SELAMAT DATANG KE BLOG AYRA ZAHRA.TERIMA KASIH KEPADA MEREKA YANG SUDI MELAWAT KE BLOG INI.SEBARANG COPY PASTE TIDAK DIBENARKAN SAMA SEKALI.THANKS

Followers

Thursday, July 27, 2017

[E-NOVEL ] : INDAH ANUGERAH CINTAMU BAB 6 & 7




                             




BAB ENAM



         
             AQIL mencari-cari album gambar perkahwinannya bersama Reen dulu namun tidak di jumpai.Setahunya Reen menyimpan album tu semua di dalam almari tapi bila di cari di dalam almari. Aqil mengeluh sendirian lalu melabuhkan punggungnya di birai katil.
           “Agaknya Reen dah ambil album gambar itu sewaktu dia datang tempoh hari kot.” Ujar Aqil sendirian. Malam itu sewaktu dia membuka almari pakaian dia melihat saki baki pakaian milik bekas isterinya sudah tiada lagi di situ.Menurut mak nya,  Reen sudah datang megambil barang-barang miliknya untuk di bawa pergi.
              Dengan perlahan-lahan Aqil bangun lalu menuju ke meja solek, kemudian Aqil menarik laci meja tersebut. Satu-satunya gambar perkahwinan mereka yang tinggal di dalam frame ini. Aqil mengusap-ngusap frame gambar tersebut.
              “Abang janji akan jaga Reen sampailah ke akhir hayat abang. Reen adalah nyawa abang.” Ujar Aqil sewaktu selesai majlis pembatalan air sembahyang. Isterinya sungguh manis  sekali pada malam itu.
              “Bimbing Reen jadi isteri yang solehah ya bang.” Balas Reen dengan senyuman sambil menilik cincin yang sudah pun tersarung di jari manisnya.
             “InsyaAllah.Abang sayangkan Reen.” Ucap Aqil lagi lalu mengucup dahi isterinya buat pertama kali. Kini semuanya tinggal kenanagan.Aqil meletak kembali frame gambar tersebut di dalam laci. Dalam masa yang sama Aqil keliru dengan perasaannya.
             “Aqil mari turun.Sarah datang ni.” Jerit Puan Salmah dari tingkat bawah.Aqil berdiam diri langsung tidak di jawab .
            “Aqil kamu dengar tak mak cakap ni.Sarah dah sampai.Turunlah.” Jerit Puan Salmah lagi.
            “Mak ni pun satu. Aku tak nak kahwin dengan Sarah. Dia tu sepupu aku dan aku anggap seperti adik.” Rintih Aqil sendirian. Kusut fikirannya bila dengar nama Sarah.
              “Aqil…” Puan Salmah memanggilnya lagi.
 “Ya mak ..Aqil turun ni.” Jerit Aqil pula dengan geram.
    “Abang Aqil…” Tingkah Sarah sebaik saja melihat Aqil di depan matanya. Bibirnya sudah tersenyum manis. Sarah Aqila sepupu kepada Nurhan Aqil yang menyintai Aqil sejak dulu lagi. Namun dia kecewa apabila Aqil memilih Reen sebagai isteri. Sebaik saja mendengar yang Aqil sudah menceraikan isterinya hati Sarah melonjak kegembiraan.
             “Errmm Sarah. Dah lama sampai?” Soal Aqil ala kadar lalu duduk di sofa.
 “Baru je sampai. Lama tak tengok abang Aqil.Abang sihat?” Soal Sarah.
 “Alhamdulilah sihat.” Jawab Aqil dengan pendek.
“Malam ni Sarah akan tidur di rumah kita. Esok baru mak usu dan pak usu kamu datang ke mari. Mereka datang nak bincangkan hal kamu dengan Sarah Kamu jangan merayap ke mana-mana esok.”  Ujar Puan Salmah yang baru saja muncul dari dapur.
    Aqil hanya mendiamkan diri. Langsung tidak jawab apa-apa.
   “Mak Aqil naik sekejap. Aqil nak telefon Hadie .Baru teringat yang petang tadi Hadie minta Aqil telefon dia.” Ujar Aqil lalu bergegas naik ke tingkat atas.
    “Kenapa abang Aqil tu mak long?” Soal Sarah dengan pelik.
     “Adalah tu urusan kerja dengan kawan dia . Mari minum dulu Sarah lepas tu mak long tunjukkan bilik Sarah. Tak sabar rasanya nak tengok Sarah kahwin dengan Aqil. Bila dah kahwin nanti cepat-cepatlah bagi mak long cucu.” Sarah tersenyum malu apabila mak longnya menyebut tentang cucu. Puan Salmah mula terbayangkan majlis kahwin anaknya. Pasti meriah.
