SELAMAT DATANG KE BLOG AYRA ZAHRA.TERIMA KASIH KEPADA MEREKA YANG SUDI MELAWAT KE BLOG INI.SEBARANG COPY PASTE TIDAK DIBENARKAN SAMA SEKALI.THANKS

Followers

Monday, December 8, 2014

[E-NOVEL] : DIA PEMBURU CINTA @ KTAC BAB 2

Assalamualaikum u ollssss...


Minggu ni bab yang kedua pula. Sekali lagi cik writer bagitau sesiapa yang pernah baca Dirimu Satu sebelum ini lupakan jalan cerita lamanya eh. Ini versi baru . Mekasih u oll sudi singgah dan baca cerita lama yang telah di ubah dan di perbaharui kembali.. Hehehe.. ;)






Tajuk ini mungkin berubah kelak... :)
Mss Asal: Dirimu Satu - Jangan konpius ya-



BAB DUA


             AMANI sibuk mengulangkaji di dalam biliknya. Esok pagi dia akan menjawab test dari Encik Kamarul. Amani menghabiskan masanya di meja belajar. Sesekali matanya melirik ke arah skrin laptop untuk melihat nota-nota tambahan yang lain. Pensel di selitkan di telinga. 
            “Assalamualaikum.. Amani. Kau dah makan belum?” Soal teman sebilik Amani. Di kala itu Amani menoleh ke belakang.

           “Waalaikumussalam. Eh Maya kau baru habis kelas malam ke? Aku dah makan dah tadi dengan Alia. Sekejap lagi dia nak datang sinilah belajar sekali. Esok pagi kitaorang ada test.” Jelas Amani. Perempuan yang bernama Maya mula mendekati katilnya. Dia meletakkan buku dan beg di atas meja belajar.

            “Aah aku baru je habis kelas. Test apa Amani?” Soal Maya lalu merebahkan badannya ke atas tilam . Penat sungguh kelas dari pagi sehinggalah malam.

           “Test kelas Encik ulat bulu tu la.” Jawab Amani membuatkan Maya tergelak kecil.

            “Kau ni Amani suka sangat gelarkan Encik Kamarul tu Encik ulat bulu. Kasihan dia tau. Bukan main lagi dia syok dekat kau tapi kau je yang jual mahal.” Maya memandang Amani dan waktu itu bibir Amani mula herot mencebik. Dia memang tidak suka di kaitkan dengan Encik Kamarul.

              “Tak naklah aku.” Jawab Amani dengan selamba.

              “Kalau Encik Kamarul ajak kau kahwin macam mana?” Soal Maya. Amani berkerut.

             “Aku dah cakapkan dengan kau Maya. Jangan sesekali kau sebut soal kahwin. Aku tak suka.” Marah Amani lalu menoleh kembali pada nota-nota yang berselerak di atas mejanya. Maya mula rasa bersalah. Berangin pula dia malam ni bila sebut hal kahwin.

             “Amani.. Sorry aku terlepas cakap. Aku tak bermaksud pun nak mengguriskan hati kau. Maafkan aku ya Amani.” Mohon Maya. Dia sudah terlepas cakap . Amani memang tidak suka apabila di sebut soal kahwin.  Maya memandang Amani yang sedang tekun di meja belajar. Amani terus diam.

            “Amani kau marahkan aku ke?” Soal Maya lalu bangun dan mendekati temannya.

            “Maafkan aku ya. Aku tersalah cakap tadi.” Tambah Maya . Dia bersandar di meja belajar Amani.  Waktu itu Amani mula hilang fokus untuk study. Dia mendongak kepalanya lalu memandang Maya.

             “Amani.” Kedengaran suara Alia memanggilnya. Pintu bilik mereka terkuak. Maya dan Amani menoleh dengan serentak. Melihat wajah Amani yang masam mencuka Alia memandang dengan pelik.

              “Amani kau okey ke ni?” Soal Alia. Dia mendekati Amani dan Maya.

