SELAMAT DATANG KE BLOG AYRA ZAHRA.TERIMA KASIH KEPADA MEREKA YANG SUDI MELAWAT KE BLOG INI.SEBARANG COPY PASTE TIDAK DIBENARKAN SAMA SEKALI.THANKS

Followers

Thursday, October 3, 2013

[E-NOVEL] : BIARKAN CINTA ITU PERGI BAB 15

Assalamualaikum u oll...


Pejam celik pejam celik dah hari khamis.Seperti biasa hari ini di update sambungan BCIP bab seterusnya.Mekasih singgah dan baca..Maaf entry td cik writer dh delete. Yg td bab 16 bukan bab 15.Tersilap publish.Sorry sekali lagi.16 ari isnin ni ya.. 

 “Kadangkala apa yang kita suka dan sayang tak semestinya akan kekal dengan kita untuk selamanya."

                                                      
                         






BAB LIMA  BELAS



   “KAU kenapa Reen.Aku tengok muka kau hari ni macam ayam berak kapur je.Ada masalah ke?Tuan singa marahkan kau ke hari ni?” Soal Safi bertalu-talu sewaktu mereka berdua makan tengahari bersama.

    Reen memandang wajah Safi yang sedang khusyuk makan.Safi kalau bab makan tak usah nak cakaplah.Laju yang amat.Tak peduli dah dekat orang lain .

    “Bukan pasal tuan singa la.Pasal Aqil.” Jawab Reen dengan perlahan.Selepas itu baru Reen menyuapkan makanan ke dalam mulut.

    “Aqil?Kenapa pula dengan si Aqil?Dia ganggu kau ke?” Soal Safi dengan pelik.

     “Semalam dia telefon aku.Dia cakap nak rujuk balik dengan aku.” Ujar Reen.Sebaik saja mendengar hal rujuk balik terus Safi tersedak.Di capai gelas air minumannya lalu di sedut dengan rakus sekali.

     “Apa dia.Kau ulang sekali lagi.Aku tak salah dengarkan?” Soal Safi.Matanya membuntang memandang Reen.

     “Aqil nak rujuk balik dengan aku.”Ulang Reen sekali lagi.

     “Habis tu kau terima?” Soal Safi dengan penuh debaran.Safi tahu hati Reen ni lembut.Kalau kena gayanya tak mustahil Reen akan rujuk balik dengan bekas suami dia.Bukan Safi tak suka kalau Reen rujuk balik tapi Safi tidak mahu Reen kecewa lagi dengan sikap Aqil.Reen memandang wajah Safi sambil menongkat dagu.

    “Mestilah tak.Aku tolak.Aqil kan dah nak kahwin.Kalau aku rujuk balik dengan Aqil mahu bekas mak mertua aku tu datang serang aku.Kau bukan tak tahu dia bencikan aku.” Balas Reen pula.Safi menarik nafas lega.

   “Baguslah kalau kau fikir macam tu.Aku nak tanya pada kau ni.Kau masih sayangkan Aqil ke?” Soal Safi.Reen terdiam seketika.

    “Tipulah kalau aku kata aku tak sayang dia.Aqil pernah jadi suami aku Safi.Mestilah perasaan sayang dan cinta tu masih ada.Kau ingat senang-senang ke aku nak buang perasaan sayang dan cinta tu.”Balas Reen sambil menghirup air.


     Siapa yang tidak sayangkan suami.Kalau hari-hari melihat wajah suami.Orang yang berkahwin secara paksa pun akan terbit perasaan sayang sama ada lambat atau cepat inikan pula  orang yang bercinta sebelum kahwin lagi.Safi hanya berdiam diri dan menyambung semula makan.  

    “Aku tak akan balik semula pada Aqil.Aku nak dia bahagia dengan orang lain Safi.Aku tak mampu buat dia dan juga mak dia bahagia.Lagipun mak mana yang tak mahu lihat anaknya bahagiakan.Aku tahu apa yang mak mertua aku buat untuk kebaikan anak dia juga pada masa hadapan.” Tingkah Reen setelah lama mereka berdua mendiamkan diri.

   “Aku bangga dengan kau sebab kau berfikiran positif.Kau berkorban untuk beri kebahagian kepada bekas suami kau Reen.Aku tahu bukan mudah kau nak buatkan.” Ujar Safi sambil tersenyum pada Reen.

