SELAMAT DATANG KE BLOG AYRA ZAHRA.TERIMA KASIH KEPADA MEREKA YANG SUDI MELAWAT KE BLOG INI.SEBARANG COPY PASTE TIDAK DIBENARKAN SAMA SEKALI.THANKS

Followers

Thursday, April 17, 2014

[E-NOVEL] : ALAHAI MISS BLUR BAB 31

Assalamualaikum o llsss...

Lagi dua minggu entry akhir AMB dekat blog. Cik writer akan publish sampai bab 35 sahaja. Entry IKB akan di beritahu kelak bila akan start di publish dekat blog. Mekasih singgah dan baca :D


                                             

                                                  



BAB TIGA PULUH SATU



  “GOOD morning .” Awa mendongakkan kepalanya sebaik saja mendengar satu suara . Awa tersenyum pada orang itu.

   “Good morning Datuk. Awalnya datuk sampai. Bukan ke appointment datuk dengan bos saya pada pukul sepuluh pagi. Ini baru pukul sembilan empat puluh lima Datuk dah sampai.” Jawab Awa. Datuk Rizman bersama dengan setiausahanya yang sememangnya cantik.

   “Saja saya datang awal. Boleh juga saya bersembang dengan awak sekejap walaupun lima belas minit.” Datuk Rizman mula ralit memandang wajah Awatif.

   “Datuk nak ajak saya bersembang? buang masa datuk je. Saya ni memang sentiasa sibuk datuk.” Jawab Awa dengan selamba.

    “Takkan awak sibuk dua puluh empat jam kot Awa. Mesti ada masa rehatkan.” Soal Datuk Rizman. Awa bangun dari tempat duduknya.

    “Silakan datuk. Kita terus jumpa bos saya ya.” Awa terus berlalu ke pintu bilik Hadif. Datuk Rizman dan setiausaha mengikut Awa dari belakang.

    “Bos maaflah ganggu. Datuk Rizman dah sampai ni.” Ujar Awa sebaik saja melangkah masuk ke bili Hadif Fakhri.

    “Dah sampai?” Soal Hadif dengan pelik lalu menilik jam di tangannya. Awa hanya menganggukkan kepalanya . Dalam pada itu juga Awa sudah memberikan isyarat pada bosnya. Hadif mengerutkan dahinya .

   “Datuk silakan masuk.” Pelawa Awa dengan muka sehabis manis walaupun hakikatnya dia memang tak suka.

  “Silakan Datuk Rizman.” Hadif bangkit dari kerusinya kemudian dia membetulkan kot yang di pakainya sebelum melangkah ke sofa. Datuk Rizman dan setiausahanya sudah pun duduk di sofa.
   “Terima kasih.”

    “Bos saya keluar sekejap ya nanti saya datang balik.” Awa meminta diri. Dia mahu ke pantry untuk menyediakan air untuk tetamunya. Hari ini adalah hari menandatangan kontrak projek tersebut. Projek besar ini sememangnya akan memberikan kesan yang amat besar sekali untuk Aspirasi terus berkembang maju di masa hadapan. Sekali lagi Hadif Fakhri akan beraksi dalam menyiapkan projek ini. Datuk Rizman tahu yang Aspirasi sememangnya layak dan mampu untuk menguruskannya. Datuk Rizman adalah salah seorang jutawan yang terkenal namun dia bukanlah jenis yang suka menghabiskan duit sesuka hati walaupun untuk perempuan. Secara luaran mungkin nampak dia miang tetapi kalau bab yang melibatkan duit dia tak mudah memberikan kepercayaan seratus peratus tambah-tambah kalau dengan perempuan.

   Datuk Rizman bukan seorang yang mudah untuk di kikis hartanya. Dia memang berhati-hati dalam hal melibatkan duit ini tetapi bukan kedekut ya. Sekiranya berkaitan dengan dunia perniagaan , dengan mudah sekali dia akan melaburkan duitnya.

   “Kontrak tu saya dah siapkan datuk. Sekejap lagi papa saya juga akan turut serta. Walaupun sekarang ni saya yang menerajui Aspirasi tetapi papa saya tetap pengerusi Aspirasi walaupun dia sudah bersara.” Datuk Rizaman menganggukkan kepalanya.

