SELAMAT DATANG KE BLOG AYRA ZAHRA.TERIMA KASIH KEPADA MEREKA YANG SUDI MELAWAT KE BLOG INI.SEBARANG COPY PASTE TIDAK DIBENARKAN SAMA SEKALI.THANKS

Followers

Tuesday, October 31, 2017

[E-NOVEL ] : INDAH ANUGERAH CINTAMU BAB 8 & 9

Assalamualaikum..

Lama nau kak ayra tak update cite dekat blog. Sejak ada anak kecik ni susah sikit nak ngadap lappy. Anak dah pandai main tekan2 keyboard haaa.. Tak pe la pelan2 kayuh siapkan mss ni. Anda boleh.Yeahhh.. IACM ada kaitan dengan novel Alahai Miss Blur tau. Kiranya jadi throwback kisah Hadif tapi lebih kepada kisah Hayyan sepupu Hadif. Sesiapa blm dapatkan novel Alahai Miss Blur boleh dapatkan dengan penerbitan Anaasa mahupun kedai buku. Nak beli dengan kak ayra sendiri pom boleh. Nanti Kak Ayra sign dan dapat free gift minidress keychain taw. Nak order roger2 kak Ayra dekat fb k. :D





   

BAB LAPAN



          
            “SORRY bro, aku lambat sikit. Kau dah lama ke lepak sini?” Soal Hayyan pada Hadif. Kerusi di tarik lalu di duduk setentang dengan Hadif.
              “Baru je lagi.  Kopi pun tak sampai lagi.” Jawab Hadif Fakhri.
               “Hai sampai ke sini kau ajak aku minum kopi. Apa dekat office tak ada orang yang boleh buatkan kopi untuk kau ke?” Hadif mengeluh.
              “Ada tu ada Hayyan, tapi aku belum jumpa lagi kopi yang kena dengan selera aku. Diorang buat ada yang manislah ada kurang kopi macam-macamlah. Semuanya tak kena dengan rasa yang aku nak.” Jawapan Hadif membuatkan Hayyan tergelak kecil.
             “Kau ni cerewet tak habis-habislah Hadif. Macam mana mama nak dapat menantu kalau begini gayanya.” Dahi Hadif berkerut. Di tenung wajah Hayyan.
               “Menantu? Aku belum bersedia lagi untuk kahwinlah. Apa kata kau saja yang berikan mama menantu.” Seloroh Hadif dengan selamba.
                “Aku? Kalau aku memanglah nak tapi masalahnya sekarang ni calon tu yang tak ada. Kalau ada dah lama dah aku tamatkan zaman bujang ni.” Jelas Hayyan dengan senyuman.
                 “Apa susah kau suruh je mama yang tolong carikan. Confirm dah ada senarai nama anak-anak perempuan kawan mama. Percayalah. Mama tu dah lama mahukan menantu. Buat masa ni pintu hati aku belum terbuka untuk mana-mana perempuan selepas Khay. Kalau Khay tak curang dengan aku dah lama kami kahwin tapi tu la bukan jodoh aku dengan dia. Sekarang ni berkepitlah dengan Tan Sri Herman tu.” Sebut saja nama Khay membuatkan hati Hadif.
              “Cerita lama usah di kenangkan Hadif. Lupakan si Khay. Cari pengganti baru. Biar dia dengan kehidupan dia dan kau dengan kehidupan kau. Okey?”.  Hanya anggukan saja yang di berikan pada Hayyan.
                “Dah dapat ke calon setiausaha kau tu?” Soal Hayyan.
                 “Dah. Minggu depan agaknya masuk kerja. Entahlah Hayyan. Macam mana projek kau tu? Dah selesai ke?” Soal Hadif. Ketika itu juga air minuman yang di order oleh Hadif tiba.
                 “Kau dah order tuk aku sekali eh. Terima kasih Hadif. Projek Alhamdulilah semuanya berjalan dengan lancar. Sekarang ni aku tunggu supplier hantar barang. Kau tahu sajalah bab menunggu ni la yang makan masa sikit. Biasalah.” Jawab Hayyan lalu menyedut orange juice miliknya.
                 “Biasalah tu Hayyan. Haaa dah start projek tu kau jangan lupa pula untuk turun site. Tengok sama tak dengan kau nak. Kadang-kadang pekerja dekat site ni suka bagi masalah juga. Aku ni selalu kena macam tu. Macam-macam karenah nak kena hadap tu tu la nak tak nak kena redhalah. Ini dah memang kewajipan kitakan. Hayyan kau tak rasa nak bercinta ke?” Duga Hadif dengan tiba-tiba.