   “Kadangkala apa yang kita suka dan sayang tak semestinya akan kekal dengan kita untuk selamanya.Ia sama dengan kehidupan kita di atas dunia ni yang di mana kita tak akan kekal pun di atas dunia ni tiba masanya kita semua akan pergi mengadap Pencipta kita.Safi kehidupan kita di atas dunia ini adalah bayangan belaka yang kekal adalah di akhirat sana.Aku selalu ingatkan diri aku dengan itu sebab tu la aku boleh hadapi benda ini walaupun aku rasa sakit.” Balas Reen dengan panjang lebar.

    “Aku setuju tu Reen.Kadang-kadang kita sebagai manusia sering kali terlupa tentang itu.Kita sering kali terbuai dengan nikmat dunia kadang kala lupa yang apa yang kita ada semuanya bersifat sementara.” Ucap Safi pula.Reen menganggukkan kepalanya.

     “Eh Reen lupa aku nak tanya kau.Pagi tadi Datin Khadijah datang kan.Dia cari anak bujang dia ke ?Aku tengok dia banyak soal siasat kau saja.Kau pergi mana dengan datin ?” Soal Safi.Tiba-tiba dia teringat yang dia nak tanya perkara itu pasa Reen.Dia melihat Reen mengekori Datin dari belakang menuju ke bilik meeting.

     “Aah dia datang cari Tuan Hadif tapi dia tak ada .Tuan Hadif ke putrajaya katanya ada hal.Aku pun tak tahulah hal apa.Lepas tu Datin ajak aku bersembang seketika di bilik meeting.” Ujar Reen .Masih teringat lagi pertemuan dengan ibu kepada Tuan Hadif.

    “Kamu ni Reen kan.Setiausaha Hadif Fakhri.?” Soal Datin Khadijah sebaik saja berdiri di meja milik Reen.

     “Ya saya Reen Puan.Setiausaha kepada Tuan Hadif.Puan ni siapa ya?Boleh saya bantu Puan?” Soal Reen dengan senyuman sambil mendongak kepada wajah Datin Khadijah.

      “Saya mama Hadif.” Jawab Datin Khadijah dengan senyuman.Sebaik saja mendengar perkataan Mama Hadif terus Reen berdiri dan riak wajahnya turut berubah.

      “Ma..Ma..Maafkan saya datin.Saya tak tahu Datin ni mama kepada Tuan Hadif.Maafkan saya datin: Ujar Reen dengan perasaan bersalah.

      Ish Reen apa nak jadi dengan kau ni langsung tak kenal Datin Khadijah.Isteri kepada Datuk Ismail dan juga mama kepada Tuan Hadif Fakhri.Gerutu Reen sendirian.Reen tidak tahu apa yang harus di lakukan ketika ini.Datin Khadijah pula memandang Reen dari atas ke bawah tanpa secalit senyuman.Sengaja nak buat Reen tak senang duduk.Hendak menguji Reen sebenarnya tu.

     “Tak mengapa.Saya tahu anak saya tak ada dekat dalam.So saya nak jumpa awak sekejap boleh Reen.Ada hal sikit saya nak bincang dengan awak.Boleh?” Soal Datin Khadijah sambil tersenyum melihat wajah Reen yang tertunduk.

    Reen ..Reen..sifat kamu mencuit hati saya.Desis hati Datin Khadijah .Dia tahu dia tidak silap orang kali ini.

   “Boleh Datin.Silakan.Kita ke bilik meeting la ya datin ke datin nak bincang dekat mana?” Soal Reen.

   “Ok dekat bilik meeting.Saya tunggu di sana sekarang ya.”Ujar Datin Khadijah lagi.
    “Baik Datin.Kalau macam tu datin pergi dulu saya buatkan datin air dulu.Sekejap lagi saya menyusul ke sana.”Balas Reen.Datin Khadijah menganggukkan kepalanya.

   “Ya la.”Balas Datin Khadijah lalu menuju ke bilik meeting.Staff di Aspirasi Berjaya Holding terkejut dengan kehadiran Datin Khadijah.Setahu mereka Datin Khadijah memang jarang sekali datang ke pejabat.Mereka tertanya-tanya juga mengapa Datin datang ke mari siap nak jumpa Reen lagi.