     “InsyaAllah mak long.” Jawab Sarah malu-malu. Puan Salmah tersenyum puas kerana tidak lama lagi Sarah akan menjadi menantunya dan Sarah juga akan menghadiahkan cucu yang comel untuknya.
      “Angkatlah phone. Reen please..” Ujar Aqil. Berkali-kali dia menghubungi bekas isterinya namun satu pun tidak di jawabnya. Aqil memandang skrin handphone. Dia ingin sekali mendengar suara Reen. Rindu pada Reen membuak-buak sehingga tadi dia mengelak dari melayan karenah Sarah dan ibunya. Aqil meraup wajahnya.
       “Apa aku nak buat supaya Reen menjawab panggilan aku?” Soal Aqil sambil berfikir sejenak. Susah sangat mahu bercakap dengan Reen. Bagaimana dia harus memujuk bekas isterinya itu.
         Tidak lama kemudian, Aqil tersenyum. Dia menilik handphone miliknya lalu menekan sesuatu di aplikasi whatapp. Sah dia cuba menarik perhatian Reen.
        SAFI memandang wajah Reen yang masam mencuka. Dari tadi lagi Reen dia membisu. Mungkin masih sakit hati dengan Aqil.
          “Reen kau okey ke?” Soal Safi. Reen menoleh. Drama yang sedang di tayangkan di saluran tv3 langsung tidak menarik minatnya ketika ini. Sungguh sakit hatinya.
            “Aku geramlah Safi. Kau tengok cara Aqil ugut aku. Benci betul aku. Tak habis-habis nak rujuk balik dengan aku. Berapa kali aku nak jawab benda yang sama. Aku dah nekad aku tak mahu kembali pada dia. Pujuk rayu macam mana sekalipun aku tetap tak mahu Safi. Aku serik dengan Aqil. Paling utama aku tak mahu Aqil jadi anak derhaka Safi.” Luah Reen.
        “Kau sayangkan Aqil kan?” Soal Safi. Reen terdiam lalu mengangguk dengan lemah.
       “Kalau kau sayang, kau berbaiklah dengan Aqil.” Safi memberikan pandangannya. Reen menggelengkan kepalanya.
         “Tak boleh Safi. Kalau aku berlembut hati dan terima pelawaan Aqil aku bakal menjadikan Aqil anak derhaka. Aku tak mahu itu. Syurga Aqil pada ibunya. Aku tak nak Aqil menyesal di kemudian hari. Biarlah aku mengalah. Mengalah bukan kerana aku bencikan Aqil tapi aku mengalah sebab aku sayangkan Aqil.” Safi terharu mendengarnya.
        “Habis tu kau nak buat macam mana. Aqil ugut kau kan. Kalau kau tak nak jumpa dia maka dia juga tak akan datang mahkamah minggu depan. Kalau kau dengan Aqil sama-sama degil sampai kesudah kes cerai makan masa lagi lama nak selesai. So apa kau nak buat sekarang?” Soal Safi. Reen menghela nafasnya dengan berat.
        “Aku akan jumpa dia. Aku mahukan kes penceraian aku ni selesai dengan cepat. Aku tak nak lagi di ganggu oleh bekas mertua aku. Kau dengarkan apa yang dia bagitahu tempoh hari.” Safi mengangguk.
        “Yaa dia ugut kau kan. Dia akan lakukan sesuatu kalau kau cuba berbaik semula dengan Aqil. Jadi itu pun salah satu sebab kau tak nak rujuk dengan Aqil kan?” Soal Safi. Reen mengiakan.
    “Kau temankan aku jumpa Aqil Safi. Please.” Mohon Reen    
     “Okey aku temankan kau. Dah jangan diam lagi. Aku ada good news tuk kau. Aku dah bagi resume kau pada company tempat aku bekerja dan diorang minta kau datang interview. Lusa bolehkan.” Reen tersentak.
       “Betul ke ni Safi. Ya Allah . Alahamdulilah. Terima kasih banyak-banyak Safi.” Luah Reen dengan penuh gembira dan syukur.
         “Sama-sama. InsyaAllah rezeki kau kot, Aku dah bagitau kau ni kawan aku. Yang hantar resume kau pastu ada dua orang lagi. Aku doakan kau berjaya dapatkan kerja ni. Amin” Safi dan Reen sama-sama tersenyum.