             “Bercinta? Mestilah nak.  Nak cari calon tu la yang susah.” Keluh Hayyan. Dia juga ingin jatuh cinta seperti mana orang lain. Kebanyakkan perempuan yang dia jumpa tidak sesuai dengan hati dan perasaannya.
                 “Kau pun memilih jugakan. Come on Hayyan perempuan zaman ni ramailah. Kau boleh pilih nak yang macam mana.” Hayyan menggelengkan kepalanya.
                 “Bukan mudah Hadif. Apa kata kau je yang carikan calon untuk aku? Macam mana? Ada berani?” Soal Hayyan. Terjungkit dahi Hadif waktu itu.
                 “Kau nak suruh aku carikan kau calon? Seriously?” Soal Hadif sambil menunjukkan jari ke wajahnya. Hayyan menganggukkan kepalanya dengan perlahan. Hadif terdiam sejenak.
                “Betul ni? Kau tak menyesal kalau aku bawa calon yang tiga suku?” Soal Hadif.
                 “Hamboi kau. Calon yang tiga suku kau nak carikan untuk aku. Kau tahu taste aku Hadif. Carilah perempuan yang mampu berikan aku bahagia, kasih sayang dan kesetiaan.” Jawab Hayyan dengan tenang. Hadif tergelak kecil.
                  “Okey nanti aku usahakan. Manalah tahu kot-kot dalam Aspirasi ada staff yang boleh di jadikan calon kau.” Gurau Hadif. Hayyan hanya tersenyum manis. Ada sajalah Hadif ni. Sekiranya ada mungkin boleh dia mencuba nasib.
                 Macam mana agaknya bercinta ye? Desis hati kecil Hayyan. Sungguh dia tidak tahu bagaimana perasaan di lamun cinta.  Angaunya seperti apa ye? Bisik hatinya lagi.
             “Kau dah kenapa Hayyan? Senyum sorang-sorang?” Tegur Hadif mematikan lamunan Hayyan.
              “Tak da la. Aku tengah fikir bagaimana rasanya bercinta tu.” Sengih Hayyan.
               “Memang aku kena carikan calon untuk kau ni Hayyan. Aku tak apa dah ada pengalaman dalam bercinta. Kalau kau nak tahu kau kena belajar dari yang pakar macam aku. Kita kena berhati-hatilah cari calon. Aku tak nak kau jadi macam aku. Tak apa kita sama-sama usahakan cari jodoh untuk kau.” Hadif memberikan cadangan . Hayyan tergelak kecil.
              “Nak cari untuk aku tu boleh tapi untuk kau pula macam mana?” Soal Hayyan. Terjungkit kening Hadif.
                “Aku belum jumpa lagi si dia yang berjaya menawan hatiku. Soal aku tolak ketepi. Sekarang ni aku akan tolong carikan calon untuk kau. Aku kena kahwinkan kau dulu kalau tak nanti langkah bendul pula.” Sengih Hadif.
                 “Banyak kau punya langkah bendul. Bukannya aku ni tua dari kau. Kita ni sebaya okey. Kau jangan nak perasan adik sangat.” Cebik Hayyan. Hadif tergelak kecil.
               “Ala kira abang la tu. Kita beza bulan je. Okey pe. Jangan risau nanti aku carikan calon. Aku nak kau rasa macam mana jatuh cinta. Indah sebenarnya perasaan tu. Percayalah cakap aku.” Jawab Hadif penuh semangat.
                “Okey aku tunggu. Thanks Hadif. You are the best.” Balas Hayyan pula.
                  REEN menarik nafas lega sebaik saja keluar dari mahkamah. Hari ini selesai sudah kes penceraian dia dan Aqil. Kisahnya bersama Aqil sudah tamat malah kebahagiaan yang mereka miliki suatu ketika dahulu musnah. Biarlah Reen redha dengan apa yang terjadi.
                “Reen… Reen.. Sekejap.” Kedengaran suara Aqil memanggilnya. Reen menoleh seketika.  Aqil mendekatinya.
                “Ada hal apa lagi ni bang?” Soal Reen sambil mengibas wajahnya. Cuaca panas terik di luar mahkamah.
                 “Abang harap Reen tak bencikan abang dengan apa yang dah berlaku pada kita. Abang masih menaruh harapan. Sekiranya suatu hari nanti Reen ingin kembali semula pada abang datanglah. Abang tetap menunggu Reen.” Suatu keluhan berat di lepaskan oleh Reen. Aqil masih juga cuba untuk memujuk Reen.