   “Reen kenapa tu?” Soal Tasha kepada Reen sewaktu Reen berada di pantry.
   “Datin nak bincang perkara penting.Tak tahulah hal apa.Mungkin hal kerja kot.”Balas Reen sewaktu menyediakan air untuk Datin Khadijah.

     “Pelik.Datin selalunya jarang nak datang dekat pejabat ni.” Ujar Tasha dengan pelik.

      “Ye ke.Reen pun tak tahulah dia nak bertanya hal apa.Takut juga Reen.” Ujar Reen dengan jujur.Memang itu yang dia rasa.Bimbang kalau-kalau dia ada buat salah dan silap yang dirinya sendiri tidak perasan.

      Reen membawa cawan yang sudah berisi air dan menuju ke bilik meeting di mana Datin Khadijah berada.

      “Reen pergi dulu ya Tasha.” Ujar Reen sebaik saja kakinya melangkah keluar dari pantry.Tasha anggukan kepalanya sambil berfikir apa motif Datin Khadijah datang ke pejabat hari ini.

      “Ish satu hal pula aku nak kena fikir.Tak payah nak menyibuk hal oranglah Tasha.”Ujar Tasha sendirian .

      Cik Tasha bimbang apa sebenarnya?Bimbang kalau-kalau Datin berkenan pada Reen untuk buat calon menantu.Kalau itu terjadi apa Tasha akan buat sebabnya Tasha memang ada menaruh hati pada bosnya.Siapa tidak tertarik dengan Hadif Fakhri yang kacak itu.

      “Jemput minum datin.” Pelawa Reen sewaktu dia meletakkan secawan the panas di hadapan Datin Khadijah.

     “Terima kasih.Duduk Reen.” Balas Datin Khadijah pula.Reen menarik salah sebuah kerusi lalu di duduknya.

     “Ada hal apa datin nak bincang dengan saya ya?” Soal Reen .Jantungnya berdebar-debar pula.

     “Macam mana ni baru-baru ni saya dengar Khay ada datang cari Hadif dekat pejabat ni.Jadi saya nak awak jadi saya punya assistant atau pun mata-mata saya untuk Hadif.Saya kalau boleh tak mahu Khay datang pejabat ni ganggu Hadif.Awak kenal siapa Khay yang saya maksudkan?” Soal Datin Khadijah.Reen menggarukan kepalanya cuba mengingati nama Khay di dalam memorinya.

     Pernah dengar je nama Khay tu .Dekat mana eh?Soal Reen sendirian.

    “Please Khay.You jangan nak mengada-ngada dekat office I.Lagi satu mana nak cari orange juice dekat sini?Reen awak keluar dulu.” Reen sudah ingat.

    “Oh cik Khay hari tu dia ada datang jumpa Tuan Hadif Datin.Saya tak tahulah cik Khay tu siapa dengan Tuan Hadif.” Balas Reen legas.Datin nak bertanya tentang Khay rupa-rupanya.

     “Khay tu sebenarnya bekas tunang Hadif.Saya tak suka dia ganggu Hadif lagi.Di sebabkan dia jugalah Hadif berubah .Kalau Khay ada datang lagi ke pejabat ni saya nak awak hubungi saya dan bagitahu saya.”Arah Datin Khadijah.

    “Tapi Datin.Ini melibatkan hal peribadi Tuan Hadif.Saya tak nak campur tangan.Kalau apa-apa jadi nanti saya yang kena marah dengan Tuan Hadif.Saya takut kalau dia naik angin nanti.” Balas Reen dengan jujur.

    Sejujurnya dia memang tidak ingin langsung campur tangan dalam urusan Hadif Fakhri.Dia datang ke pejabat ini adalah untuk mencari rezeki dan kumpul duit untuk sambung belajar lagi.

     “Hal itu awak jangan risau.Hal ini hanya kita berdua saja.Orang lain tak perlu tahu.Saya buat ini semua untuk anak saya Reen.Saya tak mahu Khay ganggu anak saya lagi setelah apa yang dia telah buat pada Hadif.Satu hari nanti awak juga akan kenal siapa sebenarnya Khay.Anak lelaki saya Hadif sorang saja Reen.Jadi saya tahu awak boleh tolong saya.” Balas Datin Khadijah.

           “Datin percayakan saya?” Soal Reen sambil mengerut dahi.
      “Ya saya percayakan awak Reen.Lagipun saya tahu semua latar belakang awak Reen.”Balas Datin Khadijah lagi lalu menghirup air teh yang di buat oleh Reen.

