SELAMAT DATANG KE BLOG AYRA ZAHRA.TERIMA KASIH KEPADA MEREKA YANG SUDI MELAWAT KE BLOG INI.SEBARANG COPY PASTE TIDAK DIBENARKAN SAMA SEKALI.THANKS

Followers

Thursday, January 31, 2013

[NOVEL] : DIRIMU SATU BAB 11

Assalamualaikum u oll..



Sambungan Dirimu satu.Aku makin excited nak siapkan 
 cerita ni.Heheheh.Tq yg baca ye.



 Kahlil Gibran mengatakan, "Hidup tanpa cinta itu seperti pepohonan tanpa bunga pun tanpa buah." 


BAB 11





“GERAAAMMNYAAAA aku, rasa nak bagi penampar free je dekat muka mamat perasan tu.Selamber badak dia bawak lari aku punya selipar.Siaplah dia kalau aku jumpa dia lagi tahulah nanti aku kenakan dia cukup-cukup” Aku sudah membebel dalam kereta sambil mengepal kedua-dua belah tangan aku.

“Cuba kau cerita dengan aku apa yang dah jadi tadi?” Soal Alia sambil memandang ke arah muka aku.

“Mamat perasan tu la , si Rafique.Dah la semalam terjumpa dia di Taman Mini Malaysia hari ni terjumpa pula dekat Pantai ni haa.Tak ada muka orang lain ke lagi dekat muka bumi ni?Asal terserempak dengan dia ada saja yang buat aku angin semacam .Ada je benda tak kena dan ada saja kejadian yang memalukan .Huh...” Ujar aku lagi sambil mengeluh dan aku membuang pandang ke arah tingkap kereta.

“Jangan-jangan kau berjodoh tak dengan dia.Ye la asyik dua tiga menjak ni asyik bertembung je?” Sampuk Maya pula .

“Betul akak setuju tu.Mana tahu kot dia jodoh dari Allah untuk Amani.Orang kata jodoh ni rahsia Allah.” Kak Sofea pula menambah.

“Ish tak nak la Amani.”
“Jangan kata tak nak.Yang tak nak tu la yang selalu dapat.Lagipun aku tengok si Rafique tu baik je dah la handsome.” Tambah Alia.

“Korang ni menangkan si Rafique je aku dengar.Tidakkah korang kesian dekat aku ni.Dah la selipar aku kena ambil dengan mamat tu.Dia pijak istana pasir yang kita bersusah payah dirikan.Korang tak rasa apa-apa ke?” Soal aku pada mereka bertiga.

“Memanglah rasa geram je bila tengok istana pasir tu hancur, tapi kita datang untuk enjoy kan.So janganlah ambil kisah sangat.”.Balas Maya pula

“Errmmm suka hati koranglah.Kak nanti kita singgah kedai selipar eh, nak beli selipar la takkanlah nak jalan dengan selipar sebelah.”

“Ok apa sebelah , ala-ala Cinderella gitu.” Usik Kak Sofea sambil tergelak.Si Alia dengan Maya kemain lagi ketawa.Kang aku cubit kang baru tahu.Sabar je la.

“Cinderella la sangat.Cinderella kasut kaca ni selipar kak.Jauh nau bezanya.” Aku menjawab pula.Mereka apa lagi ketawa la.

“Cinderella zaman moden kenalah lain sikit.Tak gitu Maya.” Alia menyampuk sambil menyiku Maya disebelahnya.Maya tergelak sambil mengiakan.Aku menghadiahkan satu jelingan buat Alia dan Maya.

SETELAH seminggu aku berada di rumah Mak Long , banyak tempat sudah kami semua jelajah dan meronda.Maka hari ni kami semua haruslah berangkat pulang ke Kuala Lumpur.Sepanjang seminggu berada di Melaka memang tak di nafikan sangatlah melihat keindahan Melaka yang sememangnya penuh dengan sejarah warisan dunia.

“Amani dah siap kemas ke?” Kedengaran suara Mak Long yang baru muncul dari dapur .
“Dah Mak Long.Amani tunggu Maya dengan Alia la ni.Diorang tak siap lagi.” Jawab aku yang sedang menonton televisyen di ruang tamu.Mak Long juga turut melabuhkan punggungnya bersebelahan aku.

“Amani..Mak Long ada hal sikit nak bagitahu Amani .” Ujar Mak Long dengan gelisah.Ada yang tak kena ke ni?

“Mak Long nak bagitahu apa?” Soal aku sambil berkerut dahi.Kini tumpuan mata aku tidak lagi pada skrin televisyen tapi terus anak mata aku memandang kearah Mak Long.
“Kalau suatu hari nanti Amani dapat tahu yang .........