                “Reen tak bencikan abang. Soal tu Reen tak dapat jawab sebab semuanya bukan datang dari Reen. Apa-apa pun Reen harap abang tak akan lakukan kesalahan yang sama pada masa akan datang. Abang akan kahwin dengan Sarah. Bahagiakan dia seperti mana abang pernah bahagiakan Reen.” Jelas Reen.
                 “Hey Aqil apa yang kamu tercegat dekat situ lagi? Aku ni dah panas tau tak. Dah la cuaca panas kau nak tambah pula panas dekat hati aku ni. Tak bahis-habis dengan janda kau tu. Hey korang berdua tu dah tak ada apa-apa hubungan. Aku nak balik . Cepat sikit. Aku dah janji dengan Sarah nak belikan barangan hantaran. Nak harapkan kau memang taklah. Asyik nak kejar janda kau tu je. Dia tak boleh bagi kau apa-apalah.” Kedengaran jeritan dari puan Salmah. Suara itu mengejutkan Reen dan Aqil.
                “Abang mak dah panggil. Abang pergilah. Lepas ni jangan cari Reen lagi. Cukuplah dengan apa yang Reen terima sekarang ni. Reen bukan bencikan abang tapi Reen nak abang faham situasi kita. Reen ucapkan selamat maju jaya dan Selamat pengantin baru pada abang dan Sarah. InsyaAllah Sarah mampu berikan abang zuriat. Mak akan gembira nanti bang.” Jelas Reen dengan senyuman.
             “Reen balik naik apa ni?” Soal Aqil.
             “Soal Reen bukan lagi tanggungjawab abang. Reen minta diri dulu.” Jawab Reen lalu melangkah pergi. Aqil menghela nafas berat.
             “Hey Aqil kamu ni kenapa? Tercegat lagi dekat sini. Aku ni dah panas. Cepat tekan kunci kereta.” Marah Puan Salmah dengan geram. Aqil mengeluarkan kunci lalu di tekan.
             “Mak boleh tak kalau kita tumpangkan Reen. Kasihan pula Aqil tengok dia berdiri di tepi jalan tu.” Pinta Aqil. Mencerlung mata Puan Salmah.
                “Kau ni kenapa Aqil. Tak habis gila talak ke? Hey kau jangan nak naikkan darah aku tau. Perempuan curang tu juga yang kau nak sibukkan. Kalau sibukkan hal kau nak kahwin dengan Sarah taklah aku panas hati.” Marah Puan Salmah.
               “Mak .. Reen tak bersalah. Gambar tu gambar edit. Berapa kali Aqil nak cakap. Mak langsung tak nak percaya. Mak tak bagitahu pun Aqil mana mak dapat gambar tu? Sekarang ni Aqil nak tahu mana mak dapat gambar tu. Aqil nak cari orang tu, kerana dia rumahtangga Aqil musnah.” Ujar Aqil. Puan Salmah menelan air liurnya. Di pandang wajah anaknya yang keruh. Kereta di pandu dengan perlahan.
           “Manalah mak tahu. Ada orang hantar masukkan dalam peti surat. Lupakanlah Aqil. Sekarang ni kamu fikir Sarah je. Kamu kan bakal berkahwin dengan Sarah. Gambar tu mungkin adalah kot yang dengki dengan kamu ke tak pun orang yang meminati bekas isteri kamu tu. Kita manalah tahukan. Kamu tak payah nak semakkan kepala kamu dengan budak Reen tu. Dia bukan lagi menantu mak dan dia pun tak boleh nak bagi mak cucu. Ada bagusnya juga kamu berdua bercerai. Baik untuk semua orang.” Mudahnya bicara Puan Salmah. Aqil tergamam.
             “Mak ni keras hati. Kalau bukan sebab mak ugut Aqil anak derhaka Aqil tak akan ikut cakap mak. Aqil hormat dan sayangkan mak. Demi kebahagiaan mak Aqil korbankan segalanya. Tapi mak kena ingat andai kata Aqil kahwin dengan Sarah dan Sarah tak dapat bagi mak cucu. Apa mak nak buat? Nak suruh Aqil ceraikan Sarah juga ke?” Soalan dari Aqil membuatkan Puan Salmah membisu.
                “Mak yakin yang Sarah boleh bagi mak cucu.” Jawab Puan Salmah dengan penuh bersemangat. Aqil menggelengkan kepalanya.
