SELAMAT DATANG KE BLOG AYRA ZAHRA.TERIMA KASIH KEPADA MEREKA YANG SUDI MELAWAT KE BLOG INI.SEBARANG COPY PASTE TIDAK DIBENARKAN SAMA SEKALI.THANKS

Followers

Sunday, March 4, 2018

[E-NOVEL ] : INDAH ANUGERAH CINTAMU BAB 10 & 11

Assalamualaikum

selamat petang. Sorry lama tak update. Kak Ayra sibuk sikit. Petang ni Ka Ayra up dua bab lagi. Mss ni dah di hantar nilai tak tahulah result macam mana nanti. Sama2 la kita tunggy ya. :)

                               




BAB SEPULUH

“SORRY encik saya tak sengaja. Maafkan saya.” Mohon Reen sewaktu tertumpahkan air kopi ke atas baju seseorang. Reen hanya menundukkan kepalanya.Ngeri untuk bertentang mata dengan Hadif Fakhri agaknya. Dari awal pagi lagi dia menunggu bosnya namun Hadif Fakhri tiba lewat di Aspirasi.
“Alamak Reen.” Ujar Safi sambil menepuk dahi. Dengan pantas langkahnya di atur lalu di dekati sahabatnya Reen.
 “Maafkan saya Tuan Hadif saya tak sengaja tumpahkan air tu. Saya nak bawa masuk bilik Tuan Hadif tak sangka pula terlanggar depan pintu ni.” Ujar Reen sambil menundukkan kepala. Lelaki tadi masih lagi berdiri.
 Kasihan pula gadis ni. Desis hati lelaki itu. Reen masih menunduk.
 Habislah aku hari ni. Janganlah aku di pecat. Safi tolong aku. Teriak Reen di dalam hatinya.
 “Alamak baju Tuan Hayyan dah kotor. Reen macam mana jadi macam ni?” Soal Safi. Reen mendongakkan kepalanya.
 “Safi aku tak sengaja. Aku nak bawa kopi ni untuk Tuan Hadif tup-tup excident depan pintu masuk ni. Maafkan saya. Eh ni bukan Tuan Hadif.” Reen merenung wajah di hadapannya. Hayyan Azri tersenyum.
  “Bertemu lagi ya kita.Tak mengapa Reen. So awaklah orangnya yang jadi setiausaha Hadif Fakhri.” Soal Hayyan. Reen menganggukkan kepalanya.
  “Baju Tuan Hayyan dah kotor. Macam mana ye. Saya betul-betul tak sengaja. Tadi Tasha cakap bos dah masuk itu yang bergegas buat kopi. Hari pertama dah jadi macam ni. Habislah saya kena. Mesti kena buang kerja ni.” Luah Reen. Sesekali dia memandang wajah Safi meminta pertolongan.
 “Tak mengapa. Baju ni boleh di basuh. Jangan risaulah. Saya tak salahkan awak. Saya ni tak tengok awak tadi. Silap saya juga main keluar je tak tengok depan. Tak adalah sampai Hadif nak buang kerja.” Jawab Hayyan.
          “Tapi Tuan Hayyan kalau Tuan Hadif tau ni masalah juga.” Ujar Safi dengan resah.
        “Masalah apa ni?” Soal Hadif Fakhri yang muncul di situ. Hadif merenung pelik wajah Reen lalu di dekatinya.
“Awak ke setiausaha saya?” Soal Hadif Fakhri. Dengan lemah Reen menganggukkan kepala.
       “Hayyan apa kena dengan baju kau ni?” Soal Hadif sebaik saja terpandangkan kemerja Hayyan sudah di kotori dengan air kopi.
       “Salah saya Tuan Hadif.” Jawab Reen dengan resah.
        “Sekali lagi saya minta maaf Tuan Hayyan. Saya betul-betul tak sengaja.” Mohon Reen sekali lagi.
  “Awak ni dah kenapa? Cuai sangat buat kerja hah? Hari pertama dah buat hal ke?” Suara Hadif agak tinggi sedikit. Reen menundukkan kepalanya.