         AWAL pagi lagi Reen dan Safi tiba di bangunan Aspirasi Berjaya Holding. Dia sudah bersedia untuk di interview. Reen merasa gementar kerana inilah kali pertama di akan di temuduga selepas berhenti kerja suatu ketika dulu.
         “Safi aku rasa takutlah.” Luah Reen sewaktu mereka sedang melangkah.
          “Kau janganlah nervous sangat. Buat macam biasa je. Kau boleh Reen. Jawab je apa yang diorang tanya. Ini peluang kau jadi kau kena yakin dan bersemangat. Jangan takut. Baca doa dulu sebelum masuk bilik temuduga nanti. Aku ni boleh tengok dari jauh je tau.” Ujar Safi dengan senyuman. Reen tersenyum lalu mengangguk.
            “Kau kena tunggu lama sikitlah eh. Kau datang awal sama seperti waktu aku keje. Waktu temuduga dalam pukul sepuluh pagi. Tapi tak mengapa. Asalkan kau yang awal. Jadi sekurang-kurangnya dari situ boss aku dah nampak kesungguhan kau. Jangan risau. Dengar kata Datuk Ismail sendiri yang akan interview kau.” Tambah Safi lagi.
            “Datuk Ismail tu garang tak?” Soal Reen ingin tahu.
             “Dialah bos paling baik kau tau. Jangan takut tapikan kau tak kerja dengan dia. Kalau kau dapat jadi setiausaha kau akan berada bawah anak dia. Datuk Ismail tu dah serahkan tugas dia pada satu-satunya anak lelaki dia.” Terang Safi.  Bertaut kening Reen.
      “Siapa dia?” Soal Reen. Sewaktu itu mereka tiba di hadapan pintu lift. Belum sempat Safi menjawab pintu lift terbuka.
       “Sorry .. Tumpang lalu sikit.” Sapa seseorang yang kelihatan kelam kabut sewaktu menyelinap masuk ke dalam lift. Orang itu secara tidak sengaja terlanggar bahu Reen.
        “Kenapa kelam kabut je ni Encik..” Soal Reen pelik. Safi ula mengerutkan dahinya.
         “Sorry terlanggar awak. Saya nak cepat. Ada barang tertinggal dekat atas. Ada meeting penting pagi ni.” Ujar lelaki tersebut. Reen dan Safi mengangguk dengan perlahan.
         “Rasanya macam pernah lihat Encik ni. Tapi kat mana ye?” Soal Safi. Cuba mengamati wajah tersebut.
           “Kau kenal ke Safi?” Soal Reen. Lelaki tersebut tersenyum manis.
           “Haaaaa… Eh bukan encik. Tuan Hayyan Azri kan? Pemilik Astana. Bila Tuan Hayyan balik sini?” Soal Safi dengan senyuman. Reen terpinga-pinga.
             “Baru je balik. Awak ni pekerja Astana juga ke?” Soal Hayyan Azri.
             “Bukan. Pekerja Aspirasi.” Jelas Safi.
             “Oh you berdua ni pekerja Hadif Fakhri la ye.” Hayyan tersenyum.
             “Eh dia je. Saya tak kerja lagi.” Jawab Reen. Hayyan mengerutkan dahinya.
             “Reen ni baru nak cuba nasib apply kerja dekat Aspirasi Tuan Hayyan. Tuan Hadif kan tengah cari setiausaha. Jadi hari ni Reen datang untuk temudugalah.” Terang Safi. Hayyan mengangguk kepalanya.
            “Apa-apa pun goodluck. Siapa nama tadi?” Soal Hayyan
            “Terima kasih. Saya Qaireen Imanina panggil saja Reen. Ini pula Safiya panggil je Safi.” Reen memperkenalkan dirinya dan Safi.
      “Okey Reen dan Safi right? I have to go now. InsyaAllah ada masa lain kita jumpa lagi. Sekali lagi saya doakan awak berjaya dapatkan pekerjaan ni. Bolehlah awak tengok-tengokkan sepupu saya Hadif Fakhri. Actually Hadif agak cerewet sikit but don’t worry dia baik.” Jelas Hayyan lalu keluar dari pintu lift sebaik saja pintu lift terbuka.
  “Jumpa lagi.”Safi melambaikan tangannya. Reen terdiam fikirkan sesuatu.
  “Kenapa Reen?” Soal Safi sebaik saja pintu lift tertutup.
  “Kalau aku dapat job ni naya aku Safi. Tuan Hadif bos kau tu cerewet orangnya. Kasihan aku nanti.” Jawab Reen. Safi tersenyum.
   “Alah cerewet je . Bukannya makan orang pun.” Sengih Safi lalu pintu lift terbuka semula. Mereka mula melangkah keluar.

