aku kahwin? Tak naklah. Aku malas nak fikir. Cukuplah apa yang jadi dulu. Aku rasa seriklah. Jomlah kita keluar makan. Perut aku dah lapar ni.” Jawab Amani. Maya memahami apa yang di rasai oleh Amani. Ada peristiwa yang cukup pahit Amani tanggung suatu ketika dulu sewaktu dia baru je tamat dari matrikulasi. Maya dan Amani berjalan seiringan menuju ke luar.
          Apa yang terjadi pada Amani dulu cukup melukakan hatinya. Dia tidak mahu lagi mengungkit perkara itu. Bila dia mendapat tawaran sambung ijazah terus dia buat keputusan. Dia meninggalkan kampung halaman dan berhijrah ke sini untuk menuntut ilmu. Pada masa yang sama juga dia mahu melupakan peristiwa yang berlaku dulu. Dia di umpat dan di keji oleh orang kampung sedangkan dia sendiri tidak tahu apa salah dirinya. Semenjak peristiwa itu juga Amani langsung tidak mahu bertemu dengan keluarga nek Pah lagi walaupun di pujuk berkali-kali oleh keluarganya. Perasaan sakit hati dan marah masih lagi bertapak di dalam dirinya.
         Sewaktu menuju ke meja makan, Amani langsung tidak perasan yang dia melintasi kawasan licin.  Dia langsung tidak sedar papan kuning yang di letakkan di situ.  Dia hampir-hampir tersunggkur namun sempat di tarik oleh seseorang.
        “Hati-hati.” Sapa suara seseorang. Maya menoleh ke belakang. Dia tidak perasan yang Amani tiada di sisinya. Matanya hanya di halakan pada meja makan di mana waktu itu makanan yang mereka pesan baru saja tiba. Amani mendongakkan kepalanya lalu memandang pemilik suara itu.
         “Sorry dan terima kasih.” Ujar Amani lalu menarik tangannya dari pegangan lelaki tersebut.
        “Amani kau okey ke? Apasal kau ni ikut situ. Kau mengelamun eh tadi?” Soal Maya sewaktu mendekati Amani.
          “Ye kot. Aku tak perasan. Fuh nyaris-nyaris nak tersungkur. Lantai licin aku tak perasan langsung .” Jawab Amani sewaktu memandang wajah Maya .
          “Tu la berangan lagi. Kau fikir apa?” Maya geleng kepala.
          “Amani.. Kenapa ni?” Soal Amar yang muncul di situ. Alia hanya menunggu di meja makan. Dia melihat dari jauh .
          “Tak ada apa la abang. Amani nak terjatuh tadi sebab tak perasan langsung lantai dekat sini licin. Jomlah makan.” Jawab Amani lalu menarik lengan abangnya.
          “Terima kasih ya Encik….” Soal Amani sewaktu memandang lelaki yang menariknya sebentar tadi.
            “Just call me Rafique.” Senyuman manis di hadiahkan pada Amani.
            “Terima kasihlah Encik Rafique. Adik saya ni memang suka mengelamun sikit.” Jawab Amar. Rafique menyambut salam yang di hulurkan oleh Amar.
            “Sama-sama. Kebetulan saya nak ke toilet. Lain kali hati-hati ya cik.” Jawab Rafique lalu melangkah pergi. Amani juga turut melangkah bersama-sama abangnya dan juga Maya .
            “Handsome kan mamat tu tadi.” Sengih Maya. Amani mencebik.
            “Kau ni Maya pantang nampak lelaki handsome kan.” Marah Amani.
            “Sudahlah tu. Rezeki depan mata ni kita makanlah dulu.” Arah Amar pula. Dia sudah menarik pinggannya.  Mereka mula menjamu selera tanpa mempedulikan orang sekeliling.
             Saat itu, Syed Rafique yang baru saja keluar dari toilet melihat gadis tadi sedang menjamu selera. Tanpa di sedari bibir Rafique mengukir sebuah senyuman manis sebelum dia meninggalkan restoran tersebut. Dia baru saja selesai makan bersama Acad sebentar tadi.     
   
   

                      **************************************************
BAB EMPAT

             SESEKALI mata Acad melirik pada majikannya Rafique yang berada di tempat duduk belakang. Dia melihat senyuman Syed Rafique. Dahinya berkerut semacam.
             “Encik Rafique okey ke?” Sapa Acad . Syed Rafique menoleh ke depan.