“Hadif, jangan salahkan Reen. Control sikit sikap tegas kau tu. Aku pun salah juga. Kopi yang di buat tu untuk kau. Dahlah dia bukan sengaja pun. Benda dah nak jadi. Sudahlah. Soal baju ni boleh di basuhlah. Tak ada apa masalah pun.” Jawab Hayyan. Reen masih diam. Gerun pula dia untuk menatap wajah bosnya.
  Apalah nasib aku lepas ni? Bicara hati Reen.
  Hadif menarik nafas dalam-dalam. Dia memandang Hayyan dan Reen silih berganti.
 “Masuk dalamlah Hayyan. Kau tukar baju lain. Aku ada baju spare dekat dalam. Kau pakailah dulu. Nanti tak kan kau nak masuk Astana dengan baju kena tompok kopi macam ni.” Hadif memberikan cadangan. Hayyan menganggukkan kepalanya.
 “Maafkan saya Tuan Hayyan Tuan Hadif.” Ujar Reen saat dia mendongak ke wajah Hayyan dan Hadif.
  “Lain kali hati-hati. Tolong buatkan saya dan Hayyan kopi. Kurangkan manis please. Saya tak suka manis sangat. Jangan buat kopi seperti Tasha hari tu. Nak muntah saya.” Arah Hadif Fakhri dengan wajah serius.
  “Baik Tuan Hadif.”  Jawab Reen.
  “Jom Hayyan.” Hadif dan Hayyan sama-sama melangkah.
 “Safi habislah aku. Agak-agak kau aku kena buang kerja tak?” Soal Reen dengan resah.
   “Tak kot. Nasib baik Tuan Hayyan backup kau. Dah-dah sekarang ni kau pergi buatkan untuk diorang. Jangan manis tau. Kau boleh Reen. Yakin dan penuh semangat okey. Aku doakan kau berjaya.” Jawab Safi sambil memberikan kata-kata semangat buat Reen.
   “Okey aku cuba Safi.” Reen kemudiannya mengorak langkah menuju ke pantry.
 “Masuk.” Arah Hadif sebaik saja terdengar ketukan di luar. Hayyan menoleh. Dia melihat wajah Reen yang tersenyum lalu membawa dua mug yang berisi air kopi.
  “Ini kopinya. Jemput minum.” Pelawa Reen. Dalam masa yang Reen berdoa mudah-mudahan kopi yang di buatnya kena dengan selera Tuan Hadif dan Tuan Hayyan.
     Kopi yang di hulurkan terus di ambil. Hayyan dan Hadif sama-sama menikmati kopi yang di bancuh oleh Reen.
   “Macam mana Tuan Hadif Tuan Hayyan. Boleh minum ke kopi tu?” Soal Reen dengan resah. Hadif dan Hayyan memandang antara satu sama lain sebelum mereka menamndang wajah Reen yang menanti penuh debaran.
  “Okey, Saya suka kopi ni.” Sengih Hayyan. Reen masih menanti jawapan dari bosnya pula.
   “Kena dengan selera saya. Terima kasih. Awak boleh sambung kerja awak. Sorry saya tinggikan suara tadi. Jangan risau saya tak buang awak kerja.” Jawab Hadif Fakhri. Reen akhirnya menarik nafas lega.
     “Kopi awak buat ni sedaplah. Kalau macam ni saya nak request minta hantar dekat blok sebelah boleh?” Soal Hayyan. Dia tenung wajah lembut Reen. Hadif memandang wajah pelik Hayyan.
  “Boleh je kalau nak. Tuan Hayyan kena call la buat tempahan. Siap saya pergi hantar.” Jawab Reen. Hadif geleng kepala.
 “Okey Reen. Thanks untuk kopi ni.” Ujar Hadif pula.
 “Saya keluar dulu.” Mohon Reen lalu melangkah pergi dengan rasa lega yang amat.