********************************************************** 
      
BAB TUJUH

      LANGKAH di atur dengan baik sekali. Hadif Fakhri muncul di Aspirasi dengan bergaya dan kacak. Kebanyakan kaum wanita yang menoleh seakan terpukau. Dari atas sampai bawah semuanya kelihatan sempurna.
      “Good morning Tuan Hadif.” Sapa Safi sewaktu berselisih dengan Hadif Fakhri.
      “Morning Safi. Ini saya nak tanya bila saya nak dapat setiusaha ni. Interview dah selesaikan. Result belum keluar lagi ke?” Soal Hadif Fakhri.
       “Errkk.. Tuan Hadif bab tu saya tak boleh nak katalah. Keputusan dari Datuk sendiri. Tuan Hadif tak tanya dia ke?” Soal Safi ingin kepastian. Manalah tahu kot-kot rezeki nama Reen di panggil ke.
         “Hmmm.. Tak apalah. Apa-apa hal saya bagitahu. Saya sebenarnya suka sangat minum kopi bila waktu bekerja. Susahlah kalau tak ada setiausaha ni.” Rungut Hadif Fakhri.Safi menggelengkan kepalanya.
       “Tuan Hadif nak kopi ke? Saya boleh buatkan.” Ujar seseorang dari belakang Safi.
       “Hmmm why not. Buatkan kopi untuk saya dan pastikan sedap. Hantar dekat office saya nanti. Safi tolong ikut saya sekejap. Saya nak awak selesaikan satu fail yang mana dekat dalam tu ada segala maklumat dengan supplier. Saya nak awak uruskan part tu.” Arah Hadif sebelum melangkah.
        “Okey Tuan Hadif.” Jawab Safi namun kakinya masih melekat di lantai tersebut.
     “Kau biar betul Tasha. Kau nak buatkan kopi untuk Tuan Hadif? Nasihat aku pastikan kopi tu sedap dan kaw. Tuan Hadif tu cerewet sikit orangnya.” Jelas Safi. Tasha tersenyum.
      “Aku tahulah macam mana nak bancuh kopi. Alah dia minum kopi aku nanti mesti hilang cerewet dia tu.” Jawab Tasha dengan gah. Safi mencebik.
     “Cubalah dulu. Kalau kau berjaya memang terbaik tapi kalau dia kata kopi kau tak sedap ke apa ke kau jangan nak marah atau mengamuk pula ya. Orang cerewet ni susah sikit. Mood dia lain macam sikit.” Nasihat Safi.
       “Mana kau tahu dia cerewet? Aku tengok okey je Tuan Hadif tu.” Jawab Tasha.
     “Aku tahulah dari sumber yang boleh dipercayai. Okey aku masuk jumpa dia dulu. Kang kena marah pula aku sebab cuba lambatkan kerja.” Safi membuka langkahnya. Tasha hanya mencebik sebelum berlalu menuju ke pantry.
         “Tuan Hadif ini kopinya. Jemput minum ya.” Ujar Tasha dengan manja sebaik saja berada di meja kerja Hadif Fakhri.
          “Thanks.” Jawab Hadif lalu mengambil mug yang berisi kopi. Di tiup terlebih dahulu untuk mengurangkan panas. Dengan perlahan-lahan Hadif Fakhri menghirupnya. Sejurus selepas itu wajah Hadif berkerut. Tasha memandang dengan pelik.