                 “Terpulanglah mak. Aqil Cuma nak ingatkan jangan terlalu menaruh harapan. Bimbang mak yang kecewa. Soal anak tu rezeki dari Allah. Andai kata suatu hari nanti Aqil masih berjodoh dengan Reen mak tak boleh nak halang.” Jelingan tajam di hadiahkan oleh Puan Salmah.
                 “Tak habis-habis dengan perempuan tu. Menyampah aku.” Bebel Puan Salmah dengan perlahan. Aqil tidak mendengarinya.
                 “Mak kita tolong hantarkan Reen boleh? Kasihan dia. Mesti susah nak dapatkan teksi dekat sini.” Mohon Aqil sekali lagi. Keretanya sengaja di pandu dengan perlahan.
                 “Kamu ni Aqil tak faham bahasa ke? Mak kata tak payah tak payahlah. Mengada betul.” Marah Puan Salmah.
                   “Aqil tak kira. Aqil nak tumpangkan Reen juga. Mak cuba berhati perut sikit. Jangan nak pentingkan diri sangat. Seburuk-buruk Aqil tak ada lah nak biarkan bekas isteri Aqil macam tu. Maafkan Aqil mak.” Jawab Aqil lalu nekad memberhentikan kereta di bahu jalan. Reen terkejut sebaik saja terpandangkan wajah Puan Salmah.
               “Reen meh abang hantarkan Reen balik. Susah nak dapat teksi sini.” Pelawa Aqil. Puan Salmah di sebelah sudah menjeling tajam.
                 “Tak mengapalah. Reen tunggu sini. Kalau tak ada Reen call Safi.” Jawab Reen. Kalau boleh dia tidak mahu berhadapan dengan Puan Salmah. Tak sanggup mendengar kata-kata penghinaan buatnya.
               “Kau tak payah nak buat muka kesian macam tu dekat anak aku. Menyampah aku tengok.” Marah Puan Salmah. Aqil hanya mampu gelengkan kepala.
             “Puan Salmah. Saya ni tak teringin nak balik dengan Aqil. Saya ni fikirkan kebaikan Aqil Puan. Saya sedar siapa saya dan sebab tu la juga saya tak nak Aqil melawan cakap Puan. Memang Puan seorang ibu yang sangat mulia hatinya.” Jawab Reen dengan geram.
            “Huh kau memang..”
            “Apa yang Puan tak puas hati sangat dengan saya? Sebab apa?” Soal Reen inginkan kepastian. Dia juga mahukan jawapan mengapa dia di benci oleh mertuanya sedangkan sebelum ni hubungan mereka baik walaupun tak seerat mana.
         “Kau nak tahu sebab apa?” Aku tak suka suka sebab kau tak mampu berikan aku cucu. Kau tu perempuan mandul. Aku ni mahukan keturunan faham. Jadi sebab tu la aku nak Aqil kahwin dengan Sarah. Tak sangka pula kau yang curang dulu.” Bidas Puan Salmah.
         “Saya tak pernah curang Puan. Tak tahulah kalau Puan sendiri yang sengaja berbuat demikian demi menyingkirkan saya dari hidup Aqil. Saya hormati Puan tapi begini sekali saya di balas.” Ringan saja  mulut Reen menjawab.
          “Reen kenapa cakap mak macam tu?” Marah Aqil. Tidak senang dengan kata-kata yang di hamburkan oleh Reen.
           “Dah Aqil. Jom balik. Tak ada gunanya kamu nak tolong perempuan macam ni. Biar saja dia di sini. Pandai datang pandailah balik. Menyusahkan orang saja. Ikut mak ke rumah Sarah. Kita ambil dia. Barang hantaran kamu tak di beli lagi.” Sengaja Puan Salmah menekankan perkataan barang hantaran.
              “Tapi mak..”
                “Jangan nak tapi-tapi lagi. Ikut cakap mak. Gerak sekarang.” Arah Puan Salmah. Aqil terdiam lalu memandu keretanya. Reen di biarkan di bahu jalan.
              “Hmmm semoga suatu hari nanti Allah tunjukkan kebenaran pada mak. Jangan terlalu angkuh dan sombong dalam berbicara.” Ujar Reen dengan perlahan sebaik saja kereta Aqil berlalu pergi.
               Biarlah Reen. Suatu hari nanti pasti Puan Salmah akan menyesal dengan tindakannya.
 __________________________________________________________________________