          “AMBOI  Hayyan kemain kau tenung budak Reen tu. Kau dan dia dah macam kenal lama. Korang pernah berkenalan ke sebelum ni?” Soal Hadif. Hayyan meletakkan mug tersebut di atas meja.
  “Tak adalah. Hari tu masa dia datang interview aku terlanggar dia dekat lift. Tak la berkenalan mana pun. Aku tak kan lupa wajah yang menyenangkan hati tu. Kau jangan nak fikir yang bukan-bukan pula.” Jawan Hayyan. Hadif mengangguk faham.
 “Haaa dah nampak tu sikit-sikit petandanya.” Hadif kemudiannya mencapai satu fail di raknya lalu di belek.
 “Petanda apa?” Soal Hayyan kebingungan.
“Petanda awal untuk jatuh cinta.” Jawab Hadif dengan tenang. Matanya masih memandang pada kertas yang tersusun di dalam fail tersebut.
         “Iye ke?” Soal Hayyan seakan tidak percaya.
          “Aaahh mana ada. Kau ni saja je nak kenakan aku. By the way thanks sebab tolong aku hari ni. Jadi sekarang aku nak gerak ke Astana. Kerja aku berlambak dekat atas meja tu. Balik nanti tunggu aku tau.” Pesan Hayyan sewaktu berdiri. Hadif mendongak lalu menganggukkan kepalanya.
 “Eh Hadif, kau tak kisahkan kalau aku minta Reen buatkan kopi untuk aku sekali bila aku ada dekat office?” Soal Hayyan sewaktu ingin menarik pintu. Hadif tersenyum.
 “Tak ada hal bro. Kau nak kau call Reen. Minta nombor phone la senang. Kot-kot kau boleh whatapp ke nanti dengan dia. Tak kenal maka tak cinta.” Seloroh Hadif. Hayyan mencebik.
 “Nak kenakan aku la tu. Aku pergi dulu. Thanks bro.” Ujar  Hayyan lalu meninggalkan Aspirasi.