      “Tuan Hadif okey tak kopi yang saya buat tu?” Soal Tasha dengan debaran. Harap-harap kopi tu sedaplah. Kalau tak sedap malu aku nanti. Bisik hati kecil Tasha.
       Tasha panik apabila Hadif terus berlari ke bilik air yang sudah tersedia di dalam biliknya.
    “Alamak. Kopi tu ada masalah ke?” Soal Tasha pelik.
    “Awak ni dah kenapa Tasha. Apa yang awak taruk dalam kopi ni. Apasal lain benar rasanya tak macam kopi. Awak ni pandai ke tak buat air?” Marah Hadif Fakhri sebaik saja keluar dari tandas. Tasha terpinga-pinga.
     “Kenapa Tuan Hadif?” Soal Tasha.
     “Ambik nih. Dah jangan nak offer diri lagi buatkan saya kopi macam ni. Langsung tak sedap. Dahlah terlampau manis. Awak ni letak sebekas gula ke apa?” Soal Hadif Fakhri geram. Bau aroma kopi tadi amat mengoda tekaknya tetapi bila di rasa terus hancur.
      “Dah-dah pergi keluar bawa mug tu sekali. Nak termuntah saya dengan kopi awak ni.” Marah Hadif. Tasha mengambil mug tersebut lalu di bawa keluar.
     “Apa tak sedap sangat ke kopi yang aku buat ni.” Soal Tasha lalu di ambil sudu untuk di rasa.
   “Sedap je aku rasa. Manis tu manislah. Macam biasa je. Memilih betul Tuan Hadif tu. Aku dah buat cukup baik tau. Complain pula dia. Mengada betul.” Bebel Tasha lalu meletakkam mug tersebut ke dalam singki.
    “Haaa macam mana kopi kau? Bos minum tak?” Soal Safi sambil berpeluk tubuh dan bersandar di tepi pintu pantry. Tasha menjeling.
  “Tak sedap katanya. Dia kata taruk sebekas gula ke dalam kopi dia. Geram pula aku.” Bebel Tasha. Safi gelengkan kepala.
     “See aku dah cakapkan bos kita tu cerewet sikit orangnya.” Tasha mencuci mug tersebut.
    “Mana kau tau dia cerewet?” Soal Tasha sewaktu mengelap tangannya.
    “Dari cousin dia. Tuan Hayyan Azri dari Astana.” Jelas Safi. Tasha mencebik lalu meninggalkan pantry.
   “Harap ke muka je handsome tapi cerewet. Susahlah kalau nak memikat bos ni.” Ujar Tasha dengan perlahan sewaktu berada di meja kerjanya.
    “AQIL terimlah hakikat yang kisah kau dan Reen dah tamat. Kau dah lepaskan Reen jadi buat apa kau nak dia kembali semula pada kau. Kasihanlah dekat Reen. Dia tak nak hidup kau menderita. Sayang saja tak cukup Aqil kalau kau tak boleh terima segala kekurangan dia.” Ujar Hadie. Aqil yang sedang meneguk air hanya mampu mendengar saja bebelannya.
   “Itu aku tahu Hadie. Tapi Reen langsung tak nak bagi peluang pada aku dan dia. Semalam puas aku pujuk dia untuk rujuk balik tapi dia nekad dengan keputusan dia. Yang dia minta kami selesaikan penceraian kami dengan cepat. Aku tak tahu kenapa susah sangat Reen nak bagi peluang pada aku. Sepatutnya dia yang bersyukur aku nak rujuk balik dengan dia tapi kau tengok dengan mudahnya dia menolak aku.” Luah Aqil. Hadie menggelengkan kepalanya.