   “Saya pun dah lama tak jumpa papa awak Hadif. Baguslah kalau dia ada sama dengan kita.” Jawab Datuk Rizman. Beberapa ketika berlalu Awatif muncul di ruang itu dengan membawa air minuman untuk Datuk Rizman dan juga setiausahanya.

   “Jemput minum ya Datuk dan juga cik setiausaha datuk .” Pelawa Awa sewaktu meletakkan air minuman di hadapan Datuk Rizman.

   “Yang ni pula untuk bos.” Sengih Awa sewaktu menghulurkan air tersebut pada Hadif.
    “Thanks Awa.” Ucap Hadif dengan senyuman.

     “Errrm sedapnya air ni Awa.” Puji Datuk Rizman. Setiausahanya mula menjeling tajam pada Datuk Rizman.

   “Terima kasih.” Awa tersenyum lalu duduk bersebelahan dengan bosnya. Di kala itu juga pandangan Hadif di halakan pada Awa dan mereka berdua bertentang mata dan di bibir mereka pula tergaris satu senyuman .

   “Assalamualaikum..” Datuk Ismail memberi salam. Semua mata menoleh ke arah Datuk Ismail. Awa dan Hadif terus bangkit dari sofa.

   “Papa. Waalaikumussalam..”

 “Waalaikumussalam Datuk.” Awa tersenyum. Datuk Ismail mendekati anaknya lalu mengambil duduk di sebelah Awa. Kiranya Awa berada di tengah antara Hadif dan juga Datuk Ismail.

  “Datuk Rizman dah lama ke sampai?” Soal Datuk Ismail lalu menghulurkan tangan bersalam dengan Datuk Rizman.

  “Baru je lagi. Kau apa khabar?” Soal Datuk Rizman.

   “Alhamdulilah sihat. Kau pula bila nak bersara. Sudah cukuplah kau berhempas pulas menaikkan syarikat kau. Anak kau kan ada. Berikan saja pada dia untuk uruskan.” Ujar Datuk Ismail. Awa hanya menadah telinga.

  “Anak aku si Riyadh tu dua tiga bulan lagi baru balik ke mari. Kau tau sajalah dia suka sangat travel sana sini. Ada anak sorang pun pening kepala Ismail. Anak kau lain tak sama dengan Riyadh.” Jawab Datuk Rizman sambil menghela nafasnya dengan berat.

   “Biasalah anak muda zaman sekarang. Riyadh tu bukannya pergi berjoli pun dia pergi travel dia dapat pengalaman .”

   “Biarlah si Riyadh tu. Bila dia dah puas meronda nanti dia baliklah. So boleh kita teruskan dengan urusan tandatangan kontrak.” Soal Datuk Rizman. Datuk Ismail memandang ke arah anaknya dan Hadif terus menganggukkan kepalanya.

   “Silakan.” Datuk Ismail membetulkan duduk sewaktu Awa menyusunkan aggrrement di atas meja. Masing-masing mengambil dan membaca isi kandungan . Hanya Awa dan setiausaha Datuk Rizman je yang tidak perlu membaca isi kandungan tersebut. Sewaktu mata Awa bertembung dengan mata dengan setiausaha Datuk Rizman , dia mendapati yang pembantu Datuk Rizman itu langsung tidak senyum. Dia seolah-olah menyombongkan diri.

   Eleh nak menyombong la pula perempuan ni. Sempat lagi Awa mengutuk setiausaha Datuk Rizman dalam diam. Awa terus fokus mendengar perbincangan antara majikannya bersama Datuk Rizman sebelum mereka menandatangani kontrak tersebut. Kalau ikutkan hati memang Awa malas untuk turut serta dalam perbincangan ini namun apa pilihan yang dia ada. Hadif sendiri yang mengarahkannya. Sebagai pekerja yang berdedikasi dia hanya mengikut saja arahan bosnya itu.

   “TERIMA kasih. Sama-samalah kita berusaha dan bekerjasama untuk projek ini.” Ujar Hadif lalu berjabat tangan dengan Datuk Rizman.

  “Sama-sama.”