            “Saya okey je. Kenapa awak nampak saya tak okey ke Acad?” Soal Syed Rafique dengan selamba.
             “Tak adalah. Pagi tadi bukan main Encik Rafique moody sekarang ni pula dah tersenyum sorang-sorang.” Soal Acad. Ketika itu sekali lagi Syed Rafique tersenyum.
              “Tak adalah. Saya senyum sebab teringat dekat budak perempuan tadi. Main jalan je sampaikan tak nampak lantai licin. Entah apa yang dia mengelamun pun tak tahulah.” Jelas Rafique. Dia teringat pada wajah manis milik Amani.
             “Dekat mana tu Encik Rafique jumpa dia?” Soal Acad.
             “Dalam restoran yang kita makan tadi tu la.” Acad tersenyum.
             “Mesti budak tu comelkan? Kalau tak tak adalah Encik Rafique tersenyum je tengok dia.” Seloroh Acad.
           “Comellah juga.” Jawab Syed Rafique dengan selamba lalu membawa keluar telefon pintarnya.
           “Tak tanya ke nama dia?” Soal Acad lagi. Rafique terdiam seketika dan cuba mengingati nama budak perempuan yang comel tadi.
            “Kalau tak salah saya nama dia Amani. Itu pun terdengar sebab kawan dan abang dia panggil.” Jawab Syed Rafique lalu menunduk merenung telefon pintarnya. Ada mesej masuk lalu dia di bukanya.
            “Acad dua tahun lepaskan awak pernah jumpa ke perempuan yang sepatutnya menjadi isteri saya?” Soal Syed Rafique dengan tiba-tiba. Dia menghela nafasnya dengan berat apabila membaca mesej dari neneknya yang ingin dia bertemu dengan keluarga perempuan tersebut dan meminta maaf.
               “Saya tak pernah jumpa pun dia. Yalah saya selalu tunggu Tuan Zainal dekat kereta.  Saya tak pasti bagaimana rupa dia. Nama dia pun saya dah lupa. Kenapa Encik Rafique tanya ni?” Soal Acad dengan pelik. Setahunya Syed Rafique langsung tidak mengambil peduli ‘tentang perempuan tersebut .
              “Nenek bising lagi minta saya jumpa keluarga perempuan tu.” Jawab Syed Rafique dengan keluhan.
             “Encik Rafique tak nak jumpa dia ke?” Acad memandang majikannya melalui cermin. Kereta yang di pandu olehnye berhenti di hadapan lampu isyarat merah.
            “Entahlah. Nanti-nantilah saya jumpa mereka.” Acad menggelengkan kepalanya.
             “Encik Rafique tahu tak apa yang jadi dekat sini selepas Encik Rafique terbang ke luar negara? Apa yang jadi dengan keluarga Encik Rafique dan keluarga perempuan tu?” Acad cuba memancing Rafique.
              “Saya tak tahu dan saya tak nak ambil tahu langsung ketika itu. Yang saya tahu saya harus pergi Acad. Ada yang lebih memerlukan saya saat itu .” Mudah saja jawapan Syed Rafique.
             “Encik Rafique sedar tak pada hari yang Encik Rafique pergi itu adalah hari pernikahan Encik Rafique dengan perempuan yang di pilih oleh Puan Sharifah Maimun.” Jelas Acad.
             “What. Hari yang saya naik flight tu adalah hari pernikahan saya? Awak biar betul Acad. Saya tak tahu menahu langsung pun tentang ni?” Soal Syed Rafique dengan terkejut.
             “Saya tak tipu Encik Rafique. Betul. Memang nek Pah dan mommy encik rancang majlis ni tapi encik Rafique menghilangkan diri tanpa memberitahu mereka .” Acad mula mengimbau peristiwa yang berlaku dua tahun yang lalu. Dia mahu Syed Rafique berfikir dengan apa yang telah dia lakukan dua tahun yang lalu.
            “Habis tu apa jadi dengan pernikahan tu?Saya perlukan masa waktu tu. Banyak benda yang buat saya rasa tertekan.”  Jelas sekali wajah Syed Rafique terkejut. Jadi baju melayu yang di letakkan di atas katilnya dulu adalah pakaian untuk akad nikahnya. Ketika itu dia hanya sekilas pandang pada baju melayu tersebut sebelum menarik luggage miliknya.