              “Aku minta maaf ya Amani.” Sekali lagi Maya meminta maaf. 

              “Aku okeylah. Saja je nak test kau Maya.” Sengih Amani dengan selamba. Maya membesarkan matanya. 

              “Ish kau ni mati-mati aku ingat kau marahkan aku tadi.” Jawab Maya. Amani tersengih. Alia bingung.

                “Ada yang aku tak tahu ke ni?” Soal Alia ingin tahu.

                “Tadi aku usik Amani pasal Encik ulat bulu dia. Aku cakap kalau Encik Kamarul tu nak ajak kahwin dengan dia macam mana.” Terang Maya. 

               “Errkk . Kau okey ke Amani?” Soal Alia . Amani mengerutkan dahinya.

               “Kenapa kau tanya rupa tu Alia?” Di tenung wajah Alia.

               “Ye la. Setahu aku kau tak suka sangat bila orang sebut pasal kahwin  atau nak suruh kau kahwin sebelum ni. Kau dah tak marah macam dulu dah?” Soal Alia ingin kepastian. Amani tersenyum lalu menganggukkan kepalanya.

                 “Aku okeylah. Itu cerita lama tak payahlah kita nak fikir. Sekarang ni misi aku adalah nak tamatkan pelajaran. Perkara yang lepas tu biarlah lepas. Aku harap aku tidak akan di pertemukan lagi dengan dia.” Jawab Amani dengan tenang. Maya dan Alia saling berpandangan. Mereka tahu apa yang terjadi pada Amani sebelum ini. Sewaktu tahun pertama mereka menuntut di sinilah Amani telah menceritakan tentang kisah peribadinya.

               “Kalau macam tu aku dengan Maya nak usik kau hal kahwin lepas ni kau dah tak marahlah kan?” Soal Alia. Amani anggukkan kepalanya.

                “Ya. Aku dah tak marahlah. Perkara dah lepas buat apa nak kenang lagi. Eh kau datang sini nak study dengan aku kan? Hah apa tunggu lagi meh sini kita study. Sekejap lagi mata aku mengantuk susah pula.” Amani memandang Alia yang mula tersengih.

                “Yalah nak study dengan kau la ni. Esokkan test dari Encik ulat bulu kau tu. Kasihan aku tengok Encik Kamarul tu Amani. Feeling habis dia dekat kau haaaa. Kau tak nak bagi dia peluang ke?” Soal Alia dengan selamba.

                “Tak payahlah kita nak cerita pasal Encik Kamarul ya. Aku malas nak fikir. Banyak benda lagi tau nak kena fikir. Jom study.” Arah Amani lagi. Dia mengelak daripada menjawab pertanyaan Alia. Maya membuatkan isyarat mata pada Alia namun Alia hanya jongket bahu.

               “Korang study la dulu. Aku nak pergi mandi.” Maya meminta diri. Dia mencapai tuala miliknya. Baru saja Alia duduk kedengaran telefon milik Amani berdering. Maya sudah menghilangkan diri ke bilik air.  Amani terus menjawabnya.

             “Anak ibu sihat?” Sapa seseorang di talian. Amani tersenyum.

             “Alhamdulilah ibu, Amani sihat. Ibu dengan abah macam mana? Oh ya ibu esok pagi Amani ada test tau.” Jawab Amani . Matanya memandang suatu sudut. Wajah-wajah keluarga kesayangannya.

            “Alhamdulilah ibu dengan abah sihat sayang. Ibu doakan agar Amani dapat jawab test esok ya. Ini ibu nak tanya jadi tak balik cuti semester nanti?” Soal ibu Amani.

            “Mestilah balik ibu. Amani rindu dengan ibu, abah dan juga abang Amar tau.” Jawab Amani dengan ceria. Sudah hampir dua bulan dia tidak bertemu dengan keluarganya. Dia agak sibuk semester ini.