   “InsyaAllah semuanya akan berjalan seperti yang Hadif rancang.” Datuk Ismail menepuk bahu anak lelakinya dengan perlahan.

   “Datuk kita kena gerak sekarang. Datuk ada meeting sekejap lagi.” Setiausaha Datuk Rizman akhirnya membuka mulut.

   “Oh ya saya hampir terlupa tadi. Thanks Ina ingatkan saya. Oklah aku minta diri dululah Ismail. Ada masa free nanti kita keluar minum tak pun  main golf sekali.”  Datuk Rizman berjabat tangan dengan temannya .

   “InsyaAllah.” Jawab Datuk Ismail. Selepas itu Datuk Rizman dan Ina meninggalkan Aspirasi . Kalau bukan sebab ada meeting dia akan stay lagi di Aspirasi untuk bersembang dengan Awatif .

   “Bos saya sambung buat kerja dulu ya.” Ujar Awa sambil tersenyum.

    “Papa pun nak kena balik dah ni. Papa kan ada peneman baru dekat rumah.” Ujar Datuk Ismail dengan senyuman. Hadif sudah tersengih dia tahu siapa yang papanya maksudkan itu. Siapa lagi kalau bukan cucu barunya yang bernama Hafiy. Reen memang berpantang di rumah mereka. Datuk Ismail kemudian meninggalkan Aspirasi.

   “Eh bang awalnya balik. Sudah selesai ke urusan tandatangan kontrak dengan Datuk Rizman?” Soal Datin Khadijah apabila melihat wajah suaminya terjengkul di muka pintu bilik Hayyan. Reen mengalihkan pandangannya ke pintu bilik sambil tersenyum.

   “Semuanya dah selesai, jadi abang terus baliklah tak sabar nak tengok Hafiy .” Jawab Datuk Ismail dengan selamba. Datin Khadijah sudah agak. Sejak Reen bersalin memang Datuk Ismail dan dirinya gembira dengan kehadiran cucu baru mereka Hafiy. Datuk Ismail berjalan dan merapati ke katil. Hafiy sedang nyenyak sekali tidur sebaik saja selesai menyusu sebentar tadi.

   “Alahai comelnya cucu tok pa ni.” Datuk Ismail mencuit pipi merah milik Hafiy.

   “Eh papa bila balik? Hayyan tak perasan pun.?” Soal Hayyan sebaik saja muncul dengan membawa makan untuk isterinya tercinta. Mak Biah sudah menyiapkan makanan untuk Reen , Hayyan cuma tolong ambilkan dan bawa ke tingkat atas.

    “Eh Reen tak makan lagi? Dah nak masuk tengahari ni?” Soal Datuk Ismail sebaik saja terlihat Hayyan membawa makanan masuk ke bilik.

    “Mana Reen sempat nak makan tadi bang. Ni cucu kesayangan abang ni merengek bila dia lapar. Biasalah bang budak kecil macam ni.” Jawab Datin Khadijah bagi pihak Reen.

   “Sayang. Hafiy dah tidur jadi sekarang sayang makan okey. Sayang nak abang suapkan ke?” Soal Hayyan sebaik saja meletakkan makanan di meja sisi katil mereka. Reen sudah merah wajahnya .

   “Erk , tak mengapalah bang . Reen makan sendiri.” Jawab Reen. Datuk Ismail dan Datin Khadijah sudah tersenyum.

   “Alah Reen tak payah malu-malu. Bang kita keluar dululah. Hafiy sedang nyenyak tidur tu .” Ujar Datin Khadijah saja nak berikan privasi untuk menantunya itu. Hayyan sudah tersengih pada mama dan papanya.

   “Sayang meh abang suapkan.” Ujar Hayyan sambil menyuakan nasi ke  mulut isterinya yang di sayangi. Reen tersenyum malu.

   “Ish abang ni buat Reen macam budak-budak je tau.” Rungut Reen sambil mencuit pinggang suaminya. Hayyan tersengih.

   “Sayangkan baby kesayangan abang.”  Reen membuka mulutnya. Hayyan tersenyum puas.
    “Terima kasih bang.” Ujar Reen sebaik saja menelan nasi.