            “Encik tak tengok ke borang permohonan kahwin semua tu? Bukan Encik Rafique ke yang isi semua dan sign? Saya pun tak tahu dengan detail sangat. Ada baiknya Encik Rafique tanyakan sendiri pada nenek Encik Rafique. Dia tahu apa yang terjadi pada keluarga perempuan tersebut.” Jelas Acad lagi.  Syed Rafique termenung seketika.
           “Borang kahwin. Aaah la saya ada isi sebab nenek yang suruh,waktu tu saya plan nak kahwin dengan Nadira tapi tu la lain pula jadinya. So sebab ni la  nenek nak saya pergi jumpa keluarga dia dan minta maaf?” Soal Rafique. Acad menganggukkan kepalanya. Rafique mula teringat pada permintaan nenek yang beria-ria minta dirinya pergi berjumpa dengan perempuan itu dan keluarganya.
           “Lebih kurang begitulah Encik Rafique. Sampai ke hari ni kami semua masih tertanya-tanya kenapa Encik Rafique buat keputusan melulu dengan melarikan diri jauh ke negara orang. Kalau Encik Rafique tak setuju dengan penjodohan tersebut Encik Rafique boleh bawa berbincang tetapi awal-awal lagi Encik Rafique dah pergi jauh. Kenapa tak nak berikan peluang pada diri Encik Rafique? Nenek Encik Rafique lakukan semua ni bersebab.” Syed Rafique membisu.
           Soalan yang di tanyakan oleh Acad langsung tidak di jawab oleh Rafique.
           AWAL pagi lagi Amani bersiap-siap. Shawl sudah pun berada di kepalanya lalu di pinkan. Dia harus keluar awal pagi ini memandangkan dewan kuliahnya agak jauh sikit dari asrama.
          “Amani.. kau dah siap belum. Jomlah kita gerak sekarang.” Panggil Alia di luar sambil mengetuk pintu bilik Amani.
          “Ya sekejap. Aku dah siap ni. “ Jerit Amani. Dia mengambil beg serta failnya. Dia menilik jam di pergelangan tangan yang sudah menunjukkan angka lapan pagi.  Kelas mereka bermula jam sembilan pagi namun mereka keluar awal untuk ke bangunan yang agak jauh sikit dan pada masa yang sama juga mereka perlu mengisi perut awal pagi memandangkan kelasnya agak padat sikit hari ini.
            “Maya .. Maya… Aku nak pergi kelas ni. Bangunlah. Kau ada kelas nanti pukul sepuluh. bangun tau.” Amani mengejutkan teman sebiliknya Maya. Dengan bermalasan Maya menyahut.
            “Hmmm ya ya.. Nantilah aku bangun. Aku mengantuk ni siapkan assignment malam tadi. Lepas subuh baru aku tidur tau.” Ujar Maya dengan mata yang terpejam. Jenuh dia mengadap laptop miliknya menyiapkan assignment yang melibatkan coding. Banyak eror yang keluar dan perlu dia baiki. Perah otak dia semalaman.
            “Ya aku tahu. Tapi jangan lupa bangun jangan sampai kau terlepas pergi kelas pula. Aku pergi dulu.” Tambah Amani. Ketika itu Maya membuka sedikit matanya lalu memandang Amani.
            “Okey Amani. Terima kasih kejutkan aku.” Maya menenyehkan matanya berkali-kali. Kepalanya turut terasa berat. Namun dia tetap bersyukur kerana assignment nya sudah siap dan hari ini dia hanya ada satu kelas saja. Maya merupakan pelajaran jurusan Teknologi Maklumat manakala Amani dan Alia pula mengambil jurusan perniagaan.
           “Sama-sama. Bye.” Amani menuju ke pintu keluar. Dia memulas tombol lalu melihat Alai yang sedang bersandar di tepi tangga .
         “Alia jomlah.” Panggil Amani. Alia yang sedang ralit membelek nota terkejut lalu memasukkan nota tersebut  ke dalam fail. Dia kemudiannya mendekati Amani dan mereka berjalan seiringan menuju ke bangunan yang terletak di atas bukit sana.
          “Maya dah bangun belum?” Soal Alia. Amani tersenyum.
          “Aku dah kejutkan dia tadi. Kasihan dia lepas subuh baru tidur siapkan assignment. Nasib baik hari ni dia satu kelas je . Balik nanti bolehlah dia qadha tidur balik. Mata dia punyalah lebam tak cukup tidur.” Jawab Amani.