BAB SEMBILAN

           “TAHNIAH Reen. Kau dah di terima bekerja di Aspirasi. Kau kena jadi setiausaha kepada Tuan Hadif Fakhri tau. Kau kena banyak bersabar sikit dengan bos kita tu. Dia ni cerewet sikit. Hari tu kau tau Tasha ada buatkan kopi untuk dia. Mengamuk dia sebab tak sedap. Kau kena pandai buat kopi yang sedap, kurang manis dan kaw.” Ujar Safi.
            “Alhamdulilah Safi. Aku pun tak sangka yang aku akan dapat kerja ni. Rezeki aku agaknya. InsyaAllah aku akan cuba sebaik mungkin kerjaya ini. Lama rasanya tak kerja Safi.” Jawab Reen dengan debaran. Sebaik saja dia mendapat panggilan pagi tadi tidak senang duduk. Resah hati apabila memikirkan kerjaya sebagai setiausaha.
           “Rezeki kau Reen. Doa kau pun dah termakbul untuk dapatkan kerja. Lepas ni ada lah teman aku nak pergi kerja. Taklah aku sunyi pandu kereta sorang diri.” Reen tersenyum.
            “Eh kau dah bagitahu opah tentang ni?” Soal Safi lagi. Reen ketika itu sedang ralit menonton televisyen.
             “Dah aku dah bagitahu tengahari tadi. Opah pun doakan aku berjaya. Mudah-mudahan Safi.” Reen kemudiannya menghirup milo panas yang di buatnya tadi.
            “InsyaAllah. Kalau niat kita baik Allah akan permudahkan semuanya nanti.” Giliran Safi pula tersenyum.
            “So kau dah ready ke nak hadapi hari esok?” Soalan Safi membuatkan Reen termenung seketika
            “Aku dah ready Safi. Aku harap aku berani dan kuat semangat untuk menepuhi hidup selepas ni terutama dalam kerjaya. Kau juga cakap bos kita cerewet. Staff dekat sana semua baik-baik ke Safi?”
            “Staff?” Reen menganggukkan kepalanya.
            “So far okey je tapi aku tak tahulah kalau-kalau ada yang tak berapa nak ngam dengan kita. Itu perkara normal Reen. Tak kira di mana kita berada pasti ada yang tidak menyenangi kehadiran kita. Apa yang perlu kita buat cekalkan hati. Buat kerja kita sudah. Pedulikan orang lain. Aku nak lepas ni kau jangan lagi jumpa Aqil. Biar dia dengan keluarga dia. Aku tak nak kau terus di maki oleh bekas mertua kau Reen. Aku tau jauh di sudut hati, kau sedih kecewa terluka dengan apa yang berlaku. Kau sembunyikan di sebalik senyuman kau.” Reen berkerut dahinya.
            “Eh aku tanya pasal staff Aspirasi yang kau melarat sampai ke Aqil tu kenapa Safi oii.. Aku ni tak nak ambil tahu lagi pasal Aqil. Sebenarnya kan , bekas mertua aku ada jemput aku ke majlis kahwin Aqil. Kau rasa macam mana?” Terbuntang mata Safi.
          “Dia jemput kau. Nasihat aku kau tak payah pergi. Kalau kau pergi kau yang sakit hati dan aku takut dalam masa yang sama bekas mertua kau rancang sesuatu.” Sekali Reen mengerutkan dahinya.
            “Maksud kau?” Soal Reen.
             “Aku takut dia sengaja jemput kau semata-mata nak sakitkan hati serta cuba memalukan kau pada hari tersebut. Hey kau tengoklah macam mana lagaknya bekas mak mertua kau tu. Tak mustahil Reen. Kau nak ke macam tu?” Soal Safi. Reen terdiam sejenak.
              “Kalau itu niat dia biarlah Safi. Aku sebenarnya dilema tak  tahu nak pergi atau tidak. Kalau aku pergi aku takut aku tak kuat melihat insan yang paling aku sayang sudah ada pengganti walaupun aku tahu Aqil hanya menurut kemahuan ibunya.” Jelas Reen.
               “Kau pun boleh cari penggantilah Reen. Dekat Aspirasi tu ada je lelaki bujang yang belum kahwin lagi. Haaaa bos kita pun tak kahwin lagi tau. Kau nak ushar bolehlah.” Seloroh Safi.
             “Kau ni ke situ pula. Kau ingat senang-senang macam tu je ke aku nak cari pengganti Aqil. Aku takutlah Safi untuk menyanyangi seorang lelaki ni. Tengoklah apa yang jadi sekarang ni.” Keluh Reen. Entah dia belum terfikir untuk mencari pengganti dalam masa terdekat ni.