    “Itulah salah kau. Cepat sangat jatuhkan hukuman sekarang anggap saja ini pengajaran buat kau supaya bila kau kahwin dengan Sarah kejadian seperti ini tidak lagi berlaku. Kau faham?” Tambah Hadie lagi.
     “Ya aku tahu salah aku sebab jatuhkan hukuman macam tu dekat Reen tapi waktu tu aku tengah marah. Nak buat macam mana.” Aqil mendengus geram. Geram dengan dirinya sendiri.
    “Lain kali control sikit kemarahan kau tu. Cuba beri peluang untuk penjelasan. Jangan menghukum terus. So bila kau nak kahwin dengan Sarah?” Soal Hadie. Aqil meraup wajahnya.
    “Ini lagi satu masalah. Aku ni Hadie tak nak kahwin dengan Sarah. Dia tu dah macam adik aku. Mak aku yang beria-ria nak jadikan Sarah tu menantu. Aku nak Reen bukan Sarah.”  Kusut fikiran Aqil.
   “Terima sajalah Sarah tu. Reen biarlah dia tentukan sendiri hala tujunya selepas ni. Kau tak payahlah nak berusaha pikat dia. Kau tak akan berjaya. Reen tetap dengan pendirian dia. Adalah tu sebab dia tidak mahu kembali pada kau. Salah satunya sebab mak kau. Kau sendiri tahukan macam mana mak kau bencikan Reen semata-mata kerana zuriat.” Aqil menghela nafasnya dengan berat.
    “Entahlah Hadie. Nasib aku agaknya.” Aqil seakan-akan berputus asa.
    “Terima hakikat okey. Bagi peluang pada diri Reen dan kau untuk teruskan hidup. Kalau betul kau sayangkan dia itu saja caranya. Reen akan gembira dengan kau. Tapi kalau antara korang berdua masih berjodoh tak mustahil suatu hari nanti akan bersatu. Kita tak tahukan. Apa-apa pun jangan terlalu mengharap. Nasihat aku ikut haluan masing-masing. Masa akan mengubati kekecewaan,kesedihan dan kelukaan korang berdua. Hidup kena teruskan. Janganlah kau desak atau ugut Reen untuk baik dengan kau.” Hadie terus memberikan nasihat pada Aqil.
    “Fikir-fikirkanlah ya Aqil. Aku ni boleh bagi pandangan dan nasihat. Kalau kau tak dengar itu hak kau.” Tambah Hadie lagi.
    “Aku akan cuba Hadie. Reen dah setuju berjumpa dengan aku semalam jadi aku kena tunaikan janji aku untuk selesai kes ni dengan cepat. Sepatutnya hari tu lagi dah selesai tapi salah aku juga. Tak apalah. Mungkin betul kata kau beri peluang pada Reen tentukan pilihan dia. Aku menyesal Hadie lepaskan Reen tapi nak undur kembali dah tak boleh. Kerana mulut hati aku remuk. Salah aku.  Usaha dah untuk memulihkan hubungan tapi Reen tetap nekad. Aku tak boleh buat apa sebabnya punca dari aku sendiri. Harap-harap tak adalah orang yang menerima nasib seperti aku. Sekarang menyesal tak sudah.” Aqil sudah berputus asa.