         “Hidup sebagai pelajar macam ni la Amani. Nak berjaya kenalah usaha lebih. Tidur ke tak tidur tu sudah menjadi perkara biasa hidup sebagai mahasiswa dan mahasiswi.” Jawab Alia pula.
              “Be….” Belum sempat Amani berbicara kedengaran bunyi hon yang mengejutkan mereka dari belakang. Amani dan Alia terus berhenti melangkah dan menoleh ke belakang untuk melihat siapa yang berani bunyikan hon pada mereka.
          “Amani, tu pensyarah kesayangan kau Encik ulat bulu. Nampak je dia kita dekat sini.” Alia menyiku Amani. Dengan geram Amani mengetap bibir lalu merenung Alia dengan tajam.
           “Good morning Amani, Alia. Awal hari ni. Awak berdua nak ke mana ni?” Soal Encik Kamarul sebaik saja menurunkan cermin keretanya. Amani dan Alia mempamerkan senyuman manis pada pensyarahnya.
         “Nak pergi kelaslah Encik Kamarul. Kami dah lewat ni. Pergi dulu ya.” Jawab Amani lalu melangkah ke depan.
          “Ye ke. Kelas korang dekat mana? Lagi satu dah sarapan pagi ke belum ni?” Soal Encik Kamarul dengan ramah sekali.
            “Ini yang aku tak suka ni. Kalau keluar awal pagi mesti terserempak dengan Encik ulat bulu ni.” Gerutu Amani dengan perlahan.
             “Apa awak cakap Amani? Saya tak dengarlah.” Sapa Encik Kamarul.
             “Amani cakap kelas kami dekat bangunan atas bukit sana.  Sarapan pagi jap lagi. Maaf ya Encik Kamarul minta diri dulu takut lambat.” Jawab Alia bagi pihak Amani.
               “La kalau macam tu biar saya hantarlah ke sana. Boleh kita sarapan pagi sama-sama.” Encik Kamarul mula menawarkan diri.
               “Tak apalah Encik Kamarul. Jangan nak susahkan diri. Pergi dulu ya. Assalamualaikum.” Jawab Amani  lalu menarik lengan Alia. Dia perlu bergegas dari situ. Malas dia nak melayan karenah Encik Kamarul pepagi ni.
               “Kalau macam tu hati-hati ya.” Jerit Encik Kamarul. Alia menoleh lalu tersenyum. Amani langsung tidak menoleh. Dia meneruskan langkahnya dengan cepat sekali.
                “Mazlyn kau tengoklah tu Encik Kamarul. Kalau dengan Amani bukan main lagi dia. Kalau dengan kau?” Soal seseorang pada perempuan yang bernama Mazlyn. Matanya masih leka melihat telatah Encik Kamarul sebentar tadi.
              “Kau ni saja nak panaskan hati aku ke Wina?” Soal Mazlyn denga geram. Dia mula menyusup keluar dari celahan pokok bunga. Wina terus mengekori Mazlyn dari belakang.
            “Mana ada aku panaskan hati kau. Aku cuma cakap je Mazlyn. Kau tu yang syok dekat Encik Kamarul. Dekat kampus kita ni ramai student lelaki yang handsome pasal apa yang kau berkenan dengan Encik Kamarul tu. Kau pun tahu yang dia ada hati pada Amani.” Bebel Wina membuatkan Mazlyn terus berhenti melangkah. Dia menoleh dan merenung tajam pada Wina.
             “Apa tak betul ke yang aku cakap?” Soal Wina dengan lurus.” Mazlyn kemudiannya memandang ke depan kembali sebelum melangkah pergi. Soalan Wina di biarkan sepi. Malas dia menjawabnya. Salahkah dia menaruh hati pada pensyarahnya sendiri?
             ENCIK Hisham baru saja pulang dari kebunnya dengan menaiki motorsikal. Di tempat duduk belakang motornya ada setandan pisang baru baru saja masak di kebunnya. Dia kemudiannya memberhentikan motorsikalnya di tepi pintu dapur lalu turun.
            “Bang air.” Ujar Puan Sa’adah lalu di hulurkan segelas air masak untuk suaminya.