               “Mana tau Reen jodoh kau ada dekat sana.” Seloroh Safi dengan senyuman.
                “Yalah sangatkan. Aku tunggu kau kahwin dulu. Baru aku fikir untuk kahwin kali kedua.” Gurau Reen dengan sengihan. Safi tersentak.
                 “Seriously. Okey kalau macam tu aku dengan Zuhairi kahwin cepatlah nanti.” Reen hanya gelengkan kepalanya.
                 “Dah jom masuk tidur. Esok kerja.” Ujar Reen lalu bangun dan membawa mug ke dapur. Safi turut bangun dan mengekori Reen ke dapur.
                  AQIL baru saja keluar dari dapur. Di tangannya ada sebiji mug yang berisi dengan air milo. Baru saja langkahnya ingin di atur ke balik, namanya terus di panggil.
                 “Aqil mari sini sekejap. Tengok barang yang mak dah buat ni.” Puan Salmah tersenyum manis pada Aqil.
                  “Apa lagi mak? Aqil banyak kerja nak buat.” Jawab Aqil bermalasan. Alangkah indahnya jikalau Reen masih berada di sisinya. Waktu-waktu beginilah dia meluangkan masa dengan isteri malah bermanja-manja.
                 “Tengoklah ni. Cantik ke tak gubahan yang mak buat ni?” Soal Puan Salmah dengan teruja. Matanya tak lepas memandang barang hantaran yang di gubahnya sendiri malah di bibirnya turut mekar dengan senyuman.
                “Hmmmm bolehlah. Aqil naik dulu ya mak.” Jawab Aqil. Melihat barang hantaran yang di gubah langsung tidak membuatkan hatinya gembira. Jiwanya seakan-akan kosong.
                  “Kamu ni kenapa Aqil? Cubalah tanya mak ni ada lagi ke barang yang tak cukup. Macam mana persiapan yang mak buat. Kad sudah di edarkan ke belum. Ini tak kau langsung tak ambil peduli Aqil. Ini mesti tak ada benda lain masih teringat dekat janda kamu tu kan. Hey sudah-sudahlah Aqil. Korang berdua tu dah bercerai faham. Tak payah nak kenangkan perempuan tak guna tu. Cuba kamu berikan perhatian sedikit dekat Sarah tu.” Bebel Puan Salmah dengan tidak puas hati.
                “Mak lupa ke apa yang jadi sekarang ni kemahuan mak . Aqil tak nak pun kahwin dengan Sarah tapi mak yang beria dan paksa Aqil. Nak sangat Aqil kahwinkan?  mak buatlah semua. Aqil tak nak ambil peduli semua tu. Mak jangan nak libatkan Reen lagi. Cukuplah mak. Aqil ni dah tak larat nak layan kahendak mak yang agak melampau ada ketikanya. Aqil diam Aqil menurut sebab Aqil sayang dan hormatkan mak. Ada mak fikir perasaan Aqil. Mak hanya fikir apa yang mak mahukan walaupun mak tahu apa yang mak mahukan itu bukannya boleh datang dari mak sendiri.” Jawab Aqil dengan suara yang mendata. Nafas yang berat di lepaskannya.
               “Sekurang-kurangnya mak usaha Aqil.” Marah Puan Salmah.
               “Habis tu Aqil ni tak pernah berusaha? Macam tu? Beginilah mak. Kalau mak rasa apa yang mak lakukan terbaik buat Aqil mak buatlah tapi Aqil tak nak ambil peduli. Jangan salahkan Aqil. Kalau macam ni perangai mak, Aqil tak kahwin dengan sesiapa pun tak apa. Fikiran tak bercelaru jiwa tak kacau bilau. Sekarang ni Aqil perlukan ketenangan mak. Tolonglah.” Aqil terus membawa diri ke bilik.
                 Dia tidak mahu bertegang urat dengan ibunya tapi ibunya terlalu memaksa. Apabila di tolak akan di ugut.
                “Aaarrgghhhh..” Jerit Aqil sekuat hati sebaik saja pintu biliknya di kunci. Sungguh dia tertekan dengan keadaan sekarang. Sarah tak habis-habis menghubunginya tidak kira malam mahupun siang. Persiapan kahwin terus menjadi bualannya. Aqil meletakkan mug tadi di atas meja. Dia kemudiannya menghenyak punggungnya ke tilam.