   “Sama-sama.” Sempat Hayyan mengenyitkan matanya pada Reen.

   AWATIF  duduk di mejanya sambil menongkat dagu. Dia pelik meihat setiausaha Datuk Rizman sebentar tadi yang langsung tak boleh nak senyum.

  “Kedekut senyuman betullah minah tu. Rupa cantik tapi sombong. Kasihan Datuk Rizman dapat setiausaha yang macam tu kan.” Soal Awa sendirian lalu di gelengkan kepalanya dengan perlahan-lahan.

   “Apasal dia jeling-jeling dekat aku tadi eh? Aku ada buat silap ke?” Soal Awa sendirian. Sewaktu keluar dari bilik Hadif tadi dia memang nampak yang setiausaha Datuk Rizman tu menjeling padanya. Awa menghela nafasnya seketika.

  “Eh yang aku fikir pasal dia tu pasal apa?” Soal Awa dengan blur lalu membetulkan duduknya.
   “Awa apa yang kamu bebelkan tu? Dari tadi Kak Safi tengok mulut  Awa terkumat-kamit tak kan baca mentera kot?” Tegur Safi lalu mendekati meja Awatif.

  “Mantera?” Soal Awa dengan blur. Awa menggarukan kepalanya .

   “Kak Safi mantera tu apa kebenda?” Soal Awatif sambil tersengih dan memandang wajah Safi dengan gaya comel sekali. Safi sudah menggelengkan kepalanya. Dia sudah agak apabila melihat wajah blur Awa yang comel itu.

   “Awa tak tahu ke mantera tu apa?” Terangkat kening Safi.

   “Awa pernah dengar tapikan Awa rasa Awa lupa maksud dia Kak.” Sengih Awa.
   “Itu maknanya kau ni pelupa . Jangan-jangan kau banyak makan semut tak?” Dengan tiba-tiba saja Tasha muncul dan mengata Awa.

   “Tasha..” Tegur Safi. Awa pula hanya diam.

   “Kak Safi cakaplah apa maksud mantera tu.” Soal Awatif.

   “Menurut kamus dewan edisi keempat mantera itu membawa maksud kata atau ayat yang apabila diucapkan dapat menimbulkan kuasa ghaib. Jampi Awa tahu?” Soal Safi.

   “Kalau jampi Awa tahulah Kak Safi.” Jawab Awa dengan selamba.
   “Apa yang Awa bebelkan seorang diri tadi?” Soal Safi.

   “Oh tadi? Awa bebel pasal cik setiausaha Datuk Rizman tu yang cantik. Dia memang cantik Kak Safi tapi sayang dia sombong. Ish Ish Ish.” Awa geleng kepala. Tasha sudah mencebik sebelum berlalu ke mejanya.

   “Setiausaha dia? Siapa ya?” Soal Safi sambil berfikir sejenak. Awa menggelengkan kepalanya.
   “Entah Awa tak tahu pula nama dia.”

   “Biarlah dia Awa. Asalkan dia tak kacau kita sudahlah. Lunch dengan Kak Safi ya sekejap lagi eh.” Pinta Safi. Itu sebenarnya hajat dia ke meja Awa.

   “Boleh je Kak Safi.” Awatif tersenyum lebar terus bila sebut makan. Siapa tak kenal Awa antara bunga dan makanan dia akan pilih makanan dahulu.

   “Cantik.” Safi menaikkan ibu jarinya tanda thumbs up sebelum berlalu ke mejanya. Lagi Satu jam nak ke angka satu tengahari. Awa meneruskan kerjanya .
  
Bersambung...




6 comments:

  1. huahua x sbr nk tgu isnin nie

    ReplyDelete
  2. Replies
    1. Salmi : Mekasih..sambungannya hari isnin nanti :D

      Delete
  3. Dear Ayra...sedihl la x lama lg nak berpisah dgn Awa & Hadif. Gonna miss them both. BTW, tadi tu Hadif senyum sambil jeling2 Awa kenapa? Dalam hati ada taman ke En. Bos?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ida: Jgnlah sedih. Pasni kita tunggu kisah ziyad dan Dura pula ya. :)

      Delete

Tq sudi komen.:D