           “Terima kasih. Tak lama lagi masaklah buah-buahan kita dekat kebun. Balik Amani dengan Amar nanti mulalah diorang berebut nak makan.” Jawab Encik Hisham lalu menyambut gelas yang berisi air minuman. Selepas membaca Bismillah terus dia meneguk air tersebut. Dahaga sungguh tambahan pula keadaan cuaca yang panas sekarang ini.
            “Alhamdulilah. Menjadilah buah-buahan kita tahun ni bang.” Jawab Puan Sa’adah dengan senyuman.
            “Alhamdulilah. Rezeki Allah. Pisang ni jangan lupa buatkan lepat pisang untuk abang.” Encik Hisham menghulurkan gelas tadi kepada isterinya.
             “Yalah bang. Nanti saya buatkan lepat pisang kesukaan abang tu.” Encik Hisham kemudiannya mengibas-ngibas wajahnya dengan tuala kecil. Selepas ini boleh dia naik untuk membersihkan diri.
              “Mak Pah ada hubungi awak lagi ke?” Soal Encik Hisham dengan tiba-tiba. Puan Sa’adah tersentak.
              “Saya ada hubungi dia bang tanya khabar. Yalah dengar kata tempoh hari dia tak berapa sihat. Dia asyik bertanyakan tentang Amani bang. Bagaimana keadaan Amani sekarang ni.” Jelas Puan Sa’adah pada suaminya.
              “Amani pula macam mana?” Soal suaminya.
              “Amani macam tu la bang. Asal saya buka cerita pasal nek Pah mulalah dia nak mengelak. Saya pun tak tahulah nak buat macam mana. Abang rasa macam mana? Kalau berterusan begini susahlah bang. Mak Pah datang sini sebelum ni dia tak nak jumpa apatah lagi kalau kita ke rumah mereka.” Jelas Puan Sa’adah.
             “Amani masih terkilan lagi tu. Yalah anak kita tu kena keji dan di cemuh sebab peristiwa tu. Mana mungkin Amani boleh lupa. Macam ni la. Abang rasa awak bagitahu pada Mak Pah yang Amani akan balik cuti semester nanti. Jadi inilah masanya untuk Mak Pah jumpa Amani.Biar diorang duduk lama sikit dekat sini.” Encik Hisham memberikan cadangan.
           “Lagipun kita perlu jernihkan semula hubungan Amani dengan Mak Pah. Mereka tak bersalah. Yang salah adalah cucunya yang menghilangkan diri waktu tu. Kalau memang Amani dengan cucu Mak Pah tu berjodoh pasti mereka akan bersatu tetapi kalau tak ada jodoh nak buat macam mana. Sekurang-kurangnya kita telah berusaha. Bukan kita yang menentukan jodoh mereka. Kita ni boleh merancang saja Dah.” Terang Encik Hisham panjang lebar.
           “Nanti saya bagitahu pada Mak Pah. Memanglah kalau ikutkan hati, perasaan marah dulu masih bertapak di dalam hati saya bang tapi nak buat macam mana. Benda dah jadi. Mulut-mulut orang pun dah berhenti mencemuh dan bercerita tentang Amani bang. Saya terkilan juga dengan tetangga kita yang menuduh  bukan-bukan pada anak perempuan kita. Amani tu anak yang baik mengikut je kehendak kita dan juga arwah nenek dia.” Jawab Puan Sa’adah. Rindu pada anak perempuannya.
              “Orang yang tak tahu cerita sebenar bolehlah nak mencemuh sana sini. Biarlah mulut orang nak cakap apa pun. Dah lumrah kehidupan kita atas dunia ni tak selalunya senang. Yang kaya tak semestinya akan hidup bahagia apatah lagi kalau yang miskin. Ujian sentiasa ada datang menguji kita. Abang tetap bangga dengan Amani. Dia anak yang tabah dan kuat. Biar di cemuh biar di keji tetapi Amani hanya mengambil langkah mendiamkan diri. Abang faham perasaan dia. Cukuplah kita biarkan dia memendam rasa dalam tempoh dua tahun ni” Tambah Encik Hisham lagi sebelum dia bangun dan menuju ke dalam. Dia ingin menyegarkan dirinya terlebih dahulu sebelum berehat.     



Bersambung..

NotaTersepit: Masih jauh lagi cerita ni haaaa. Moga siap dalam bulan Ramadhan/ lepas raya . Mudah-mudahan :)

No comments:

Post a Comment

Tq sudi komen.:D