               Aqil meraup wajahnya berkali-kali. Dia kemudiannya mencapai handphone lalu menghubungi seseorang.
             “Hello Hadie. Aku tengah berserabutlah sekarang ni. Aku rasa aku nak pergi jauh. Lari dari rumah ni. Lari dari mak aku dan Sarah. Aku tertekan Hadie. Tak habis-habis paksa aku kahwin malah mak aku sengaja nak percepatkan majlis kahwin. Aku bingung Hadie.” Luah Aqil sambil memicitkan dahinya.
              “Bersabarlah Aqil. Kau lari tak akan selesai masalah pun. Cubalah bawa bertenang seketika. Istigfar banyak-banyak. Paling utama dekatkan diri kau dengan Allah. Hari tu kau juga yang cakap kau akan ikut cakap mak kau untuk berkahwin. Sekarang ni kau dah ubah fikiran ke pula?” Soal Hadie. Terbit rasa kasihan pada Aqil.
               “Entahlah Hadie. Memang aku cuba tapi entahlah Hadie. Perasaan bersalah dan rindu pada Reen sering menganggu ketenangan aku.” Jelas Aqil lagi.
               “Terima takdir kau Aqil. Kita dah tak boleh nak undurkan masa. Antara kau dan Reen sudah menjadi masa lalu. Masa mendatang kau dengan Sarah pula. Kau sayangkan mak kau kan? Jadi bahagiakan dia selagi dia masih ada dengan kau. Jangan menyesal di kemudian hari.” Pujuk Hadie.
                “Kalau mulut aku ni tak tergesa-gesa jatuhkan talak pada Reen pasti semua ni tak akan terjadikan. Aku ni yang tak boleh kontrol kemarahan aku. Akhirnya aku juga yang rugi dan menyesal. Tapi menyesal sekarang dah tak berguna. Aku memang suami tak guna Hadie.” Aqil terus memarahi dirinya sendiri.
               “Lepaskan baki cinta kau pada Reen tu. Terima takdir dengan redha Aqil. Jiwa kau akan tenang selepas ini. Berilah Sarah peluang pula untuk mendampingi kau. Aku pasti kau akan bahagia juga dengan Sarah nanti. Sarah pun bukan orang luar. Darah daging kau juga.” Aqil menghela nafas dengan berat.
                AWAL pagi lagi Hayyan bersiap untuk ke pejabat. Sebaik saja selesai mengikat tali lehernya dia terus mencapai kot dan begnya. Hayyan menuruni anak tangga dengan berhati-hati. Setibanya di meja makan terus dia menyapa ibu dan bapa saudaranya.
                “Morning mama, papa.” Hayyan tersenyum lalu di tarik kerusi sebelum di duduknya.
                “Morning. Eh awal Hayyan hari ni. Ada apa-apa istimewa ke?” Seloroh Datin Khadijah dengan senyuman.
               “Ish mama ni mana ada apa-apa. Hayyan kena gerak awal pagi ni sebab Hayyan ada meeting. Kertas kerja ada di pejabat. Hayyan lupa bawa balik. So Hayyan kenalah singgah ke pejabat dulu sebelum gerak ke tempat meeting di putrajaya.” Terang Hayyan. Datuk Ismail dan Datin Khadijah tersenyum.
                “Meeting projek mana ni Hayyan?” Soal Datuk Ismail.
                 “Projek dekat putrajaya tu papa. Ingat tak arwah daddy berusaha untuk dapatkan tender tu. Lepas tu dapat dekat orang lain. Tup-tup projek tu terbengkalai. Jadi Hayyan ambil perluang yang ada untuk merebutkan kembali projek ni. Untuk arwah daddy.” Jelas Hayyan sambil mengunyah mee goreng. Datin Khadijah menuangkan teh panas ke dalam cawan Hayyan.
                “Dua-dua anak bujang kita ni sibuk dengan kerja. Entahlah bilalah mama dengan papa ni merasa ada menantu.” Ujar Datin Khadijah. Hayyan berhenti mengunyah.
                  “Mama dengan papa jangan risau. Hadif akan carikan calon menantu untuk mama dan papa nanti.” Ujar Hadif yang baru saja tiba di meja makan. Hayyan menggelengkan kepalanya.
           “Betul ni?” Soal Datin Khadijah dengan teruja.
            “Bolehlah mama buat majlis serentak.” Seloroj Datin Khadijah.
            “Oh no no no. Hadif tak cakap yang Hadif dah sedia nak kahwin.” Jelas Hadif.