“Amani aku dah siap ni.” Kedengaran suara Alia yang baru saja turun tangga sambil membawa begnya.Di belakang pula di ekori Maya yang turut sama turun tangga.Aku terus berpaling ke arah mereka.

“Erk Mak Long cakap apa tadi dekat Amani?” Soal aku lalu mengarahkan kembali mata ke wajah Mak Long

“Errm tak ada apa-apa.Lain kalilah ye.Ni Mak long kirim barang sikit dekat Ibu kamu nanti bagi dekat dia ye.” Dalih Mak Long.Alahai aku tak berapa dengar apa yang Mak Long cakap tadi.Apa yang Mak Long cuba sampaikan tadi.Aku tak faham.
“Baiklah Mak Long.”  Balas aku sambil tersenyum.

“Sebelum korang bertolak balik, makan tenghari dulu sini ye.Mak Long dah masak tadi, nanti tak payahlah korang berhenti makan on the way balik nanti.” Ujar Mak Long.
“Boleh sangat Mak Long.Amani pun lapar ni.” Tambah aku lagi sambil tersengih.
“Kau memang bab makan memang tak boleh tolak ansur .Makan je kerja .Ish .” Bebel Alia sambil mencebik bibirnya ke arah aku.

“Eleh mengata orang kau pun sama cik Alia oit.” Tambah Maya pula sambil melabuhkan punggungnya di sofa belah kiri aku.Mak Long hanya tersenyum melihat gelagat kami.
“Dah tak payah nak bertekak.Semua boleh makan.” Tambah Mak Long pula.Kami bertiga sudah tersengih malu.Over betul kalau sebut bab makanan.Siapa yang tak suka makan hoii...

Kereta Proton Preve milik Maya sudah pun berhenti di depan pintu pagar rumah aku.Akhirnya sampai sudah rumah aku.Boleh tahan penat duduk dalam kereta walaupun bukan aku yang drive.

Aku menanggalkan tali pinggang keledar lalu membuka pintu dan melangkah keluar dari kereta Maya.Seterusnya aku membuka bonet kereta Maya untuk mengambil beg aku dan juga barangan yang di kirim oleh Mak Long.Alia turut sama menyertai aku.Esok malam Alia pula akan bertolak balik ke kampung halamannya di Kelantan.Maya juga turut keluar sama dari perut kereta.

“Thanks Maya.Nanti bosan-bosan kau call la aku nanti kita pergi meronda berdua.” Ujar aku sewaktu bersalaman dengan Maya lalu tubuhnya aku peluk .

“Alright.Aku nak kena settle kan hal keluarga aku pula.” Balas Maya sambil mengelauh panjang.Ye aku tahu walaupun Maya tersenyum riang dengan kami tetapi masalah keluarganya masih belum lagi pulih.Oleh sebab itu aku suruh Maya ikut kitaorang holiday.Aku nak dia tenangkan diri dan mencari semula kekuatan untuk berdepan dengan masalah keluarganya.

“Untunglah korang boleh pergi jalan-jalan.Sedih aku.Esok aku dah nak balik kampung.Korang berdua bila nak datang kampung aku holiday.” Kedengaran suara Alia yang sedih

“Ala janganlah sedih.Nanti ada masa sesuai kita plan cuti dekat Kelantan ok.Aku bagi can kau bercuti sakan dekat kampung.Nanti sem depan kita jumpa ok.” Maya pula membalas.
“Betul tu aku setuju.Nanti kita buat plan pergi holiday ke kampung kau pula.Jangan sedih tahu.Kalau kau rasa tak boleh tidur sebab rindukan aku kau skype je la dengan aku.” Sampuk aku sambil tergelak.

“Eleh .Aku rasa aku tak rindu kau kot.Aku lagi suka sebab bebas dari kau sekejap.” Balas Alia yang sudah kembali ceria.

“Amboi tak sayang mulut Nampak.Ok sem depan kau tidur luar.” Aku cuba mengugut Alia sambil mengangkat kening.

“Amboi kejamnya kau Amani.Tak apa kalau kau bagi aku tidur luar aku merempat di bilik Maya.Boleh kan Maya?” Soal Alia pada Maya pula.Maya hanya tersenyum dan mengangguk.Alia sudah tersenyum lebar.Akhirnya kami bertiga ketawa serentak.

“Ok Alia , Amani aku gerak balik dulu,korang nanti apa-apa call la aku eh.Alia jumpa sem depan tau.Muah muah..” Maya bersalaman dengan Alia sambil berkata muah muah.
“Hati-hati tau bawa kereta.” Aku pula menyampuk.