             “Baguslah kalau macam tu. Amani balik bercuti nanti kita ke rumah nek Pah ya. Dia tak berapa sihat kebelakangan ni. Dia pun rindukan kamu sangat Amani.”  Sebaik saja mendengar tentang nek Pah Amani terus menghela nafasnya dengan berat.

            “Tengoklah macam mana nanti Ibu. Amani tak pasti lagi. Nanti kita bincang lagi ya. Amani nak sambung study dengan Alia ni.” Amani mula berdalih. Setiap kali ibunya mengajak ke rumah nek Pah ada saja alasan yang di berikan olehnya.

            “Yalah . Pergilah study. Kirim salam ibu pada Alia dan Maya ya.” Jawab ibu Amani.

            “InsyaAllah. Ibu sampaikan salam Amani pada abah ya. Assalamualaikum.” Amani terus mematikan talian. Dia meletakkan telefon ke tepi. Dia memandang pada Alia yang sedang khusyuk membaca.

             “Alia.. Ibu aku kirim salam pada kau.” Ujar Amani.

            “Waalaikumussalam. Amani test esok ni masuk yang mana eh? Kau ada tanda tak bahagian yang penting dalam nota kau?” Soal Alia. Amani tersenyum .

             “Ada. Sekejap ya.” Amani mula mencari bahagian-bahagian penting yang telah di tanda dengan sticky note lalu di tunjukkan pada Alia. Apa yang di minta oleh ibunya tadi terus hilang dari fikirannya. Dia perlu fokus pada test yang akan berlangsung esok pagi.

                “JAUHNYA termenung . Awak dah hubungi Amani ke?” Soal seorang lelaki yang baru muncul di ruang tamu. Puan Sa’adah menoleh pada suaminya. Telefon di letakkan di atas meja.

                 “Dah bang. Baru je tadi cakap dengan Amani. Saya dah bagitahu yang cuti nanti kita nak pergi ke rumah Mak Pah.” 

                 “Apa jawapan Amani kali ni?” Soal suaminya lagi lalu duduk setentang dengannya.

                 “Dia kata tengoklah macam mana nanti. Amani masih berkecil hati dengan keluarga Mak Pah bang.” Jawab Puan Sa’adah.

                 “Nak buat macam mana. Apa yang di rasai anak kita tu bukanlah sesuatu yang mudah untuk di lupakan. Di sebabkan perkara tu la dia jadi berangin kalau isu kahwin di bincangkan. Abang tahu dia fobia bila isu kahwin di bangkitkan. Apa yang dia lalui dua tahun lalu memang melukakan hatinya.” Jelas suaminya lagi.

                “Entahlah bang. Susah nak cakap. Memang saya kasihankan Amani tu bang. Harap-harap kali ni dia nak lah berjumpa dengan Mak Pah.” Puan Sa’adah menghela nafasnya dengan berat  memikirkan nasib anak gadisnya.

                “Soal Amani tu biarlah dia. Kalau dia nak pergi nanti kita bawa kalau dia tak nak pergi janganlah kita paksa dia. Ini anak bujang awak tu bila nak balik sini? Semenjak bekerja ni susah sangat dia nak balik sini.” Soal suami Puan Sa ‘adah sebaik saja wajah anak bujangnya terbayang di ruang mata.

              “Amar? Abang ni macamlah tak kenal dia. Sejak kerja ni dia memanglah selalu sibuk bang. Dia cakap dia nak balik nanti Amani balik cuti semester nanti. Sajalah tu nak balik sekali dengan adik kesayangan dia. Abang ni macamlah tak kenal Amar.” Suami Puan Sa’adah tersenyum.

             “Nasib baiklah  Amar dapat kerja dekat sana. Dapatlah dia tengok-tengokkan anak perempuan kesayangan kita tu. Yalah kita ni duduk kampung anak kita jauh dekat di negeri orang.” 
             “Cepat je masa berlalukan bang. Sudah dua tahun Amani menjadi penuntut universiti. Sekarang ni tinggal setahun setengah je lagi.” 