    “Datin tahu latar belakang saya?” Soal Reen dengan pelik
     “Ya saya tahu semuanya tentang awak termasuklah hal rumahtangga awak.”Balas Datin Khadijah .

      “Datin tahu?Kenapa datin nak suruh saya jadi mata-mata untuk Datin?” Soal Reen lagi.Tidak faham kenapa datin Khadijah memilihnya .

     “Sebab awak adalah setiausaha Hadif.Hal berkaitan dengan Hadif mesti awak akan tahu.Saya perlukan pertolongan awak Reen.Saya tak nak lihat anak saya terpedaya dengan bekas tunang dia dulu.Khay tu bukan sebarang gadis.” Ujar Datin Khadijah lagi.

      Sebagai seorang ibu dia juga mahukan yang terbaik untuk anaknya.Telinga Datin Khadijah sudah panas mendengar orang mengata yang bekas tunang anaknya tu sedang berusaha untuk berbaik semula dengan Hadif.Dia tahu Khay tidak akan balik pada Hadif kalau tiada sebab yang kukuh.

     Khay seorang gadis yang pentingkan harta benda.Dia akan pergi pada orang yang boleh memberikan dia kesenangan.Kalau dulu Khay tergila-gilakan Tan Sri Herman sebab Tan Sri Herman merupakan salah seorang jutawan.Khay pula pandai mengambil hati seorang lelaki.Dengan kecantikkan yang di miliki bukan payah untuk dia membuat lelaki tertawan padanya.Khay juga boleh di kategorikan dalam gadis pisau cukur.Apa yang ada dalam matanya adalah wang.Bagi Khay wang adalah segala-galanya dalam kehidupan ini.

     “Awak setuju?”Soal Datin Khadijah.Waktu itu Reen terdiam memikirkan apa yang harus di jawabnya nanti .

    “Saya takut datin.Kalau Tuan Hadif tahu saya jadi spy datin naya saya datin.Saya datang ke mari nak cari rezeki.” Ujar Reen dengan muka bimbang.

    “Hal itu awak jangan risau.Hadif tak akan tahu tentang hal itu.Saya buat ini untuk Hadif .Awak Cuma buat apa yang saya suruh saja.” Balas Datin Khadijah.

   Reen berfikir sejenak.Apa yang di minta oleh Datin Khadijah bukanlah kerja yang susah.Dia hanya minta pantau Tuan Hadif dan pastikan Khay tidak ganggu Tuan Hadif di pejabat.

    “Errmm..Baiklah Datin.Saya akan buat seperti mana yang datin suruh.” Balas Reen.Jawapan Reen membuatkan Datin Khadijah tersenyum lebar.

     “Bagus.Terima kasih Reen.” Balas Datin Khadijah dengan senyuman.Reen hanya menganggukkan kepalanya.

     “Hoi jauhnya kau termenung.Aku tanya pasal Datin kau senyap pula.” Sergah Safi.Tersentak Reen lalu memandang wajah teman baiknya di depannya.

     “Sorry..” Balas Reen sambil tersengih.
      “Kau sembang apa dengan Datin?” Soal Safi.

      “Tak ada apa.Dia tanya pasal aku.Ok tak kerja dekat sini.Dia katalah anak dia tu kepala angin sikit dia bimbang juga kalau Tuan Hadif buat hal.”Dalih Reen dengan selamba.Reen tidak boleh memberitahu Safi permintaan Datin.Dia bimbang nanti akan dapat di hidu oleh orang-orang lain di pejabat ini terutama Tasha.



       “Oh macam tu bagus Datin tu kan.Siap ambil berat pasal kau lagi.Cepatlah makan.Dah nak pukul dua ni .Kita nak kena masuk pejabat balik ni.”Ujar Safi lalu menyudahkan makanannya.Reen pula menilik jam di pergelangan tangannya lalu dengan cepat-cepat dia menghabiskan makanan di dalam pinggannya.

NotaTersepit :Haiyaaaa mcm mn blh tersalah publish tadi.Ada yg dah baca ke bab 16 td.heheeh.Sorry cik writer x perasan td fikiran melayang pasal konvo la ni.Muahaha..Y_Y


No comments:

Post a Comment

Tq sudi komen.:D