 “TUAN Hayyan dah nak balik ke?” Sapa Reen dengan senyuman. Hayyan singgah di meja Reen.
  “Aaah saya dah kena masuk office. Kerja banyak Reen. Tak sangka dapat jumpa awak lagi. Rezeki awak dekat sini. Selamat bertugas ya. By the way janganlah awak takut sangat dengan Hadif tu. Dia bukannya singa. Hadif cerewet sikit je tapi hati dia baik macam saya.” Seloroh Hayyan. Reen tersengih.
 “Satu lagi saya dah dapat green light dari Hadif. Saya suka kopi awak. Jadi kalau saya minta awak hantarkan kopi untuk saya nanti bolehkan?” Soal Hayyan. Reen tersenyum lalu menjawab.
            “Boleh nanti saya buat COD untuk Tuan Hayyan.” Gurau Reen pula.
   “Okey. Saya tunggu kopi awak nanti. Pergi dulu. Jumpa lagi.” Baru saja Hayyan ingin melangkah Reen menghalang.
  “Jap Tuan Hayyan. Baju kemeja Tuan Hayyan yang saya kotorkan tadi ada dekat mana?” Soal Reen. Hayyan menepuk dahi.
 “Oh lupa saya. Dekat bilik Hadif.” Jawab Hayyan sebaik saja teringat pada kemejanya yang kotor.
“Kalau tak keberatan. Boleh saya tolong cucikan baju kemeja tu. Tadikan salah saya jadi saya nak tebus salah saya dengan cuci kemeja Tuan Hayyan. Please jangan menolak.” Mohon Reen dengan wajah penuh mengharap. Sungguh di dalam hatinya di banjiri dengan perasaan bersalah. Malah Hayyan juga turut menolongnya dari di marahi oleh Hadif.
        “Eh tak apa saya boleh buat sendiri.” Hayyan tidak mahu menyusahkan Reen.
        “Please. Anggap saja ini tanda minta maaf saya pada Tuan Hayyan.” Mohon Reen. Hayyan menarik nafasnya dalam-dalam.
          “Okey saya boleh terima tanda minta maaf tu tapi dengan syarat. Bukan cuci kemeja saya tu.” Hayyan merenung wajah Reen dengan senyuman di bibir.
  “Habis tu. Saya nak kena buat apa?” Soal Reen pelik. Jangan dia minta yang pelik dan bukan-bukan sudahlah. Masak aku nanti. Bicara hati kecil Reen.
  “Cukuplah dengan air kopi yang awak buatkan untuk saya nanti dan mungkin juga belanja saya makan bila awak dapat gaji nanti.” Seloroh Hayyan.
  “Betul ke. Kalau macam tu hujung bulan nanti saya belanja Tuan Hayyan okey.” Giliran Hayyan pula tersentak.
 “Eh saya main-main je la. Awak dah buatkan air kopi untuk saya pun dah kira okey. Pergi dulu.” Hayyan terus melangkah pergi sebaik usai bicaranya. Perginya dengan senyuman manis di bibir.
    