“Baik kawan-kawan ku.” Tingkah Maya lalu membuka pintu kereta.Selepas itu kereta milik Maya sudah pun bergerak meninggalkan kami berdua di luar pagar .
“Jom masuk Alia .” Ujar aku sambil mejinjit beg dan barang yang di kirimkan oleh Mak Long.Alia mengekori aku dari belakang.

SELEPAS menunaikan solat maghrib berjemaah sebentar tadi aku dan Alia terus menuju ke bilik untuk membuka telekung.Sekejap lagi boleh makan malam.Aku dan Alia berjalan menuju ke tangga untuk turun ke tingkat bawah.Aku menjenguk di meja makan, Ibu aku tiada di situ mesti dia berada di dapur.

“Ibu..Ibu ...”. Aku memanggil ibuku.
“Ye ibu di dapur sayang.” Laung ibu aku pula.Aku menjenguk ibuku di dapur yang sedang memasukkan lauk pauk di dalam mangkuk.

“Ibu ..Amani tolong eh?” .Aku mula mengangkut pinggang mangkuk yang untuk di bawa keluar ke meja makan yang tersedia di ruang tamu.
“Boleh sayang.Ni Alia mana?” Soal ibu aku pula.

“Caakk saya di sini mak cik.” Alia sudah terjengkul di muka pintu sambil tersengih.
“Nasib baik mak cik tak terkejut.Alia ..Alia..” Kedengaran suara ibuku pula.
“Nak Alia tolog apa-apa tak mak cik?” Tambah Alia lagi.

“Eh tak payahlah .Alia kan tetamu kami.” Ibuku menghalang niat Alia yang sudah pun memegang jag air.

“Alah tak apalah mak cik , biar Alia tolong eh bawa air ni ke depan.” Tingkah Alia lagi terus melangkah ke ruang tamu.

“Biarkan je ibu, si Alia ni tengah rajin.” Ujar aku sambil tergelak.
“Tambahlah lagi Alia jangan malu-malu.” Kedengaran suara abah menegur Alia sewaktu kami tengah ralit dengan menjamu selera.

“Alia kau janganlah malu dekat abang aku pula.” Usik aku.Alia hadiahkan aku penyepit ketam dekat aku.

“Adoiii sakitnyaa....” Tingkah aku.Waktu itu muka Alia kemerah-merahan apabila abang Amar aku memandang ke arahnya.
“Eh kenapa pula tu?” Soal Ibuku.
“Tak ada apa-apa ibu, Alia ni malu dengan abang.” Balas aku sambil mengeyitkan mata aku ke arah Alia.Masam mencuka Alia.

“La kenapa nak malu-malu Alia.Relax la abang Amar tak makan oranglah.” Usik abang Amar sambil tersenyum manis ke arah Alia.Apa lagi menggelabahlah minah ni.Merahnya muka Alia menahan malu.

“Dah-dah kamu berdua jangan nak mengusik Alia, karang sampai ke sudah Alia tak makan .Kamu jangan layan budak dua orang ni Alia .Bab membuli memang juara.” Kedengaran suara abah aku menyampuk.

“Abang ni  abah yang suka membuli .Adik tak.” Tingkah aku membela diri.
“Eh eh mengata kita pula.Adik pun sama.Dah la tak malu minta hadiah dengan si Am.” Abang aku dah mula dah.Aku memijak kaki dia yang berada di bawah meja.

“Ehem..ehem.Jangan nak bertekak depan rezeki pula.Makan dulu.Kalau nak membuli ke nak bercerita ke apa ke tunggu lepas habis makan.” Kedengaran abahku memberi amaran kecil kepada aku dan abangku.Ibuku di sebelah abah boleh tersenyum lagi.Ibu memang masak benar perangai abah aku tu.

“Siap abang kejap lagi adik kerjakan.” Aku berbisik perlahan pada abang Amar sambil menghadiahkan satu jelingan.

“Adik ingat abang takut ke dengan adik .” Abang aku pula berbisik sambil tersengih.Siap abang aku sekejap lagi.

Selepas solat Isyak aku dan Alia lepak di sofa yang terletak di ruang tamu sambil tengok TV.Aku mengambil remote astro lalu menekan channel satu tiga empat astro mustika HD.Sewaktu buka channel tersebut sedang di mainkan drama yang tengah naik sekarang ni iaitu drama Adam Dan Hawa yang di adaptasi dari novel.Aku ni memang suka tengok drama ni.Best kot.Watak utama yang menerajui drama ini adalah Aaron Aziz dan juga Nadiya Nissa.Cerita ni pun sudah bakal ke penghujung.Sama-samalah kita tengok kesudahannya.Time aku duduk rumah bolehlah tengok kalau dah balik kampus memang taklah.