           “Habis tu tadi cakap nak carikan mama calon menantu.” Pelik Datin Khadijah dengan anak bujangnya.
             “Sebelum Hadif kahwin, Hadif nak Hayyan dulu yang kahwin mama papa. Hadif dah ada pengalaman bercinta. Ni si Hayyan ni langsung tak tahu macam mana rasa cinta. Macam mana nak bercinta.” Hayyan tersentak.
             “Eh aku pula yang kena.” Jawab Hayyan sambil gelengkan kepala. Datin Khadijah dan Datuk Ismail memandang wajah Hayyan.
               “Aku tak rasa nak bercinta atau cari penganti Khay lagi buat masa ni. So ada baiknya aku tolong carikan jodoh untuk kau dulu.” Hadif menarik nafas dalam-dalam. Kenangan manis dengan bekas tunang terlayar di benak fikirannya namun dengan pantas dia menolak keluar kenangan itu.
               “Ada masa ke kamu nak carikan calon untuk Hayyan?” Soal Datin Khadijah. Dia tahu Hadif seorang yang rajin bekerja.
               “Apa susah mama. Cari je calon menantu mama dekat Aspirasi tu. Senang. Boleh kita rekomenkan Hayyan. Nanti mama tengoklah macam mana Hayyan ni kena penyakit angau.” Sengih Hadif. Hayyan membuntangkan matanya.
               “Layan kau Hadif tak meeting aku. Okey gerak dulu. Pergi dulu ya. Dah lewat ni.” Ujar Hayyan lalu bangkit dari tempat duduknya. Hayyan kemudian menghilangkan diri ke luar rumah.
               “Kalau kamu carikan calon Hayyan dekat Aspirasi bolehlah mama carikan calon untuk kamu dekat Astana.” Datin Khadijah memberikan cadangan dalam gurauan. Hadif tersenyum.
              “Belum masanya lagi mama. Soal jodoh Hadif biarlah dulu ya. Please mama.” Mohon Hadif dengan penuh harapan. Datin Khadijah tersenyum lalu menganggukkan kepalanya.
               “Jangan risau mama gurau je. Mama tahu perasaan anak mama. Sudahlah makan kenyang-kenyang. Masuk kerja nanti tak adalah garang.” Jawab Datin Khadijah.
               “Bila setiausaha baru kamu lapor diri?” Soal Datuk Ismail.
                “Hari ni papa.” Jawab Hadif.
              “Haaa jangan nak cerewet dengan setiausaha baru kamu tu. Bukan mama tak kenal kamu Hadif.” Datin Khadijah memberikan amaran. Hadif hanya sengih.
            “Alamak. Kereta ni waktu aku nak cepatlah tayar nak pancit apalah.” Bebel Hayyan sewaktu melihat tayar keretanya. Dia menilik jam di pergelangan tangan .Hayyan bergegas ke dalam rumah.
               “Hadif. Tayar kereta aku pancit pula. Aduhai masalah betul pepagi ni.” Ujar Hayyan. Hadif serta mama dan papanya menoleh.
               “Hah ye ke? Aku hantar kaulah.” Jawab Hadif.
               “Tak menyusahkan kau ke. Aku nak kena pergi pejabat dulu pastu kena gerak ke putrajaya pula. Kau tak banyak kerja ke hari ni?” Soal Hayyan serba salah.
                  “Tak apa. Hari ni aku tak ada benda yang urgent. So aku tolong kau. Jangan risau okey.” Jawab Hadif dengan senyuman.
                 “Kereta Hayyan tak apa nanti papa minta Pak Ayob tolong hantar pergi bengkel. Dah pergi cepat.” Ujar Datuk Ismail pula.
                  “Pakai kereta mama pun boleh. Mama tak ada pergi mana pun.” Pelawa Datin Khadijah. Hayyan tersengih.
                  “Tak apalah mama. Hadif tolong Hayyan hari ni. Jangan risau okey.Lagipun Hadif ada hal nak bincang dengan Hayyan.” Tambah Hadif.
                    “Hal apa?” Soal Datuk Ismail dan Datin Khadijah serentak.
                   “Hal calon menantu untuk mama dengan papa la. Jom Hayyan.” Jawab Hadif selamba.

                   “Hadif Fakhri.” Ujar Hayyan dengan gelengan kepala. Sempat lagi Hadif mengenakan dia.

bersambung....


No comments:

Post a Comment

Tq sudi komen.:D