           “MACAM mana Reen hari ni? First day kerja. Kau rasa boleh teruskan tak?” Soal Safi sewaktu memandu kereta. Mereka berdua menuju ke rumah.
    “Alhamdulilah. Boleh di teruskan. Aku akan berusaha untuk jadi pekerja yang baik.” Jawab Reen. Safi mengangguk perlahan.
  “Eh Tuan Hayyan cakap apa dengan kau tadi. Bukan main senyum lagi korang berdua.” Reen menoleh pada Safi.
   “Tak ada apa pun. Dia minta aku buatkan kopi untuk dia juga. Aku cakaplah nanti aku COD la dekat Astana tu.” Sengih Reen.
   “Amboi kau kemain dengan Tuan Hayyan. Macam mana pula dengan Tuan Hadif?” Soal Safi lagi sewaktu memasuki simpang kanan.
    “Tuan Hadif pun suka juga. Alhamdulilah. Risau juga aku. Takut juga aku tengok wajah tegas dia tu. Cubalah senyum dan ramah mesra macam Tuan Hayyan tu. Tak adalah aku rasa macam kecut perut.” Keluh Reen. Safi tersenyum.
     “Dah sikap dia nak buat macam mana. Mungkin suatu hari nanti akan ada seorang wanita yang akan merubah Tuan Hadif tu. Yang penting dia dah terima kau dan paling utama dia dah suka kopi yang kau buat. Jadi aku rasa tak ada masalahlah. Buat je apa yang dia minta.” Reen hanya anggukan kepala.
  “Tak mengapalah Safi. Dapat job ni aku dah bersyukur sangat. Banyak lagi benda yang aku harus berdepan nanti.” Sejurus selepas itu mereka di kejutkan dengan panggilan phone.
   “Siapa Reen?” Soal Safi sewaktu dia membawa keluar handphone miliknya.
   “Bekas mertua aku.” Jawab Reen lalu dia menjawabnya.
   “Ya Puan. Ada apa yang boleh saya tolong ke?” Soal Reen.
   “Eh apa yang kau dah lakukan pada Aqil? Dia cuba nak larikan diri dari aku? Hey kau ni memang perempuan tak tahu malu ke hah?”  Tempik Puan Salmah dengan geram.
  “Lakukan apa? Saya tak ada buat apa-apa pun Puan. Hubungan kami dah tamat. Apa lagi yang tak kena?” Soal Reen pelik. Angin tak ada rebut tak ada tiba-tiba je bekas mertuanya naik hantu.
    “Aqil tak mahu kahwin dengan Sarah. Dia cuba nak batalkan perkahwinan dengan melarikan diri. Ni mesti kerja kau kan hasut dia. Apa yang kau dah bagi dia makan hah sampai dia tak boleh nak lupakan kau.” Marah Puan Salmah lagi.
    “Astagfirullahal’azim. Puan jangan tuduh sebarangan. Aqil tak nak kahwin salah saya ke? Dia nak lari salah saya juga. Puan bilalah Puan nak berubah. Ada puan tahu sebab kenapa Aqil bertindak macam tu?” Ringan saja mulut Reen membalas kata-kata berkas mertuanya.
   “Kau jangan nak ajar aku. Kalau aku tahu tak adalah aku telefon kau ni.” Nyaring sekali suara Puan Salmah. Reen terpaksa menjauhkan sedikit phone yang di pegangnya.
    “Sebab dia hanya satu je. Puan terlalu mendesak Aqil. Itu pasal dia jadi macam tu. Tolonglah puan jangan kaitkan saya dengan Aqil lagi. Saya tak tahu apa yang Aqil buat sekarang ni. Berhentilah membenci saya. Cukuplah apa yang dah jadi. Ada baiknya puan renungkan kembali mana silap puan agar Aqil tidak bertindak sedemikian. Kasihan Aqil. Ada ibu yang terlalu mengongkong dan suka buat keputusan sendiri tanpa berbincang dengan Aqil. Maaf kalau kata-kata saya ni agak keterlaluan. Tapi itulah yang saya nampak. Saya tak mahu rujuk dengan Aqil sebab puan. Fikirlah sendiri apa yang puan dah lakukan dan apa yang puan telah ucapkan pada Aqil dan saya. Okey puan. Assalamualaikum.” Reen terus mematikan talian.
    “Tak habis lagi ke bekas mertua kau meroyan macam tu. Aqil buat perangai kau yang di persalahkan. Padahal kau dengan Aqil dah tak duduk sebumbung malah dah tak ikatan yang sah. Agaknya dia tak boleh tengok kau hidup tenang kot Reen. Manusia ni kalau dah benci susah Reen.” Keluh Safi pula.
    “Aku doakan suatu hari nanti dia akan berubah Safi. Dia dah tua Safi. Waktu sihat ni dia tak nampak tapi bila dah sakit barulah dia merasa.” Jawab Reen pula. Nafasnya di lepas dengan berat.