Alia di sebelah aku ni pula tengah ralit tengok drama ni juga sambil membelek majalah wanita.Mata tengok TV tapi tangan pula asyik membelek majalah.
“Alia kau tengok tv ke kau belek buku ni?” Aku menyiku Alia di sebelah aku.
“Dua-dua “ .Balas Alia sambil tersengih.

“Ehem..Ehem..” Aku dan Alia berpaling serentak.
“Hai diam je.Tadi time makan kemain lagi mulut tu” . Abang aku sudah pun duduk si sofa belah sana.

“Abang jangan kacau kitaorang nak tengok cerita ni.” Aku memberi amaran pada abang aku.Alia hanya tersenyum dan kembali fokus pada televisyen.

“Adik nanti adik pergi rumah Mak Cik Som bila free.Siang tadi dia tanya pasal adik .” Abang aku memulakan cerita namum matanya juga terarah pada drama Adam Dan Hawa juga.

“Hah ye ke.Kenapa Mak Cik Som cari adik?” Soal aku dengan teruja.
“Amboi asal sebut Mak Cik Som  dah excited belum lagi abang sebuat pasal Am.Kalau abang cakap pasal Am confirm Amani melompatkan?” Usik abang aku.

“Abang jangan nak main-mainlah.Orang tanya pasal Mak Cik Som la bukan pasal Abang Am..” Dalih aku.

“Ye la tu.Abang tahulah adik suka dekat si Am tu.” Tambah abang aku lagi
“Mana ada.Abang jangan nak buat ceritalah .” Dalih aku lagi sambil mencampak bantal kecil ke arahnya.Namun dengan pantas abang Amar menyambutnya.

“Eleh ye la.Kalau tak betul kenapa muka adik merah je?” Abang aku membaling semula bantal kecil tadi ke arah aku.Terkena pula tocang rambut aku.Aku campak tepi bantal lalu mengemas kembali tocang rambut aku.

“Mana ada.Alia kenapa senyap je.Malu dekat abang aku eh?” Aku mengenakan Alia.
“Weh agak-agaklah kau ni pun, dah mata aku dok mengadap tv ni kan.” Tingkah Alia sambil menarik muka.

“Abang tak nak berkenalan ke dengan Alia ni.Esok malam dia dah nak balik Kelantan dah.” Usik aku lagi .Alia tayang muka blur.Mata terus di fokus pada Tv.Malas nak layan akulah tu.

“Amboi ubah topic nampak ?” Tingkah abang Amar pula.
“Abang bila nak tunang?” Soal aku pula sambil bersela pula di atas sofa.Mataku kini terarah pada muka abang aku.

“Errmm Ibu dengan Abah kata dalam dua minggu lagi .Alia pun datanglah sekali?” Balas abang aku sambil memandang Alia.

 “Errk maaflah abang Amar.Esok Alia dah nak balik kampung.Alia pergi nanti kenduri kahwin je la nanti eh .” Balas Alia sambil tersenyum.

“Eh awalnya.Hari tu bukan abang kata nak tunggu kewangan stabil dulu ke?” Soal aku pelik

“Ok jangan lupa datang nanti ye .” Ujar abang Amar sambil tersenyum manis.Lama sekali aku melihat abang aku memandang Alia.Haaa abang jangan tenung macam tu karang kalau Alia syok abang betul-betul tak ke naya nanti.Makan hati la Alia nanti.Ish minta jauhlah.
“Apa adik cakap tadi?” Soal abang aku.Amboi mentang-mentang Alia ada depan mata boleh dia tak dengar aku cakap aku.Memang nak kena nih.”

“Adik tanya kenapa awal sangat , bukan abang kata nak tunggu kewangan stabil dulu ke?” Tanya aku lagi sekali.

“Ibu dengan abah minta percepatkan.Keluarga kak Sofea pun nak satukan cepat-cepat.So abang pun ikut je la.” Aku aku sudah tersengih

“Amboi kemain sengih nampak seri pengantin  tu”. Usik aku sambil tergelak.Alia juga turut tersengih ke arah aku.

“Baru tahu ke?” Balas abang aku.Haa bagus abang dengan adik sama naik bab perasan.Ish ish ish..


 SaLaM KaSiH

No comments:

Post a Comment

Tq sudi komen.:D