           “Masa Dah. Pejam celik pejam celik dah bertukar haribulan. Setahun sekejap je berlalu . Ini tekak abang haus ni. Tolong buatkan abang air.” Pinta suami Puan Sa’adah. Isterinya itu tersenyum manis.

             “Yalah Encik Hisham oiii. Nanti saya buatkan.”  Jawab Puan Sa’adah lalu bangun dan melangkah menuju ke dapur. Encik Hisham pula mula mencapai remote televisyen.

             “MASA telah tamat. Sila paskan kertas jawapan dan kertas soalan ke depan ya.” Kedengaran suara Encik Kamarul bergema di dalam dewan kuliah. Amani menarik nafas lega. Ujian pertengahan semester dapat di jawabnya dengan sebaik mungkin. Dalam masa yang sama dia turut lega kerana subjek-subjek lain juga telah pun selesai ujian yang sama. 

             “Amani macam mana? Ada tak yang kau tak boleh jawab tadi?” Soal Alia sewaktu mencuit bahu Amani. Alia berada di meja belakang Amani.

            “Alhamdulilah. Boleh jawab. Betul ke salah aku tak tahulah kan.” Sengih Amani. Alia terus menaikkan ibu jarinya.

          “Aku pun. Fuh lega weh mid sem test dah selesai. Sekarang ni boleh fokus pada assignment dan projek yang perlu kita siapkan. Tak lama lagi kita nak berperang dengan Final Exam pula. Aku tak sabar nak cuti weh. Kita cuti lama pula tu. Sukanya aku.” Alia mula teruja memikirkan cuti semester yang bakal tiba tidak lama lagi.

             “Okey semua dah hantarkan? So macam mana dengan soalan exam hari ni?” Soal Encik Kamarul lalu memandang pelajar-pelajarnya.

             “Boleh tahan susahnya Encik Kamarul.” Jawab salah seorang pelajar lelaki. Encik Kamarul tersenyum.

              “Awak ni Rizal selalu cakap susah tapi saya tengok pada kertas jawapan awak ni banyak yang betul.” Tambah Encik Kamarul sewaktu dia membelek-belek kertas jawapan milik Rizal.

            “Amani awak pula macam mana?” Amani tersenyum lalu menganggukkan kepalanya dengan perlahan.

            “Alhamdulilah.” Encik Kamarul kemudiannya mencari kertas jawapan milik Amani lalu di periksa sepintas lalu. Bibirnya mengukir senyuman manis.

            “Ermmm bagus-bagus. Cukup saja untuk hari ini. Jangan lupa projek yang saya minta korang buatkan. Sebelum minggu study week bermula saya nak projek dah siap termasuklah dengan report . Pastikan setiap kumpulan siapkan bahagian masing-masing. Saya tak nak dengar kalau ada yang report dekat saya yang ahli kumpulan dia tak nak buat kerja ya.” 

             “Faham.” Jawab pelajar-pelajar Encik Kamarul serentak.

             “Good. Thanks you.” Encik Kamarul mula melangkah keluar dari dewan kuliah tersebut sambil mengelek kertas soalan dan jawapan ujian tadi. Pelajar-pelajar mula bangun dan meninggalkan dewan kuliah tersebut.

            “Kau tengok Amani betapa Encik Kamarul tu pilih kasih. Dalam ramai-ramai student dia kau juga yang dia tanya. “ Seloroh Alia dengan selamba.

            “Mulalah tu nak mengusik aku. Tak ada maknanya. Dah la jom kita gerak sekarang.  Sekejap lagi kelas Doktor Amira pula.” Amani dan Alia berjalan seiringan menuju ke tingkat dua. Kelas doktor Amira terletak di tingkat dua dan dewan kuliah 2001.

            “Amani…” Jerit seseorang dari belakang. Alia dan Amani menoleh serentak.