“Baguslah kau fikir macam tu. Anggap saja jodoh korang sampai di situ. Mungkin ada yang lebih baik menanti Reen kita tak tahu. Kau dah tentulah kahwin dengan Sarah.” Aqil hanya mampu anggukan kepala. Dia kemudiannya membawa keluar handphone miliknya lalu menghubungi seseorang. Hadie hanya melihat telatah Aqil.
    “Assalamualaikum. Reen. Abang ni.” Ujar Aqil di talian. Matanya menoleh pada Hadie.
  “Waalaikumussalam. Ya bang. Kenapa call Reen lagi ni? Reen dah jumpa abang semalam kan. Apa lagi yang abang nak?” Soal Reen pelik. Ketika itu dia sedang mengaji.
    “Okey abang nak bagitau yang abang tak kan paksa Reen rujuk dengan abang lagi. Minggu depan abang datang mahkamah. Kita selesaikan secepat mungkin seperti mana Reen minta.” Jawab Aqil. Reen menarik nafas lega.
     “Terima kasih bang sebab faham. Reen tolak bersebab. Suatu hari nanti abang akan faham. Maafkan Reen ya.” Ucap Reen.
       “Tak apalah Reen. Salah abang. Nak undur balik dah tak guna Reen. Kalau suatu hari nanti pintu hati Reen terbuka untuk terima abang semula abang sedia Reen.” Jawab Aqil dengan rasa sedih. Reen mengeluh.
       “Abang.. Abang tetap ada dalam hati Reen sampai bila-bila. Kita pernah hidup bersama bang. Reen tak boleh nak salahkan abang. Bukan Reen tak mahu bang tapi keadaan dah lain dan terlalu sukar untuk Reen laluinya kali kedua. Abang kahwin dengan Sarah ya.” Pujuk Reen.
     “Tapi Reen boleh jadi isteri pertama dan Sarah boleh jadi isteri keduakan. Bukan Reen pernah cakap ke yang Reen sanggup bermadu.” Sekali lagi Aqil mencuba nasibnya untuk memujuk Reen.
      “Memang Reen pernah bagitau itu. Tapi itu sebelum abang lafaz cerai pada Reen. Sekarang ni keadaan kita dah berbeza. Reen tak mungkin boleh kembali pada abang. Satu pesanan Reen. Jadi anak yang taat kepada mak. Kalau Reen balik pada abang benci mak pada Reen tak akan berkesudahan.  Nanti abang faham. Okeylah bang, nanti kita jumpa di mahkamah ya. Terima kasih bang. Reen sentiasa doakan kebahagiaan abang dan Sarah nanti.” Reen ingin memutuskan talian namun hatinya turut merasa sebak. Dia ingin kembali ke pangkuan Aqil tapi itu tak mungkin. Kalau dia kembali Aqil yang akan menjadi anak derhaka. Dia tidak mahu itu terjadi.
   “Abang rindukan Reen.” Luah Aqil. Reen mendiamkan diri malah air matanya turut menitis.
   Reen rindukan abang. Jerit hati Reen. Dengan pantas Reen memutuskan talian.

   “Maafkan Reen bang.” Luah Reen dengan sayu. Di pejam matanya seketika. Reen kemudiannya menarik nafas dalam-dalam lalu menyambung kembali mengaji Al-Quran


bersambung ....

NotaTersepit : Yang ni belum ending dah ada cite baru nak buat. Hamboiii Cik Puan Penulis kemain haaaaa... Yg ni bila nak siap ?  

No comments:

Post a Comment

Tq sudi komen.:D