********************************************************************* 

BAB SEBELAS

       HAYYAN Azri sedang menikmati angin malam di tepi kolam renang. Sesekali matanya menatap ke arah skrin laptop. Hayyan sedang mencari sedikit maklumat dan dalam masa yang sama juga dia sedang online facebook miliknya.
      Baru saja dia dia scroll ke bawah terus notication messanger naik. Tertera di situ nama adik kesayangannya Hani Nazirah.

   Hani : Assalamualaikum abang Hayyan. Hani rindu dekat abang
   Hayyan :Waalaikumussalam. Hai Hani. Apa khabar adik abang di sana. Bila nak balik Malaysia.
   Hani : Very soon. Hani rindu semua orang. Tak sabar nak jumpa abang Hayyan.
   Hayyan : Iye ke. Wah cuti lama ke kali ni?
   Hani : Lamalah juga. 2 bulan macam tu. Abang Hayyan tak rindukan Hani ke?
   Hayyan : Mestilah rindu Hani. Balik nanti abang belanja okey.
   Hani : Okey janji tau. Hani kena pergi dulu ni. Ada kerja. Jumpa nanti. Muaahh sayang abang Hayyan. Kirim salam semua tau.
  Hayyan : Okey take care sis

 “Hai Hayyan kau dah kenapa senyum sorang-sorang. Apa yang menarik sangat tu. Nah milo untuk kau.” Sapa Hadif Fakhri sambil menghulurkan mug. Hayyan menyambutnya.
   “Thanks bro. Aku baru lepas chat dengan adik bongsu kita Hani. Tanya khabar pastu dia cakap nak balik.” Terang Hayyan.
      “Bila?” Soal Hadif.
      “Hani kata very soon. Kau macam tak kenal Hani. Dah tiba hari naik flight dia inform la kita.” Hadif geleng kepala. Faham sangat karenah adik bongsu mereka.
      “Hani memang macam tu Hayyan. Suka hati dia je.” Hadif menghirup air milonya.
      “So macam mana dengan setiausaha baru kau tu. Boleh masuk dengan perangai kau tu?” Soal Hayyan. Berkerut dahi Hadif.
       “Soalan tu untuk aku ke untuk kau?” Soal Hadif kembali.
      “Eh aku tanya kau Kau tanya aku balik?” Hayyan geleng kepala.
      “So far nampak okey. Dia pun bukan jenis perempuan yang suka mengada-ngada. Tambahan pula focus pada kerja dan pandai buatkan kopi yang aku suka. Itu pun dah cukup. Kau berminat dengan setiausaha aku ke?” Seloroh Hadif Fakhri.
      “Ke situ pula kau Hadif. Aku pun suka kopi yang dia buat. Betul kata kau dia bukan perempuan yang suka mengada-ngada. Sebelum ni aku kenal juga sorang dua perempuan tapi terlebih manja dan mengada-ngada sikit. Aku apa lagi tak nak ambil pedulilah. Tak suka aku yang manja tak bertempat.” Jawab Hayyan.
      “Ohh maknanya sebelum ni kau dah cuba mengenali seorang perempuan la ye?” Hadif merenung wajah sepupunya penuh tanda tanya.
    “Ada tu ada tapi itu masa dekat London. Dekat sini aku tengok lebih kurang sama je tapi Reen berbeza sikit. Entah aku rasa something special about her.” Hadif menganggukkan kepalanya.
    “So apa lagi ambillah peluang ni untuk mengenali Reen tu.Nanti kalau dah office baru Astana siap kau dah kena pindah sana. Rugilah nanti. Tak dapat la kau nak merasa kopi sedap yang di buat oleh Reen.” Usik Hadif dengan senyuman penuh makna.
   “Kau sajalah nak kenakan aku kan. Alah dah kenal la macam tu. Kau kan tahu Hayyan Azri seorang yang pemalu tambah-tambah dengan perempuan manis seperti Reen tu. Eh apa dah nama penuh setiausaha kau tu?” Soal Hayyan. Hadif mencebik.
    “Ceh malu konon. Kau malu kau yang rugi. Nama penuh dia Qaireen Imanina kalau aku tak silap.” Hadif cuba menyebut nama penuh Reen. Dia melihat melalui resume yang di berikan padanya.
   “Cantik namanya. Errrmmm kau rasalah kan. Reen tu dah berpunya ke? Kalau ada boyfriend ke tunang ke suami ke tak ke frust nanti aku kalau mengaharap. Kau tak tengok ke resume dia hari tu?” Soal Hayyan ingin tahu. Hadif berfikir sejenak.
   “Aku lupa la bahagian tu. Senang-senang kau je tanya Reen sendiri. Pagi-pagi dia hantar kopi dekat kau kan so ambillah waktu yang ada tu untuk tanya dia. Easy right?” Hadif memberikan cadangan.
   “Hmmm..Okey nanti aku tanyakan pada dia.” Jawab Hayyan lalu kembali menghirup milo.
  “Kau betul dah nekad ke nak tukar Astana ke tempat baru?” Soal Hadif. Hayyan meletakkan kembali mug di atas meja.
   “Yup. Aku nekad. Aku nak tempat yang lebih besar dan luas. Sekarang ni kan aku menumpang di bangunan milik papa. Aku tak nak susahkan papa dan kau. Aku nak kotakan janji aku pada arwah mommy dan daddy. Bukan main susah lagi daddy nak bangunkan Astana. Papa banyak tolong daddy. This time aku kena tunaikan janji itu. Kau janganlah risau Hadif. Sedikit masa lagi Aspirasi makin gah dan memerlukan lebih banyak ruang.” Jelas Hayyan. Hadif menghela nafas berat.
    “Bila Astana dah tak duduk sebumbung dengan Aspirasi mesti makin susah aku nak jumpa kau kan?” Soal Hadif.
     “Kau ni ke situ pula. Ingat kita akan sentiasa berjumpa because of our project.” Jelas Hayyan. Dia sesakali tidak akan melupai Aspirasi. Astana bermula dari bawah dan segala ilmu di kongsi oleh papanya. Arwah daddy banyak belajar dari papa.
     “Kalaulah daddy dengan mommy aku masih ada. Mesti diorang bangga bila lihat Astana sudah mempunyai tempat tersendiri.” Keluh Hayyan. Hatinya di pagut rasa rindu yang mendalam pada orang tuanya. Mana mungkin sesaat dia melupakan kedua orang tuanya. Hayyan sedar tiada kekal di atas dunia ini. Namun Hayyan kesal kerana tidak dapat berjumpa dengan mereka  buat kali terakhir.
    “Hayyan banyak bersabar. Doakan yang terbaik buat mereka di sana. Bukan kau je yang terkilan. Aku juga sama Hayyan. Waktu kejadian kita di mana? Oversea sana menuntut ilmu. Aturan Allah Hayyan. Kita dah berusaha untuk pulang melihat mereka buat kali terakhir tetapi Allah tak mengizinkan. Keadaan cuaca terlalu buruk dan sukar untuk kita naik flight ketika itu. Ada hikmahnya Hayyan. Janganlah bersedih. Kau tak berseorangan. Kau ada aku, mama, papa,Kak Huda dan Hani. Kami semua sayangkan kau. Kami dah anggap kau seperti adik beradik kami sendiri.” Pujuk Hadif dengan panjang lebar. Bahu Hayyan di tepuk dengan perlahan.
   Hayyan memandang wajah Hadif dengan segaris senyuman. Nafas di lepaskan dengan perlahan-lahan.
  “Terima kasih bro. Kau memang terbaik.” Ujar Hayyan.
  “That me.” Sengih Hadif. Hayyan mencebik sambil geleng kepala.