           “Eh Encik Kamarul. Bukan ke Encik Kamarul dah keluar tadi. Ada apa ni?” Soal Amani dengan selamba.

           “Saya singgah dekat bilik kuliah sebelah tu. Ni sebelum saya terlupa group awak masih belum bagi tajuk pada saya untuk projek tu. Bila nak bagi pada saya?” Soal Encik Kamarul sambil merenung lembut wajah Amani.

             “Ya Allah. Maafkan saya Encik Kamarul. Saya terlupa pula.” Jelas Amani sambil menepuk dahinya.

             “Kami dah dapat tajuknya Encik Kamarul. Apa kata petang nanti saya emailkan pada Encik Kamarul tajuk yang kami pilih.” Jawab Alia pula. 

            “Baguslah kalau macam tu. Jangan lupa ya. Ni kamu berdua nak ke mana pula ni?” 

            “Ke kelas la Encik Kamarul. Pergi dulu.” Jawab Amani . Mereka sempat tersenyum pada Encik Kamarul sebelum beredar dari situ. 

              ACAD sedang leka mengilap kereta. Dia sedang menunggu bosnya di tempat parking kereta The Villa milik Syed Bakar.  Syed Rafique Iskandar melangkah keluar dari The Villa dengan wajah yang masam mencuka. 

           “Encik Rafique nak guna kereta ke?” Soal Acad sebaik saja melihat Syed Rafique menuju ke arahnya.

            “Yup. Saya nak guna kereta . Awak tak perlu ikut . Hari ni saya nak bersendirian . Saya nak keluar sekejap.” Jawab Syed Rafique. 

            “Baiklah.” Jawab Acad. Dia membiarkan saja Syed Rafique menuju ke arah kereta yang di parking sebelah dengan kereta yang sedang di gilapnya. Kereta itu milik Syed Zainal. Daddy kepada Syed Rafique. Selepas itu kereta mewah milik Rafique mula meninggalkan perkarangan The Villa.

             “Acad.. Mana Rafique pergi?” Soal mummy Syed Rafique Sharifah Noraini sewaktu berada di pintu utama The Villa.

             “Tak pasti Puan. Dia tak bagitahu pun . Dia hanya cakap dia nak bersendirian hari ni.” Jawab Acad.  Sharifah Noraini menghela nafasnya dengan berat.

             “Rafique ke mana Aini?” Soal Puan Sharifah Maimum pula yang muncul di situ.

             “Dah keluar . Biarlah dia bersendirian dulu Umi.” Jawab Sharifah Noraini.

             “Hmmm tak mengapalah Aini. Berikan dia masa. Asalkan dia tak tinggalkan kita lagi sudahlah. Cukuplah dua tahun kita bagi dia berada dekat luar negara tu. Bukan main payah lagi nak pujuk dia balik.” 

           “Dia masih marahkan umi la tu pasal hal dua tahun yang lepas.” Tambah Puan Sharifah Maimun lagi.

           “Mun kita bagilah dia masa. Dia baru je balik sini. Jangan ungkitkan lagi hal dua tahun yang lalu.” Ujar Syed Bakar pula.

           “Habis tu kita nak buat macam mana bang.” Soal Puan Sharifah Maimum.

           “Kita gunalah rancangan lain. Selagi mereka tak di pertemukan selagi tu masalah kita tak akan selesai.” Jelas Syed Bakar. Isterinya dan menantu  memandang Syed Bakar dengan pelik.

            “Abang ada rancangan ke?” Soal Sharifah Maimum. Dia memandang menantunya di sebelah. Apa pula rancangan Syed Bakar untuk Syed Rafique kali ini. Syed Bakar tersenyum penuh makna pada isteri dan menantunya.    


Bersambung....

NotaTersepit: Minggu ni ada penyakit pulak dah. Penyakit x leh tido mlm T_T 



No comments:

Post a Comment

Tq sudi komen.:D