   REEN sedang membancuh kopi untuk Hayyan dan Hadif. Dia leka di pantry.
 “Hai Reen awal benar kau buat kopi.” Tegur Tasha.
 “Hai Tasha. Eh tak awal dah. Memang waktu begini aku buatkkan kopi untuk mereka.” Jelas Reen dengan senyuman.
  “Untuk mereka? Siapa?” Soal Tasha ingin tahu.
  “Untuk Tuan Hadif dan Tuan Hayyan.” Safi menyampuk sewaktu tiba di pantry. Reen menoleh sambil tersenyum. Tasha menganggukkan kepalanya.
  “Untung kau Reen. Tuan Hadif dan Tuan Hayyan sukakan kopi yang kau buat. Bolehlah kau tackle salah sorang dari diorang tu. Kau kan solo.” Ujar Tasha sebaik saja menhenyakkan punggungnya ke kerusi.
   “Kau ni Tasha ke situ pula. Aku ni hanya jalankan arahan saja. Aku seriklah Tasha dengan lelaki. Hmmmm.. Kau tak faham sebab kau tak ada dekat tempat aku.” Jelas Reen.
   “Maksud kau?” Soal Tasha ingin tahu.
 “Maksud Reen kau tak tahu macam rasa sakitnya sedihnya bila kau di lukai oleh sang lelaki cik Tasha oii.” Balas Safi bagi pihak Reen.
  “Okey dah siap. Aku pergi dulu. First nak hantar dekat bos kita dulu pastu aku nak ke Astana hantar pada Tuan Hayyan pula.” Jawab Reen lalu melangkah dengan membawa dua mug tersebut.
 “Eh Safi si Reen buatkan kopi untuk Tuan Hayyan tu bergaji tak? Ke free of caj?” Tasha menyoal Safi yang sedang berdiri di cabinet. Dia turut membancuh air nescaffe panas untuknya.
 “Ada. Reen buat COD. Alah Tuan Hayyan bagilah sikit tapi dia bukan bagi hari-hari. Dia bagi cukup bulan. Tuan Hadif pun setuju. Yalah dah macam menyusahkan Reen la juga ke Astana tu. Dah kopi Reen ni sedap. Kenalah. Agaknya kalau Reen buka coffee house mesti laku ni.” Safi mula terbayangkan coffee house.
 “Baguslah Reen pandai buat kopi. Aku ni buat langsung tak kena citarasalah apalah. Biasalah. Orang suka memilih.” Jawab Tasha seakan-akan merajuk. Safi geleng kepala.
 “Nothing impossible Tasha. Mana tau kau praktis semula dan menjadi. Kau pun boleh buka coffee house juga.” Safi memberikan kata-kata semangat sebelum berlalu dari pantry. Tasha hanya diam sambil menongkat dagu.

   REEN berjalan melangkah ke Astana dengan mug di tangan. Mug tersebut siap di tutup dengan cantik sekali. Malah dia sentiasa tersenyum pada staff Astana yang memandang wajahnya.
   “Assalamualaikum Tuan Hayyan. Kopi.” Sapa Reen dengan senyuman manis sambil menunjukkan mug yang di pegang. Hayyan mendongak lalu tersenyum.
    “Waalaikumussalam. Masuk Reen. Terima kasih susah payah bawa ke sini.” Pelawa Hayyan dengan senyuman. Dia terus bersandar di kerusi. Reen meletakkan kopi di atas meja Hayyan.
 “Duduklah dulu Reen.” Tambah Hayyan lagi. Reen menoleh jam di pergelangan tangannya.
“Tak bolehlah Tuan Hayyan. Kalau saya duduk panjang pula cerita nanti. Tak pasal-pasal Tuan Hadif cari saya nanti. Sekarang ni kan waktu bekerja. So kerja saya ada dekat sana. Jemput minum ya. Minta diri dulu.” Jawab Reen dengan senyuman.
 “Awak memang berdedikasi Reen. Okey. Mug ni nanti saya hantar balik seperti biasa. Senang awak nak buat esok. Kalau saya tak boleh ganggu awak watu kerja, waktu lunch bolehkan?” Soal Hayyan. Reen merenung Hayyan dengan pelik.
   “Lunch?” Soal Reen.
   “Yup. Saya nak belanja awak makan boleh?” Hayyan tersenyum. Reen tersentak.
  “Tuan Hayyan nak belanja saya makan? Eh tak apalah.” Tolak Reen dengan lembut. Segan pula dia dengan Hayyan Azri. Mereka bukannya rapat. Setakat majikan dan pekerja. Walaupun Reen bekerja di bawah Hadif tapi dia tetap menganggap Hayyan salah seorang bos yang patut dia hormati.
   “Janganlah segan. Saya ni bukan nak apa-apakan awak, nak ajak awak makan je. Kalau awak rasa tak selesa untuk makan berdua je dengan saya awak boleh ajak sesiapa je temankan.” Hayyan memberikan cadangan. Dia faham benar reaksi yang di tunjukkan oleh Reen.
“Boleh ke?” Soal Reen inginkan kepastian.
“Why not.” Jawab Hayyan.
“Okey kalau Tuan Hayyan dah cakap macam tu, saya bawa Safi sekalilah eh makan tengahari nanti.” Hayyan menganggukkan kepala.
  “Deal. Ok thanks Reen. Jumpa lunch nanti.” Jawab Hayyan . Baru saja Reen ingin melangkah dia menoleh pada Hayyan kembali.
   “Jap-jap. Kita nak makan dekat mana Tuan Hayyan?” Soal Reen.
    “Adalah. Awak dengan Safi tunggu saya dekat lobi okey.” Pinta Hayyan. Reen hanya menganggukkan kepala sebelum berlalu dari situ.

   SARAH termenung di suatu sudut. Entah kenapa hatinya di pagut rasa bimbang yang tak kesudahan. Entah apa takdir yang bakal menemuinya selepas ini. Bertahun-tahun dia memendam perasaan pada sepupunya Aqil namun satu pun Aqil tak pernah nampak kewujudan perasaan tu.
  “Haa Sarah. Kamu termenung dekat sini kenapa? Apa pula yang tak kena?” Soal ibu Sarah Puan Sharipah.
          “Tak ada apalah mak. Sarah Cuma fikirkan hal kahwin ni je.” Jawab Sarah lalu membetulkan duduknya.
 “Baru sekarang nak fikir ke? Sempat lagi kalau kamu nak batalkan majlis. Sarah mak dah bagitahu kamu kan. Mak tak berkenan kamu kahwin dengan Aqil. Bukan mak bencikan Aqil tapi mak tak nak kamu menerima masib yang sama dengan Reen. Mak kenal perangai maklong kamu. Kalau dia dah tak suka dia akan buat sesuatu. Lagi satu maklong kamu tu bukannya jenis penyabar. Mak kenal kakak mak tu Sarah.” Tegas sekali suara Puan Sharipah menegur anaknya.
 “Tapi mak, Sarah sayangkan abang Aqil.” Jawab Sarah pula.
 “Kamu saja yang sayangkan dia. Aqil sayangkan Reen. Kamu tak nampak ke Sarah.” Tambah Puan Sharipah sambil bercekak pingang.
         “Ya Sarah tau. Tak mustahilkan mak kalau suatu hari nanti abang Aqil akan sayang dan cintakan Sarah seperti mana dia sayangkan pada Kak Reen.” Puan Sharipah menggelengkan kepalanya.
          “Sarah.. Sarah. Mata kamu ni nampak si Aqil je. Mak cakap macam mana sekalipun kau tak peduli dah. Macam ni la Sarah kamu teruskanlah niat nak kahwin dengan Aqil tapi ingat kalau ada apa-apa masalah rumahtangga korang nanti selesaikan sendiri. Masa belum kahwin ni nampak indah belaka. Bila kamu dah bergelar sebagai isteri kamu tahulah nanti. Kehidupan selepas kahwin ni lain Sarah. Kamu dengan Aqil dah la tak mesra tetiba nak kahwin macam tu je.” Luah Puan Sharipah dengan gelengan kepala sebelum berlalu.
 “Mak.. Mak..” Sarah memanggil. Namun Puan Sharipah meneruskan langkahnya.
 “Mak janganlah buat Sarah serba salah. Sarah pun tak nak lukakan hati maklong. Dia yang nak sangat Sarah jadi menantu dia.” Jerit Sarah.
         “Hati kamu Sarah yang nak. Mak tak paksa. Terpulanglah. Mak Cuma inginkan kau bahagia.” Keluh Puan Sharipah. Nak tak nak dia kena ikut. Sudah kemahuan Sarah. Apa lagi boleh buat. Malah mungkin sudah jodohnya dengan Aqil. Siapa kita nak menghalang.


bersambung....

NotaTersepit: IACM dh settle pasni kak ayra nak tumpukan edit mss KTAC dan BTW. KTAC dulu kot akan di buat dan tajuknya akan berubah cikit. Nanti Kak Ayra update yang baru k. Tq semua yang singgah dan baca. :D 

No comments:

Post a Comment

Tq sudi komen.:D